Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Länk: Green Cargo i Danmark

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 758

    Länk: Green Cargo i Danmark

    GC - Ny godsoperatør - i Danmark

    Länk


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 515

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Ny och ny, det är väl samma lok som gått där tidigare men då i samarbete med DB och målade röda?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 758

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Ny och ny, det är väl samma lok som gått där tidigare men då i samarbete med DB och målade röda?
    Visst, men då i DB Danmark regi. Skillnad mot tidigare.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 496

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Visst, men då i DB Danmark regi. Skillnad mot tidigare.
    DB Cargo Scandinavia A/S.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 873

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Ja tyvärr verkar det internationella samarbetet inom godstrafiken bli allt sämre. Först slutar Greencargo att anlita DB Schenker då de enligt uppgift är 30-40% dyrare än den lösning man nu hittat (egen regi till Tyskland och därefter Lineas som underentreprenör) Lineas är före detta SNCB (Belgiska järnvägarnas) godsdivision. Sedan hotar Polen PKP med att höja transitavgiften för de vagnar som kommer med färja så det blir betydligt billigare att köra godset via Trelleborg-Sazznitz. Kan ju ha det goda med sig att Sazznitzleden får tillräckligt underlag för att trygga framtiden för tågfärjor!

    Att DB Schenker genom Danmark är hutlöst dyra kan man lätt förstå om man haft med dom att göra och vet hur de danska kollegorna arbetar eller inte arbetar. Deras arbetstidsavtal är inte av denna värden och hör nog 50-60 talet till då man helt saknade konkurrens och effektivitetskrav!
    Om jag förstått saken rätt så var GC nöjda med hur det sköttes i Tyskland men då Danmark och Tyskland båda är DB Schenker gick det inte att dela. Man kommer ändå att anlita Tyska DB i framtiden för vagnslasttrafik. Men i det stora hela har ju det internationella samarbetet som tidigare varit så bra på godssidan blivit mycket sämre. Snart återstår väl bara heltåg körda av samma operatör genom många länder!

    Senast redigerat av Henke den 2018-12-11 klockan 18:46:39. Anledning: Stavfel

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 496

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja tyvärr verkar det internationella samarbetet inom godstrafiken bli allt sämre. Först slutar Greencargo att anlita DB Schenker då de enligt uppgift är 30-40% dyrare än den lösning man nu hittat (egen regi till Tyskland och därefter Lineas som underentreprenör) Lineas är före detta SNCB (Belgiska järnvägarnas) godsdivision. Sedan hotar Polen PKP med att höja transitavgiften för de vagnar som kommer med färja så det blir betydligt billigare att köra godset via Trelleborg-Sazznitz. Kan ju ha det goda med sig att Sazznitzleden får tillräckligt underlag för att trygga framtiden för tågfärjor!

    Att DB Schenker genom Danmark är hutlöst dyra kan man lätt förstå om man haft med dom att göra och vet hur de danska kollegorna arbetar eller inte arbetar. Deras arbetstidsavtal är inte av denna värden och hör nog 50-60 talet till då man helt saknade konkurrens och effektivitetskrav!
    Green Cargo inte bara "anlitade" DBS för trafiken genom DK, GC ägde 49% av DBS.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Green Cargo inte bara "anlitade" DBS för trafiken genom DK, GC ägde 49% av DBS.
    Hur löser man det rent praktiskt med lokförare , nu när GC kör i egen regi är det då förare från det gamla bolaget som gått över till GC ?

    Volvo tågen kör ju GC tillsammans med Lineas , var sker nu lokbyten (om det sker ) och hur lång kör varandras lokförare ?


    I sommras när det fortfarande var ett gemensamt bolag.

    M.V.H Anders.k.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 873

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Det är GC förare stationerade i Malmö som kommer att köra hela vägen till Padborg. Svenska förare körde även tidigare i Danmark men jag tror inte de kom längre än Fredericia. Hur det är med loken vet jag ej men hälften av de 185 lok som användes i det gemensamma bolag som Bengtsson påpekar.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 496

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det är GC förare stationerade i Malmö som kommer att köra hela vägen till Padborg. Svenska förare körde även tidigare i Danmark men jag tror inte de kom längre än Fredericia. Hur det är med loken vet jag ej men hälften av de 185 lok som användes i det gemensamma bolag som Bengtsson påpekar.
    Enligt tidigare uppgifter har GC-förare kört DBS-tåg till Höje Taastrup, Ringsted eller Nyborg. De 185-lok som GC tillfört DBS som apportegendom återgår till GC och blir gröna.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det är GC förare stationerade i Malmö som kommer att köra hela vägen till Padborg. Svenska förare körde även tidigare i Danmark men jag tror inte de kom längre än Fredericia. Hur det är med loken vet jag ej men hälften av de 185 lok som användes i det gemensamma bolag som Bengtsson påpekar.
    Tack , antar då att det är Lineas förare som tar över i Padborg och kör resten genom Tysklnad , Holland och till Belgien.

    M.V.H Anders.k.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 758

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Tack , antar då att det är Lineas förare som tar över i Padborg och kör resten genom Tysklnad , Holland och till Belgien.

    M.V.H Anders.k.
    Någonstans under vägen tar ett Traxxlok typ 186 över. Lineas använder bl a holländska förare för körningar i Tyskland.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Länk: Green Cargo i Danmark

    Loken delas inte hälften, GC bidrog med 6 lok och DB med 17 eller om det var fler. Minst 3 av de 6 GC loken har vart uthyrda till andra operatörer i långa perioder.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •