Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 11]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    I Schweiz med utmärkt guidning [Del 11]

    Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5
    Del 6
    Del 7
    Del 8
    Del 9
    Del 10


    2018_06_08_34797red by Magnus Backman, on Flickr

    Dags för en ny dag den här gången gick resan mot Solothurn och Bern för att besöka RBS.


    2018_06_08_34816red by Magnus Backman, on Flickr

    I Solothurn finns det smalspår både på fram och baksidan av stationen. Are Seeland mobile AG kör trafiken med plattform på gatusidan.


    2018_06_08_34842red by Magnus Backman, on Flickr

    På spårsidan håller RBS Regionalverkehr Bern - Solothurn AG till med sina orangea tåg.


    2018_06_08_34849red by Magnus Backman, on Flickr

    Linjen till Solothurn är klassad som RE-tåg i trafiksystemet. Idag sträcker sig S-bahn systemet på RBS ut till Jaegenstorf, planen är dock att förlänga S8 till Bätterkinden ca 10 km längre ut från Bern. För att genomföra detta måste dock fler fordons anskaffas, hastigheten höjas till 120 km/h på en sträcka och ett partiellt dubbelspår byggas på en ca 4 km lång sträcka.


    2018_06_08_34857red by Magnus Backman, on Flickr

    Kappkörning med normalspåret på dubbelspåret in mot Bern. RBS spåret har en tredje skena vilket beror på att det tidigare gick normalspårig godstrafik på en sträcka i nätet men den är numera nerlagd.


    2018_06_08_34861red by Magnus Backman, on Flickr

    I Worblaufen klev vi av S8. Här ligger både trafikcentralen och RBS administration. Worblaufen är också grenstation mellan RBS tre linjer.


    2018_06_08_34874red by Magnus Backman, on Flickr

    I Worblaufen finns också en av banans depåer därför går det en del tjänstetåg inifrån Bern ut hit när tågen tas ur trafik efter morgonrusningen.


    2018_06_08_34884red by Magnus Backman, on Flickr

    Översikt över grenpunkten, tre dubbelspår flätas ihop i plan. Till vänster går linjen till Worb Dorf, i mitten huvudlinjen till Solothurn och till höger gamla huvudlinjen som numera är endast går till Unterzollikofen. Denna linje fortsatte förut till Solothurn men är ersatt den mittersta linjen i ny sträckning.


    2018_06_08_34900red by Magnus Backman, on Flickr

    Med tre linjer in mot Bern är det inte helt lätt at hålla i huvudet vilken plattform nästa tåg in till Bern ska gå ifrån så det finns skyltar som talar om detta. Liksom Zürich har Bern en hög andel av befolkningen som pendlar kollektivt till jobbet varje dag pendlar ca 110 000 personer in till staden som har 24 000 parkeringsplatser. Således är det kollektivtrafiken som står för den stora andelen av pendlingsresorna. Staden har också en trafikstrategi som i första hand går ut på att undvika trafik genom att promota och bygga för cykling och gångtrafikanter, därefter prioritera kollektivtrafik och i tredje hand skapa gatumiljöer där biltrafiken kan samexistera med cyklister, gångtrafik och kollektivtrafik.


    2018_06_08_34909red by Magnus Backman, on Flickr

    Dags för en kortare utflykt från Worblaufen till stationen Pappirmühle (papperskvarnen).


    2018_06_08_34918red by Magnus Backman, on Flickr

    Vid stationen Pappirmühle har Schweiz motsvarighet till Trafikverket kontor. Egentligen är det mer en sammanslagning av Transportstyrelsen och delar Trafikverkets verksamhetsområdet planering som bäst kan beskriva Bundesamt für verkehrs verksamhet. Myndigheten har hand om Tillsynen och den långsiktiga planeringen för trafikslagen och gör därmed Schweiz motsvarighet till nationella planen. Det finns vissa likheter mellan Sverige och Schweiz eftersom planen är görs i löpande fyraårsperioder. Annars är det mycket som skiljer, Schweizarna lägger ner väldigt mycket möda på att planernas utbyggnad ska gynna systemet som helhet. Planerna fokuserar också mycket på turtäthet och restider. Kantonerna förväntas inkomma med önskemål om detta istället för att peka ut att de vill ha dubbelspår på en viss sträcka. Sedan gör BAV en värdering om hur turtätheten och restiden kan uppnås tillsammans med det trafikföretag som kör sträckan. Det behöver inte nödvändigtvis ske med hjälp av infrastruktur utan även genom t.ex nya fordon eller stuva om i uppehållsbilden på befintliga linjer. Att "köpa sig före" i planen med hjälp av medfinansiering verkar heller inte vara möjligt utan det är först när ett objekt har beslutats en diskussion om medfinansiering tas och då endast om hur objektet utformas.


    2018_06_08_34931red by Magnus Backman, on Flickr

    Efter en intressant genomgång av transportplaneringen hos BAV fortsatte vi in mot Bern för att studera hur RBS hanterar att ändstationen i Bern byggdes för 16 000 passagerare per dag men numera hanterar 60 000 passagerare per dag. Men innan dess an jag tipsa om att SBB har en trevlig restaurang öppen för allmänheten vid stationen Bern Wankdorf dör vi åt lunch.

    Fortsättning följer...

    /Magnus


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    239

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 11]

    Fina bilder från "mitt" gamla Schweiz! En liten korrektion bara - Papiermühle betyder pappersbruk.


  3. #3
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 11]

    Återigen bra och intressanta bilder tillsammans med initierade bildtexter från mitt favoritland. Postvagnen kan inte bli bättre än så!


    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 366

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 11]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Vid stationen Pappirmühle har Schweiz motsvarighet till Trafikverket kontor. Egentligen är det mer en sammanslagning av Transportstyrelsen och delar Trafikverkets verksamhetsområdet planering som bäst kan beskriva Bundesamt für verkehrs verksamhet. Myndigheten har hand om Tillsynen och den långsiktiga planeringen för trafiksEfter en intressant genomgång av transportplaneringen hos BAV fortsatte vi in mot Bern för att studera hur RBS hanterar att ändstationen i Bern byggdes för 16 000 passagerare per dag men numera hanterar 60 000 passagerare per dag. Men innan dess an jag tipsa om att SBB har en trevlig restaurang öppen för allmänheten vid stationen Bern Wankdorf dör vi åt lunch.lagen och gör därmed Schweiz motsvarighet till nationella planen. Det finns vissa likheter mellan Sverige och Schweiz eftersom planen är görs i löpande fyraårsperioder. Annars är det mycket som skiljer, Schweizarna lägger ner väldigt mycket möda på att planernas utbyggnad ska gynna systemet som helhet. Planerna fokuserar också mycket på turtäthet och restider. Kantonerna förväntas inkomma med önskemål om detta istället för att peka ut att de vill ha dubbelspår på en viss sträcka. Sedan gör BAV en värdering om hur turtätheten och restiden kan uppnås tillsammans med det trafikföretag som kör sträckan. Det behöver inte nödvändigtvis ske med hjälp av infrastruktur utan även genom t.ex nya fordon eller stuva om i uppehållsbilden på befintliga linjer. Att "köpa sig före" i planen med hjälp av medfinansiering verkar heller inte vara möjligt utan det är först när ett objekt har beslutats en diskussion om medfinansiering tas och då endast om hur objektet utformas.
    ...
    Efter en intressant genomgång av transportplaneringen hos BAV fortsatte vi in mot Bern för att studera hur RBS hanterar att ändstationen i Bern byggdes för 16 000 passagerare per dag men numera hanterar 60 000 passagerare per dag. Men innan dess an jag tipsa om att SBB har en trevlig restaurang öppen för allmänheten vid stationen Bern Wankdorf dör vi åt lunch.
    Mycket intressant med denna statliga planering, i ett land som jag trodde inte alls var förtjusta i planekonomi. Vad är det främst som hindrar att Trafikverket skulle försöka jobba på det sättet? Är det att de inte längre har sektorsansvaret?

    Ang studiebesöket så har jag tidigare fått för mig att det var en ren semesterresa du var ute på, men nu börjar jag undra. Men, det är ju jätteroligt med folk som intresserar sig även för verkligheten utanför sitt eget skrivbord, det har ju många glädje av!

    Och fina bilder som vanligt.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 11]

    Kul att du gillar bilderna, tack för kompletteringen med en bild från RBS på 60 talet.

    /Magnus


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 11]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Mycket intressant med denna statliga planering, i ett land som jag trodde inte alls var förtjusta i planekonomi. Vad är det främst som hindrar att Trafikverket skulle försöka jobba på det sättet? Är det att de inte längre har sektorsansvaret?

    Ang studiebesöket så har jag tidigare fått för mig att det var en ren semesterresa du var ute på, men nu börjar jag undra. Men, det är ju jätteroligt med folk som intresserar sig även för verkligheten utanför sitt eget skrivbord, det har ju många glädje av!

    Och fina bilder som vanligt.
    Ja lite lustigt är det att Schweiz som kan ses som kapitalismens högborg har en helt annat synsätt när det gäller att bedriva kollektivtrafik. Jag vet inte riktigt vad det beror på men det visar ju att det finns alternativ till hur saker bedrivs i Sverige idag utan att landet kan anklagas för att vara socialistiskt.

    Det som främst hindrar Trafikverket att jobba på det här sättet är att Sverige har valt att organiserar tåg trafiken så att det står var och en fritt att söka vad de önskar i den ettåriga tågplanen. För att det ska fungera måste kanalerna vara spikade redan när infrastrukturen planeras. Så ett återinfört sektorsansvar kommer inte att hjälpa utan det behövs större förändringar.

    Av de 10 dagar jag var iväg ägnades 8 åt semester medan 2 dagar gick på utbildningskontot.

    /Magnus


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •