GC - Ny godsoperatør - i Danmark
Länk
GC - Ny godsoperatør - i Danmark
Länk
Ny och ny, det är väl samma lok som gått där tidigare men då i samarbete med DB och målade röda?
Ja tyvärr verkar det internationella samarbetet inom godstrafiken bli allt sämre. Först slutar Greencargo att anlita DB Schenker då de enligt uppgift är 30-40% dyrare än den lösning man nu hittat (egen regi till Tyskland och därefter Lineas som underentreprenör) Lineas är före detta SNCB (Belgiska järnvägarnas) godsdivision. Sedan hotar Polen PKP med att höja transitavgiften för de vagnar som kommer med färja så det blir betydligt billigare att köra godset via Trelleborg-Sazznitz. Kan ju ha det goda med sig att Sazznitzleden får tillräckligt underlag för att trygga framtiden för tågfärjor!
Att DB Schenker genom Danmark är hutlöst dyra kan man lätt förstå om man haft med dom att göra och vet hur de danska kollegorna arbetar eller inte arbetar. Deras arbetstidsavtal är inte av denna värden och hör nog 50-60 talet till då man helt saknade konkurrens och effektivitetskrav!
Om jag förstått saken rätt så var GC nöjda med hur det sköttes i Tyskland men då Danmark och Tyskland båda är DB Schenker gick det inte att dela. Man kommer ändå att anlita Tyska DB i framtiden för vagnslasttrafik. Men i det stora hela har ju det internationella samarbetet som tidigare varit så bra på godssidan blivit mycket sämre. Snart återstår väl bara heltåg körda av samma operatör genom många länder!
Senast redigerat av Henke den 2018-12-11 klockan 18:46:39. Anledning: Stavfel
Hur löser man det rent praktiskt med lokförare , nu när GC kör i egen regi är det då förare från det gamla bolaget som gått över till GC ?
Volvo tågen kör ju GC tillsammans med Lineas , var sker nu lokbyten (om det sker ) och hur lång kör varandras lokförare ?
I sommras när det fortfarande var ett gemensamt bolag.
M.V.H Anders.k.
Det är GC förare stationerade i Malmö som kommer att köra hela vägen till Padborg. Svenska förare körde även tidigare i Danmark men jag tror inte de kom längre än Fredericia. Hur det är med loken vet jag ej men hälften av de 185 lok som användes i det gemensamma bolag som Bengtsson påpekar.
Loken delas inte hälften, GC bidrog med 6 lok och DB med 17 eller om det var fler. Minst 3 av de 6 GC loken har vart uthyrda till andra operatörer i långa perioder.