Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Återöppnade banor och delsträckor

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Återöppnade banor och delsträckor

    Inte så rysligt uppmärksammat men i går återöppnades två sträckor för persontrafik.
    Dels Kilafors-Söderhamn som inte haft persontrafik på många år men nu är färdigrenoverad med hög standard. Ingen lokaltrafik utan det är nattåget från Göteborg som går den vägen mellan Örebro och Sundsvall. Andra sträckan är Kil-Nykroppa där Tågab nu kör persontåg mot Borlänge.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-12-10 klockan 21:37:42.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Inte så rysligt uppmärksammat men i går återöppnades två sträckor för persontrafik.
    Dels Kilafors-Söderhamn som inte haft petsontrafik på många år men nu är färdigrenoverad med hög standard. Ingen lokaltrafik utan det är nattåget från Göteborg som går den vägen mellan Örebro och Sundsvall. Andra sträckan är Kil-Nykroppa där Tågab nu kör persontåg mot Borlänge.
    Trafiken på kontinentalbanan, med uppehåll i Östervärn, Rosengård och Persborg är väl också att betrakta som ny?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 657

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Trafiken på kontinentalbanan, med uppehåll i Östervärn, Rosengård och Persborg är väl också att betrakta som ny?
    Ja, det tycker jag nog. Vi som reste med ångtåget från Ängelholm 1 december fick ju en försmak av stationerna (även om inte tåget stannade utan rullade förbi i sakta mak.)


  4. #4
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Trafiken på kontinentalbanan, med uppehåll i Östervärn, Rosengård och Persborg är väl också att betrakta som ny?
    Det har planenligt gått persontrafik på sträckan under flera år då det några kvällar i veckan varit servicefönster i Citytunneln. Både tåg från Ystad och Trelleborg har då planenligt gått in till Malmö C denna väg. I den publika tidtabellen har man kunnat se att dessa tåg inte gjort uppehåll mellan Oxie/V Ingelstad och Malmö C. Tågen har dock inte haft uppehåll vare sig vid Östervärn eller Malmö Persborg och givetvis inte heller Rosengård som är nybyggd nu.

    Däremot är jag osäker på hur det var på delen Fosieby-Svågertorp under T18. Under vissa år har vissa X2000 till/från Köpenhamn planenligt gått denna väg även efter Citytunnelns öppnande.

    Senast redigerat av Nordman1970 den 2018-12-10 klockan 21:56:19.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det har planenligt gått persontrafik på sträckan under flera år då det några kvällar i veckan varit servicefönster i Citytunneln. Både tåg från Ystad och Trelleborg har då planenligt gått in till Malmö C denna väg. I den publika tidtabellen har man kunnat se att dessa tåg inte gjort uppehåll mellan Oxie/V Ingelstad och Malmö C. Tågen har dock inte haft uppehåll vare sig vid Östervärn eller Malmö Persborg och givetvis inte heller Rosengård som är nybyggd nu.

    Däremot är jag osäker på hur det var på delen Fosieby-Svågertorp under T18. Under vissa år har vissa X2000 till/från Köpenhamn planenligt gått denna väg även efter Citytunnelns öppnande.
    Det är en ny station i Rosengård som öppnas nu.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...C3%A5rd-invigd

    Däremot har inte sträckorna Kilafors-Söderhamn och Kil-Nykroppa någon station eller liknande där passagerare kan stiga på och av.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    584

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Inte så rysligt uppmärksammat men i går återöppnades två sträckor för persontrafik.
    Dels Kilafors-Söderhamn som inte haft persontrafik på många år men nu är färdigrenoverad med hög standard. Ingen lokaltrafik utan det är nattåget från Göteborg som går den vägen mellan Örebro och Sundsvall. Andra sträckan är Kil-Nykroppa där Tågab nu kör persontåg mot Borlänge.
    Kul att banan Bergslagsbanan norr om Kil får persontrafik igen om än bara två tåg i veckan. Synd att tåget inte stannar i Deje som då kunde blivit en bra bytesstation för resenärer som skall längre upp i Klarälvdalen. Varför väljer man att ta den här genvägen genom skogen? Var det fullt på banan Kil - Kristinehamn?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    558

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Kul att banan Bergslagsbanan norr om Kil får persontrafik igen om än bara två tåg i veckan. Synd att tåget inte stannar i Deje som då kunde blivit en bra bytesstation för resenärer som skall längre upp i Klarälvdalen. Varför väljer man att ta den här genvägen genom skogen? Var det fullt på banan Kil - Kristinehamn?
    Det är ju bara på nordgång som tågen går Kil - Nykroppa också och jag vill påstå att det är tre dagar i veckan. Dels på torsdag och fredag där ett tåg från Göteborg delas i Kil med en gren mot Falun och en mot Karlstad - Stockholm. Så på söndag då ett tåg går Kristinehamn - Kil - Nykroppa mot Falun. Varför det är detta lätt komplicerade upplägg kan nog bara Lars Yngström svara på!!


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    584

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Det är ju bara på nordgång som tågen går Kil - Nykroppa också och jag vill påstå att det är tre dagar i veckan. Dels på torsdag och fredag där ett tåg från Göteborg delas i Kil med en gren mot Falun och en mot Karlstad - Stockholm. Så på söndag då ett tåg går Kristinehamn - Kil - Nykroppa mot Falun. Varför det är detta lätt komplicerade upplägg kan nog bara Lars Yngström svara på!!
    Ah, kollade snabbt efter tåg som inte hade avgång från Karlstad och Kristinehamn och missade att söndagståget, 7030, tog dem i fel riktning. Men eftersom de kör ett tåg till Kristinehamn också, så är det inte pga platsbrist på spåren som de väljer genvägen.

    Ska bli intressant på torsdag och se hur tåget som skall delas ser ut, det skall uppenbarligen delas på 2 minuter i Kil, så kommer de ha ett lok i mitten för Falundelen tro? Eller kommer de rent av köra med 2 x X10?

    Senast redigerat av abk den 2018-12-11 klockan 14:24:48.

  9. #9
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Däremot har inte sträckorna Kilafors-Söderhamn och Kil-Nykroppa någon station eller liknande där passagerare kan stiga på och av.
    Hur ser det ut i Molkom? Skulle det vara knepigt att få till en plattform där?

    https://www.google.com/maps/@59.6043...7i13312!8i6656

    Senast redigerat av pml den 2018-12-11 klockan 15:41:38. Anledning: Menade Molkom, inte koppom

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det är en ny station i Rosengård som öppnas nu.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...C3%A5rd-invigd

    Däremot har inte sträckorna Kilafors-Söderhamn och Kil-Nykroppa någon station eller liknande där passagerare kan stiga på och av.
    Har inte Daglösen kvar någon plattform?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    183

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Ah, kollade snabbt efter tåg som inte hade avgång från Karlstad och Kristinehamn och missade att söndagståget, 7030, tog dem i fel riktning. Men eftersom de kör ett tåg till Kristinehamn också, så är det inte pga platsbrist på spåren som de väljer genvägen.

    Ska bli intressant på torsdag och se hur tåget som skall delas ser ut, det skall uppenbarligen delas på 2 minuter i Kil, så kommer de ha ett lok i mitten för Falundelen tro? Eller kommer de rent av köra med 2 x X10?
    Man har under förra helgen kört med 3203 och Sagas 3181 mellan Göteborg och Falun


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    437

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Har inte Daglösen kvar någon plattform?
    Driftplatsen är helt ombyggd med stängsel runt hela.
    Inga plattformar är kvar.

    Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-12-11 klockan 20:25:10.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 851

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Man har under förra helgen kört med 3203 och Sagas 3181 mellan Göteborg och Falun
    Var samma fordon i förrgår! Mycket smart lösning av TÅGAB som vanligt!

    Senast redigerat av Henke den 2018-12-11 klockan 21:05:21.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 610

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Driftplatsen är helt ombyggd med stängsel runt hela.
    Inga plattformar är kvar.
    Om ett tåg stannar i skogen och ingen kliver av eller på, har det då gjort ett uppehåll?


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Om ett tåg stannar i skogen och ingen kliver av eller på, har det då gjort ett uppehåll?
    Inte alls ovanligt! Tekniskt uppehåll för tågmöte exempelvis. Fast din fråga kanske snarare gällde om det gjort ett uppehåll för trafikutbyte? Även det kan stämma om det är fråga om ett uppehåll avsett för trafikutbyte, även om trafikutbytet för det aktuella tåget var noll.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    234

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Har skrivit samma sak i annan tråd också...
    Tåget utgick från Göteborg med Rc3 1063 i täten, vanliga vagnar till Stockolm, och Rc3 1063 i mitten, före 3 vagnar till Falun.
    I alla fall stod det så vid perrong 40 minuter före avgångstiden...


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    584

    Sv: Återöppnade banor och delsträckor

    Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Har skrivit samma sak i annan tråd också...
    Tåget utgick från Göteborg med Rc3 1063 i täten, vanliga vagnar till Stockolm, och Rc3 1063 i mitten, före 3 vagnar till Falun.
    I alla fall stod det så vid perrong 40 minuter före avgångstiden...
    Jag la in lite bilder från avgången i bildkategorin

    Skickat från min moto g(6) via Tapatalk


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •