Söndag kväll och återigen stora förseningar på Västra stambanan. Någon som vet vad som hänt den här gången (signalfel sägs det i trafikinfon)?
Söndag kväll och återigen stora förseningar på Västra stambanan. Någon som vet vad som hänt den här gången (signalfel sägs det i trafikinfon)?
Väntade själv på 439 som skulle ta mig Göteborg - Malmö! Efter besök i loungen där jag insåg att det tåget stod still i Hallsberg tillsammans med en hel del andra tåg valde vi SJ personalens råd att ta Öresundståget 18:55 ist. Så i all den här röran löste personalen nya biljetter och gjorde återköp på de gamla. All eloge till dom!
Just nu är vårt Öresundståg i Maria och 439 i Floby. Glad vi bytte tåg..
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
En driftplats med signaler och växlar i samhället med samma namn.
https://kartor.eniro.se/?c=59.048104,14.989815&z=14
Vad som har hänt är frågan vi båda undrar över.![]()
Jag tittade nyss på 1409.se, för läget för SJ:s tåg, och då hade alla tåg i trakten tidsobservationer senaste 5 minutrarna utom ett enda (449 mellan Pålsboda och Hallsberg, senaste tid ca 21.30; Fast just nu har det passerat Hallsberg).
Så, det tolkar jag som att alla tåg nu rör på sig, vilket de inte kan ha gjort tidigare när det uppstått timslånga förseningar.
Ja, ser ut som att saken är fixad. Tåg 449 tappade bara några minuter förbi Östansjö.
https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=449&tpl=%C3%96j
Östansjö själv levererar nu tider igen.
https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=%C3%96j&nr=449
Det är inte så lätt att svara på frågan om varför växlar och signaler var utslagna. Felet inträffade klockan 16.10 och personal var på plats 16.50 och började felsöka men hittade inget direkt fel. Man började med att spärra växlarna rätt läge så att tåg kunde börja passera mot stoppsignal i låg fart. Efter fyra timmars felsökande (en signalanläggning innehåller mängder av kabel och annan utrustning) hittade men en elkabel som fungerade dåligt och när man istället kopplade in ett elverk fick man jämn och bra spänning och fick därmed även igång signalerna varför felet inte längre var trafikstörande. Nu på förmiddagen dagen efter händelsen pågår fortfarande felsökning beträffande vad som orsakade att Östansjö blev utslaget. Så det går tyvärr ännu inte att svara på frågan om vad som hänt som orsakade att Östansjö slogs ut.
Åkte igår kväll X2000 Stockholm - Nässjö och sedan vidare mot Jönköping, allt utan problem. Men såväl i Nässjö som i Jönköping blev vi upphunna av en MTR-express. Omledning av ett Göteborgståg via Nässjö? Det måste ha varit en väldig tågkö vid Östansjö för att man ska ta till en så lång omväg. Stoppet i Östansjö verkar ju inte ha varat så länge (om man nu rätt snart kunde lägga växlarna rätt).
Jo, det var väl störning fram till ca 20.50, när signalerna kunde visa grönt. Innan dess var det väl körning mot stopp, med lägre hastighet och blankettskrivning och vad som görs. Jag kunde se på jvgfoto att det var mellan 15 och 20 minuter mellan varje tåg, och då hade det väl byggts upp en tågkö. Men visst är Nässjö en rejäl omväg (men mer förutsägbar, det kunde ju ha tagit 8 timmar innan man hittade problemet).