Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Info till Snälltåget - Hjulplatta

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Info till Snälltåget - Hjulplatta

Snälltåget som idag just nu kör SSB mot Stockholm,
    har ett skadat hjul på sista eller möjligen näst sista vagnen.

När tåget har stannat och parkerat i Stockholm i eftermiddag,
    blir det altså i den änden av tåget som står söderut mot Malmö.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Info till Snälltåget - Hjulplatta

Men hör då av dig med den informationen direkt till dem istället för att skriva om det på ett internetforum...

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Snälltåget som idag just nu kör SSB mot Stockholm,
    har ett skadat hjul på sista eller möjligen näst sista vagnen.

När tåget har stannat och parkerat i Stockholm i eftermiddag,
    blir det altså i den änden av tåget som står söderut mot Malmö.
    Hjulplattor hörs inne i tåget så ombordpersonalen känner garanterat till det och har det under kontroll. Även en liten platta kan låt högt och det är svårt för den erfarne att bedömma och i synnerhet svårt för amatörer.

Senast redigerat av Peter Flink den 2018-12-10 klockan 13:33:53.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ser nu att vagnen skall bytas ut ikväll vid ankomst Malmö så detta var redan känt.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Men hör då av dig med den informationen direkt till dem istället för att skriva om det på ett internetforum...

1. Jag hade ingen kännedom om vem som var rätt person att kontakta.
    Kundservice och liknande är ofta inte bästa stället att ge information till.

2. Hade det varit en akut situation hade jag förståss prövat där ändå.

3. Hjulskadan var ändå av dignitet att den borde rapporteras/åtgärdas.

4. Som mångårig PV-läsare vet jag att information här brukar gå fram.

5. Men.. Kunde också struntat i att ta upp saken. Om det hade varit bättre?..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det bästa - och enklaste - hade väl varit att kontakta tågpersonalen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Inte så "enkelt" om man uppmärksammar ljudet när tåget passerar eller lämnar stationen.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Ja, det hade helt klart varit bäst - Om man nu hade varit med ombord!

Nu råkade jag enbart befinna mej nära intill linjen när tåget passerade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Låt oss utvidga detta till en mer generell fråga till expertisen. Antag att jag står vid sidan av järnvägen och observerar något som uppenbart är fel på ett passerande tåg. Det kan vara ett dj****a slammer från ett hjul. Det kan vara att något står i brand. Det kan vara något annat som jag bedömer som helt galet. Jag vet inte vad för tåg det är. Jag vet inte vem som äger tåget. Jag har bara observerat något.

Med över 50 års erfarenhet från fartygsmaskinerier reagerar jag ryggmärgsmässigt - detta skulle nog ansvariga vilja veta. Vart ringer jag för att rapportera detta. Eller skall jag bara ge f*** därför att jag inte är järnvägsman och inte förstår järnvägens mysterier.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Donkeyman Visa inlägg
    Låt oss utvidga detta till en mer generell fråga till expertisen. Antag att jag står vid sidan av järnvägen och observerar något som uppenbart är fel på ett passerande tåg. Det kan vara ett dj****a slammer från ett hjul. Det kan vara att något står i brand. Det kan vara något annat som jag bedömer som helt galet. Jag vet inte vad för tåg det är. Jag vet inte vem som äger tåget. Jag har bara observerat något.

Med över 50 års erfarenhet från fartygsmaskinerier reagerar jag ryggmärgsmässigt - detta skulle nog ansvariga vilja veta. Vart ringer jag för att rapportera detta. Eller skall jag bara ge f*** därför att jag inte är järnvägsman och inte förstår järnvägens mysterier.
    Jag har sommarhus invid SSB. Jag har tfnnr till "Norrköpingsfjärren" sparat i min mobiltfn. Har nyttjats en gång när tjuvbromsande gt tände på längs vägen. Svårare än så är det väl inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brand och annan fara för liv = 112
    Annars Trafikverket Kontaktcenter: 0771-921 921
    (dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar)
    Gäller både väg och järnväg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Du kan nog pröva 112 i ett läge där du tror att det är fara,

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En hjulplatta är väl knappast trafikfarlig? Speciellt inte på en personvagn där folk ombord borde uppmärksamma felet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som amatör har jag självfallet svårt att bedöma om detta är en fara. Så klart står något i brand är det ju uppenbart akut. Men om jag nu ringer 112 eller Trafikverket är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar innan ett sådant här meddelande når fram till de som har behov av att att få informationen. Till exempel tågpersonal som kan kontrollera. Jag antar att det också sker en viss "filtrering" av sådana här samtal för att försöka sortera väck "tokskallar".

