Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Hur skyltas egentligen 7052/7004?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur skyltas egentligen 7052/7004?

Om jag förstått upplägget rätt så delas tåg 7052 Göteborg - Stockholm i Kil och en del av tåget blir tåg 7004 och går till Falun. Jag kikade lite på vad som ligger i skyltsystemet i Göteborg och Kil för tåget i morgon och fick fram följande:

Göteborg:
    Avgång 7052 Stockholm via Trollhättan, Åmål, Kristinehamn, Karlstad

Kil:
    Ankomst 7052 Göteborg via Trollhättan, Öxnered, Mellerud
    Avgång 7052 Stockholm
    Avgång 7004 Falun via Grythyttan, Hällefors, Ludvika, Borlänge Från Göteborg via Trollhättan, Åmål, Öxnered

Borde inte destinationen Falun visas redan i Göteborg? framförallt som 7004 i Kil anses ha gått från Göteborg.

Jag går via det publika API:et, kan det skilja mot det som skyltarna verkligen pratar med?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur skyltas egentligen 7052/7004?

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Om jag förstått upplägget rätt så delas tåg 7052 Göteborg - Stockholm i Kil och en del av tåget blir tåg 7004 och går till Falun. Jag kikade lite på vad som ligger i skyltsystemet i Göteborg och Kil för tåget i morgon och fick fram följande:

Göteborg:

Kil:
    Avgång 7052 Stockholm
    Avgång 7004 Falun via Grythyttan, Hällefors, Ludvika, Borlänge Från Göteborg via Trollhättan, Åmål, Öxnered

Borde inte destinationen Falun visas redan i Göteborg? framförallt som 7004 i Kil anses ha gått från Göteborg.

Jag går via det publika API:et, kan det skilja mot det som skyltarna verkligen pratar med?
    Det verkar som att systemet endast kan hantera en till-station och därutöver endast "via"-stationer. Ännu ett exempel på att "även" vore bättre än "via".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det verkar som att systemet endast kan hantera en till-station och därutöver endast "via"-stationer. Ännu ett exempel på att "även" vore bättre än "via".
    I API:et är ToLocation en array, så det kan iaf hantera flera destinationer. Men det säger ju inte säkert att den underliggande databasen klarar det.

Kollade också vad det troligen kommer stå på biljetten och sökte biljett för en resa Göteborg - Falun i morgon. Där står det tåg 7004 hela vägen. Känns som det finns risk för förvirrade resenärer på stationen, inte helt lätt att veta att man skall ta ett tåg med annat nummer till en helt annan destination.

Senast redigerat av abk den 2018-12-12 klockan 09:46:53.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I API:et är ToLocation en array, så det kan iaf hantera flera destinationer. Men det säger ju inte säkert att den underliggande databasen klarar det.

Kollade också vad det troligen kommer stå på biljetten och sökte biljett för en resa Göteborg - Falun i morgon. Där står det tåg 7004 hela vägen. Känns som det finns risk för förvirrade resenärer på stationen, inte helt lätt att veta att man skall ta ett tåg med annat nummer till en helt annan destination.
    Det mest logiska hade varit att bara skylta mot resenärerna med utgångsstationens tågnummer ända till slutstationen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det mest logiska hade varit att bara skylta mot resenärerna med utgångsstationens tågnummer ända till slutstationen.
    Hur menar du?

Skulle man i Kil skylta samma tågnummer för både tågdelen mot Stockholm och tågdelen mot Falun?

Om man jämför med nattågen så på nordgång så har ju t.ex. tåget Sundsvall-Duved vagnar som haft både 72 och 92 som utgångsstationens tågnummer, och tåget Sundsvall-Luleå skulle i så fall också annonseras med både 72 och 92, och det känns inte logiskt för mig, speciellt för resenärer som påbörjar sin resa i Sundsvall (visserligen kanske inte många, men ändå).

Eller menar du bara att resenärer från Göteborg borde bokas i samma tågnummer oavsett vart de ska? I så fall finns det klara fördelar med det, men det är svårt med såna här delningar.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-12-12 klockan 10:30:34. Anledning: Kraftigt ändrat efter att ha tänkt fel först

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur menar du?

Skulle man i Kil skylta samma tågnummer för både tågdelen mot Stockholm och tågdelen mot Falun?

Om man jämför med nattågen så på nordgång så har ju t.ex. tåget Sundsvall-Duved vagnar som haft både 72 och 92 som utgångsstationens tågnummer, och tåget Sundsvall-Luleå skulle i så fall också annonseras med både 72 och 92, och det känns inte logiskt för mig, speciellt för resenärer som påbörjar sin resa i Sundsvall (visserligen kanske inte många, men ändå).

Eller menar du bara att resenärer från Göteborg borde bokas i samma tågnummer oavsett vart de ska? I så fall finns det klara fördelar med det, men det är svårt med såna här delningar.

A resp B-del?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hur menar du?

Den enkla lösningen är att på biljetten anges det tågnummer som gäller vid påstigning. Så fungerade det väl förr med kursvagnarna? Varför krångla till det?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

A resp B-del?
    Hur menar du? Kan ge exempel?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur menar du?

I Kil verkar man skylta med 7052 tills det åkt med tilläggsnoteringen att vagn 21, 22, 23 går till Falun. Sen antar jag att de skyltar om till 7004-skylten när de vagnarna står kvar ensamma på spåret och väntar på ett lok. Så i Kil är det egentligen inget problem, det är stationerna före det som däremot inte verkar låtsas om att 7052 även har med sig vagnar för resenärer med tågnummer 7004 på biljetten.

Senast redigerat av abk den 2018-12-12 klockan 11:20:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur menar du? Kan ge exempel?
    Elementärt, min käre Watson. I Göteborg 7052, möjligen 7052A+B. Från Kil 7052A resp 7052B.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Elementärt, min käre Watson. I Göteborg 7052, möjligen 7052A+B. Från Kil 7052A resp 7052B.
    Tror inte ens annonseringssystemen hos Trafikverket klarar annat än numeriska värden, tyvärr.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tror inte ens annonseringssystemen hos Trafikverket klarar annat än numeriska värden, tyvärr.
    Ett exempel på järnvägens tillkortakommande.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Om det var tekniskt möjligt, hur skulle du lösa det för nattågen jag nämnde?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag kan ha fel, men jag tror att tågnummer är ganska ointressanta för den resande allmänheten. Man åker inte med tåg nummer det och det, utan med 17:15-tåget mot Hallsberg.

gissar
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ett exempel på järnvägens tillkortakommande.
    Eller på ett icke-existerande behov som inte kan uppfyllas. Genom alla år som det fanns kursvagnar kopplades de i olika tåg med olika tågnummer, det enda som framgick av resenärens biljett var tågnumret som färden påbörjades med. Den som behövde mer tittade i Kommunickans vagnförteckning, kanske är det den som skulle behöva återskapas?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag kan ha fel, men jag tror att tågnummer är ganska ointressanta för den resande allmänheten. Man åker inte med tåg nummer det och det, utan med 17:15-tåget mot Hallsberg.

gissar
    Thomas K Ohlsson
    Då är det extra tråkigt om man letar efter 13:40-tåget mot Falun och de 13:40-tåg som finns att välja på går till Alingsås, Stockholm eller Uddevalla..

Senast redigerat av abk den 2018-12-12 klockan 13:44:30.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Göteborg:

Kil:
    Avgång 7052 Stockholm

Förslag, riktat till alla i tråden:
    Varför inte helt enkelt skylta som två skilda tåg, 7004 och 7052 med samma avgångstid, samma spårnummer men åtskilda av att deras (unika) respektive vagnsnummer annonseras? Det borde väl systemet klara.
    Att dom fysiskt sitter ihop i början av resan kan väl förvåna en och annan resenär men det finns ju personal som kan förklara. Huvudsaken är att man inte missar tåget.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Förslag, riktat till alla i tråden:
    Varför inte helt enkelt skylta som två skilda tåg, 7004 och 7052 med samma avgångstid, samma spårnummer men åtskilda av att deras (unika) respektive vagnsnummer annonseras? Det borde väl systemet klara.
    Att dom fysiskt sitter ihop i början av resan kan väl förvåna en och annan resenär men det finns ju personal som kan förklara. Huvudsaken är att man inte missar tåget.
    Precis som man gör i Tyskland, till vilken nytta? Jag tycker det mest är förvillande eftersom jag första tanken är att det är två olika tåg. Vad är nackdelen med att man inte har papper på vilket tågnummer man åker med efter att vagnarna åkt åt olika håll?

Har man varit med om tåg med kursvagnar i 5-10 olika relationer tycker man att detta är ett rent konstruerat problem.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Precis som man gör i Tyskland, till vilken nytta? Jag tycker det mest är förvillande eftersom jag första tanken är att det är två olika tåg. Vad är nackdelen med att man inte har papper på vilket tågnummer man åker med efter att vagnarna åkt åt olika håll?

Har man varit med om tåg med kursvagnar i 5-10 olika relationer tycker man att detta är ett rent konstruerat problem.
    Det problem jag ser är att skyltningen för morgondagens 7052 inte verkar skilja sig något från dagens 7052 trots att morgondagens för med sig vagnar mot Falun till skillnad mot idag. Om det jag sett i systemen stämmer så kommer det enda som antyder att det finns ett tåg mot Falun vara skyltarna på vagnsdörrarna och hur ska den ovane resenären ens veta vilket tåg hen skall gå och läsa på dörrarna på?

Ingen här på postvagnen kommer missa tåget eftersom vi har full koll på att det är ett Tågab-tåg och vet hur de ser ut, men vet den genomsnittlige resenären det som köpt sin biljett genom SJ?

Senast redigerat av abk den 2018-12-12 klockan 15:37:28.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det problem jag ser är att skyltningen för morgondagens 7052 inte verkar skilja sig något från dagens 7052 trots att morgondagens för med sig vagnar mot Falun till skillnad mot idag. Om det jag sett i systemen stämmer så kommer det enda som antyder att det finns ett tåg mot Falun vara skyltarna på vagnsdörrarna och hur ska den ovane resenären ens veta vilket tåg hen skall gå och läsa på dörrarna på?

Ingen här på postvagnen kommer missa tåget eftersom vi har full koll på att det är ett Tågab-tåg och vet hur de ser ut, men vet den genomsnittlige resenären det som köpt sin biljett genom SJ?
    Och detta beror på att skyltsystemet endast kan skylta "via" utöver en destination, hade man skyltat "även" istället hade även det problemet lösts.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •