Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Premiär direkttåg Örebro-Köpenhamn?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Premiär direkttåg Örebro-Köpenhamn?

I helgen körde TJF traditionsenliga jultåg till Köpenhamn med inhyrd X2 från SJAB. Vi provade i år att utgå från Örebro då vi hade många frågor om vi kunde köra från Motala och Skänninge i Östergötland. Närkiningarna var med på banan och det var många resande från Örebro, Kumla och Hallsberg.

Nu till min fråga: var detta premiär för direkttåg Örebro-Köpenhamn? Några omledningståg bör kunna ha körts men då med uppehåll för redande? Var detta tåg först?

Daniel

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Premiär direkttåg Örebro-Köpenhamn?

Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg
    I helgen körde TJF traditionsenliga jultåg till Köpenhamn med inhyrd X2 från SJAB. Vi provade i år att utgå från Örebro då vi hade många frågor om vi kunde köra från Motala och Skänninge i Östergötland. Närkiningarna var med på banan och det var många resande från Örebro, Kumla och Hallsberg.

Nu till min fråga: var detta premiär för direkttåg Örebro-Köpenhamn? Några omledningståg bör kunna ha körts men då med uppehåll för redande? Var detta tåg först?
    Lapplandspilen hade väl sommartid en liggvagn Narvik-Köpenhamn, den gick kanske via Örebro?

Fast frågan kanske mer specifikt avsåg tåg med utgångsstation Örebro? Eller just X2000? Eller via Öresundsförbindelsen?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Lapplandspilen hade väl sommartid en liggvagn Narvik-Köpenhamn, den gick kanske via Örebro?
    Lapplandspilens Malmö-del gick via Västerås-Eskilstuna-Katrineholm. Göteborgsdelen gick via Örebro men den hade inga vagnar till Danmark.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Lapplandspilens Malmö-del gick via Västerås-Eskilstuna-Katrineholm. Göteborgsdelen gick via Örebro men den hade inga vagnar till Danmark.
    Jag tittade i ett antal kommunickor men kan inte hitta någon direktvagn från Örebro mot Danmark och längre . Men nattåget Stockholm-Oslo gick länge över Västerås-Örebro och samma tåg kunde ha en del som gick Hallsberg-Mjölby-Malmö

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Daniel Niklasson Visa inlägg

Daniel
    Jag förstår inte frågan riktigt. Om jag läser rätt så undrar du om det förut funnits direkttåg Örebro - Köpenhamn utan uppehåll för resande. Men ert tåg stannade ju i Kumla, Hallsberg, Motala och Skänninge, minst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag förstår inte frågan riktigt. Om jag läser rätt så undrar du om det förut funnits direkttåg Örebro - Köpenhamn utan uppehåll för resande. Men ert tåg stannade ju i Kumla, Hallsberg, Motala och Skänninge, minst.
    Han använder kanske flygtermer där "non-stop" är utan uppehåll (mycket ovanligt i järnvägsvärlden, finns några få på VSB) och "direkt" är att man reser utan byte, men det kan vara uppehåll (=mellanlandningar).

Så, det var nog frågan om det var premiär för resa utan byte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    "Utan uppehåll" uppfattade jag som att det förekommit att omledningståg passerat Örebro utan uppehåll där för att sedan gå vidare till Köpenhamn.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det finns ett gammalt inlägg i PV som dissikerar sovvagnskurser tämligen detaljerat men tyvärr inga belägg för sovvagn Örebro-Köpenhamn däremot i många år till Malmö. Liggvagn Narvik-Köpenhamn känns nära men den gick nog via Eskilstuna.

Se länk

http://www.tydal.nu/postvagnen/325751.htm

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •