Hej!
Hur ser sammansättningen ut i tågen 71/72 & 91/92 nu när det nya upplägget börjat gälla?
/Linus
Hej!
Hur ser sammansättningen ut i tågen 71/72 & 91/92 nu när det nya upplägget börjat gälla?
/Linus
Ett halvt svar. Södergående ser det ut som följer:
Planerad sammansättning 2019-01-02
71 Duved-Sundsvall: [Rc6-WL1-BC4-BC4-WL1-BC4-WL1-S12-BF7]-(BC4-WL4-WL1-WL1-BC2DE). []=fortsätter till Göteborg, ()=fortsätter till Stockholm.
71 Sundsvall-Göteborg: Rc6-WL1-BC4-BC4-WL1-BC4-WL1-S12-BF7-(B2-WL6-WL6-BC4-BC4). ()=kommer från Luleå
91 Boden-Sundsvall: Rc6-BC4-BC4-WL4-WL4-WL6-WL6-R12-B2-WL6-WL6-BC4-BC4.
91 Sundsvall-Stockholm: Rc6-BC4-BC4-WL4-WL4-WL6-WL6-R12-(BC4-WL4-WL1-WL1-BC2DE). ()=kommer från Duved
Går det inte sittvagnar i alla tåg? Eller läser jag fel? Får det till att man kan åka sittvagn Duved-Göteborg, men inte till Stockholm, och åka sittvagn från Boden till Göteborg, men inte Stockholm? Ser att den 2a markeras på SJ.se som "Slutsåld", är det för att det helt enkelt inte finns några sittvagnar den dagen, men normalt sett så går det sittvagnar i alla relationer?
//Joakim Wahlberg
Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!
Det går sittvagnar i bägge tågen men inte i alla relationer. Det är ju i princip två tåg men fyra olika relationer och man växlar vagnar i Sundsvall. Saknas sittvagn i önskad relation kan man alltså byta i Sundsvall. Sist jag tittade så verkade det som att man måste ange via station Sundsvall för att få till dessa byten annars får man svar ”finns ej” . Så var det i vart fall för några veckor sedan.
26/12 såg tåg 3972 ut som följer vid ankomsten till Duved:
Rc 1417+BC2DE 3793+WL1 5037+Wl1 5022+WL4 5600+BC4 5447+BF7 5459+S12 5444+WL1 5019+BC4 5475+Wl1 5025+BC4 5473+BC4 5430+WL1 5021.
De fem första vagnarna från Stockholm, övriga från Göteborg.
Ser att man i 71'an blandar ut sov- och liggvagnar rätt friskt i tåget. WL1-BC4-BC4-WL1 och så vidare. Varför har man valt att göra så? Har det med säkerhetsaspekter att göra, att WL1 bara har dörrar i ena änden?
BC4, WL4 och WL6 fick bara en vestibul och därmed dörrar bara i ena änden för att man skulle vinna plats för en kupé ytterligare. Sådant ger inkomster.
Även 80-talsvagnar som A7 och B7 beställdes med bara en vestibul men detta ändrades före leverans genom att sex sittplatser i B7 och tre eller fyra i A7 togs bort.
Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.