Senast redigerat av Donkeyman den 2018-12-10 klockan 18:54:30.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    En hjulplatta är väl knappast trafikfarlig? Speciellt inte på en personvagn där folk ombord borde uppmärksamma felet.
    Det man inte förrän efteråt.... och självklart tror man något kan vara trafikfarligt ska man larma och sedan får SOS sorteta ut det.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Som amatör har jag självfallet svårt att bedöma om detta är en fara. Så klart står något i brand är det ju uppenbart akut. Men om jag nu ringer 112 eller Trafikverket är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar innan ett sådant här meddelande når fram till de som har behov av att att få informationen. Till exempel tågpersonal som kan kontrollera. Jag antar att det också sker en viss "filtrering" av sådana här samtal för att försöka sortera väck "tokskallar".
    112: Inom någon minut, något längre om samtalet först kopplas till fel TKL/trafikcentral/station.
    Trafikverket kundtjänst: Uppskattningsvis inom 10 minuter.

TKL tar sedan beslut huruvida han/hon stoppar tåget på lämplig plats genom att ställa in det på sidan, ringer föraren för att be denne omedelbart stanna, eller i en akut situation, stoppställer signaler och/eller nödfrånkoppar kontaktledningen.

Senast redigerat av Bönan den 2018-12-10 klockan 21:49:32.
    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    112: Inom någon minut, något längre om samtalet först kopplas till fel TKL/trafikcentral/station.
    Trafikverket kundtjänst: Uppskattningsvis inom 10 minuter.

TKL tar sedan beslut huruvida han/hon stoppar tåget på lämplig plats genom att ställa in det på sidan, ringer föraren för att be denne omedelbart stanna, eller i en akut situation, stoppställer signaler och/eller nödfrånkoppar kontaktledningen.
    Jag har provat 112 nattetid om ett fel på återledaren som orsakade gnistor, och det var torrt så viss brandfara var det. Larmoperatören tyckte brandkåren var lämplig, när jag protesterade föreslog de SJ. Jag tipsade om att Trafikverket borde ha någon eldriftjour. När inget hade hänt dagen efter kontaktade jag Trafikverket själv. Det visade sig att de fått larmet, men den exakta positionen med stolpnummer hade SOS behållit för sig själva, så de kunde inte hitta felet...

Senast redigerat av Jan Kardell den 2018-12-10 klockan 23:48:22.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Brand och annan fara för liv = 112
    Annars Trafikverket Kontaktcenter: 0771-921 921
    (dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar)
    Gäller både väg och järnväg.
    Bra info, det har ofta hänt när jag står och väntar på pendeln i Älvsjö på morgonen att det rullar genom godståg och ibland hör man att det är en rejäl hjulplatta. En gång var det ett bromsblock som inte hade släppt som låg och tjuvbromsade så det sprutade gnistor men den gången visste jag inte var jag skulle ringa men trafikverkets nummer ska jag lägga in i mobilen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har inte banverket instrument vid spåren som känner av hjulplattor ljudnivå och varmgång.
    Vet inte om tågpersonalen bryr sig om en passagerare påtalar att en vagn har en hjulplatta.
    Åker ofta med tvåvåningståget som ofta verkar ha problem med stötdämparna. Har vid några tillfällen frågat tågvärden om en eller lokföraren har någon jornalbok där dom kan skriva in anmärkningar från passagerarna men fick bara svaret att serviskillarna på verkstaden säkert själva upptäcker att stötdämparen är slut och att passagerare som lutar sig mot ett fast föremål i vagnen riskerar att få en smäll som leder till hjärnskakning. Vet inte om vagnar har några sensorer som känner av om vangen börjar wobbla kraftigt. Har vid några tillfällen varit med om att dubbeldäckarna bromsar in kraftigt när vagnen börjat wobbla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har ringt till Trafikverket när en lastbil precis körde in i järnvägsbro. Var på eftermiddagen och vet att tåg skulle passera inom tio minuter men tågen kom inte utan stoppades. Räddningstjänsten/SOS var såklart först informerad inblandad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •