Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SJ:s behov av vagnar

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

SJ:s behov av vagnar

I Göteborgs-Posten för fredagen den 7 december (som jag fick idag den 10:e tillsammans med torsdagens, Postnord är ett verkligt snigelföretag) kan man under rubriken "Fler avgångar mellan Stockholm och Göteborg" läsa

Men satsningarna har en baksida. Det handlar om möjligheten att hitta både vagnar och förare... (en passus om lokförarbristen utelämnad) ... SJ har frigjort fler fordon genom att andra leverantörer köper nytt som gör att deras gamla vagnar blir tillgängliga.
    Jag blir inte klok på vad som menas. Köper SJ begagnade vagnar från sina konkurrenter? Det är en Tobbe Lundell, tf presschef på SJ, som uttalat sig för TT:s Jonas Dagson.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ:s behov av vagnar

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    I Göteborgs-Posten för fredagen den 7 december (som jag fick idag den 10:e tillsammans med torsdagens, Postnord är ett verkligt snigelföretag) kan man under rubriken "Fler avgångar mellan Stockholm och Göteborg" läsa

Jag blir inte klok på vad som menas. Köper SJ begagnade vagnar från sina konkurrenter? Det är en Tobbe Lundell, tf presschef på SJ, som uttalat sig för TT:s Jonas Dagson.
    Handlar det inte om vagnar som i nuläget rullar i Movingo-land ("Mälardalen") men som kommer att ersättas av nya fordon?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Låter helt obegripligt, SJ har väl mycket konsekvent aldrig skaffat begagnade fordon. Ett undantag jag kan erinra mig var ett par restaurangvagnar från DB som skulle användas som konferensvagnar. De såldes sedan vidare.
    I en forntid vid förstatligandena av EJ fick man ju för all del lite bråte men det var då det. Annars konsekvent nytt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Låter helt obegripligt, SJ har väl mycket konsekvent aldrig skaffat begagnade fordon. Ett undantag jag kan erinra mig var ett par restaurangvagnar från DB som skulle användas som konferensvagnar. De såldes sedan vidare.
    I en forntid vid förstatligandena av EJ fick man ju för all del lite bråte men det var då det. Annars konsekvent nytt.
    Hur var det med AB8K (heter väl den "tyska" vagnen SJ ägt?)? Köptes även den ny?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hur var det med AB8K (heter väl den "tyska" vagnen SJ ägt?)? Köptes även den ny?
    Ja.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Handlar det inte om vagnar som i nuläget rullar i Movingo-land ("Mälardalen") men som kommer att ersättas av nya fordon?
    Aha. Men det borde i så fall inte stått deras. Det är svårt det där med att sklija på ditt och mitt. Och leverantörer låter ju mera som tillverkare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Aha. Men det borde i så fall inte stått deras. Det är svårt det där med att sklija på ditt och mitt. Och leverantörer låter ju mera som tillverkare.
    Nja, deras är nog ändå rätt, men tvetydigt, eller vad skulle det annars stått?

(det klassiska är anglicismen att skriva "deras" när det ska vara "sina", men det fungerar inte alls i detta fall)

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Nja, deras är nog ändå rätt, men tvetydigt, eller vad skulle det annars stått?

(det klassiska är anglicismen att skriva "deras" när det ska vara "sina", men det fungerar inte alls i detta fall)
    TT-reportern borde ha skrivit "SJ:s". Dels är det god svenska och dels hade texten inte blivit så förbryllande.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ja.
    Och beställdes med svensk kupéstandard alltså 4+4 och 8 platser i kupéerna vilket ju var en dålig standard när samma vagntyp hos DB hade 6 platser i kupén. Men senare byggdes vagnarna om till 3+3 sittning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och beställdes med svensk kupéstandard alltså 4+4 och 8 platser i kupéerna vilket ju var en dålig standard när samma vagntyp hos DB hade 6 platser i kupén. Men senare byggdes vagnarna om till 3+3 sittning.
    Nåja, 8 i en kupé var standard även i andra länder som köpte vagnar av liknande längd, även så en del vagnar hos DB de första åren på 50-talet. Med andra ord följde man i praktiken standard. Det var i samband med att DB började köpa 26,4 meter långa (och därmed smalare) vagnar man gick över till 6 platser per kupé men å andra sidan man kupéerna trängre på längden (annars hade det ju blivit för få platser), AB8K:s andraklass kupéer var nästan 2 dm längre. Prototyperna till dessa kom 1954, dvs. samma år som de första AB8K.
    Jag har aldrig haft nöjet att åka AB8K (och hade jag fått det hade de ändå varit ombyggda till 6 platser i kupéerna) men jag har åkt med 24,5 meter vagnar med liknande kupéstorlek (med 10 andraklasskupéer istället för 12 som i en 26,4 meters vagn) och även om jag kan hålla med om att de känns rätt trånga med 8 platser så måste jag säga att gamla tyska vagnar även de känns rätt trånga, man slår i varandras knän. Men å andra sidan är jag inte alltför kort och bred...

/Måns

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast "deras" är ju på sätt och vis rätt både för SJ och Mälab/Movingo (eller vad man skall kalla dem). SJ är väl ägare till de personvagnar som används t.ex. Stockholm-Eskilstuna, men vagnarna använda i Mälabs trafik, så på det sättet kan man tycka att det är Mälab som disponerar vagnarna just nu, och att det alltså är deras vagnar.

Det jag tycker är fel 'r att det står "har frigjort", vilket väl måste betyda att det redan har inträffat, medan min uppfattning är att nya Mälab-tågen (dubbeldäckare) kommer i trafik tidigast i vår.
    Eller var har SJ redan nu i december 2018 fått loss personvagnar (eller motorvagnar från någon)?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •