..som jag skulle kliva på en januaridag för tio år sedan bromsar in vid en station, men vilken?
..som jag skulle kliva på en januaridag för tio år sedan bromsar in vid en station, men vilken?
Loket är ett MK GP40PH-2B, ex-Conrail EMD GP40 #3218, nee Penn Central EMD GP40 #3218. Ombyggt av Morrison-Knudsen 1968.
Finns många att välja på, men hittar ingen så där sunkig.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...lroad_stations
Edit: Hittade den.Lindenwold på Atlantic City Line. Lite uppsnyggad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_City_Line
Senast redigerat av Ville den 2018-12-11 klockan 00:24:46.
Visst är det Lindenwold! Här ansluter PACTO, en lustig tunnelbana, som går en direktare väg till Philadelphia centrum än järnvägen och tidvis har pendeltågen mot Atlantic City vänt här. PACTO stationen ligger en halv våning upp till höger om stödmuren som syns på bilden och vagnhallen till vänster utanför bild. Den del av plattformen som syns på bilden verkar finnas kvar, men det finns en högplattform som används idag bakom ryggen på fotografen (mig) om man tittar på ett flygfoto. Kommer inte ihåg hur det såg ut 2007 och har ingen mer bild som visar det heller.
Lindenwold ligger i New Jersy medan Philadelphia ligger i Pensylvania, vilket gör finansieringen (som mest kommer från delstaterna) av trafiken lurig. PACTO ägs och korssubventioneras av hamnen, pendeltåget till Atlantic City körs av NJ transit (New Jersy) men fortsätter till Philadelphia, PA medan SEPTA (Pensylvania) som kör alla andra pendeltåg (samt tunnelbana, snabbspårvagn, spårvagn, trådbuss och buss) i Philadelphia bara kör elektriska pendeltåg (men två lijer vänder i Trenton, NJ).
Förlåt så mycket, loket är visserligen en typisk "MK-ombyggnad" - men det byggdes om i slutet av 1994 av Altoona/Juniata, förmodligen av ritningar från Morrison-Knudsen.
Loket var däremot levererat nytt från EMD i november 1968, tillverkningsnummer 34568, ordernummer 7154.47 (i en order om 90 GP40 från PC).
Berra