Det får inte vara så att det är svårare att åka tåg till utlandet år 2018 än det var 1988, tycker Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski i sin
söndagskrönika i dag.
På första dagen i T 19 fortsätter alltså DN sin envisa kamp för att förbättra möjligheterna till utlandsresor. Nyligen dubblerade ju tidningen sin charterresa till Venedig nästa sommar. Nu skjuter man in sig på reguljärtrafiken. Tidningen hänvisar till ett kraftigt ökat antal förfrågningar från allmänheten med krav på att man ska skriva mer om tågresor än om långa flygresor. Det har man också börjat med, säger Wolodarski.
I krönikan avslöjar han att det i själva verket är Danmark som är den stora flaskhalsen då det gäller möjigheten att färdas enkelt mellan Sverige och kontinenten. Han berättar att trots tillkomsten av Öresunds- och Stora Bält broarna är det i dag svårare att åka tåg från Sverige till Tyskland än 1988, då han åkte med familjen till Hamburg. Därför tvingades tidningen låta sina chartertåg gå på färja mellan Trelleborg och Sassnitz. Han avslöjar vidare att då tidningen ville sända sin reporter till den pågående klimatkonferenen i Katowice med tåg, så tvingades hon till åtta (!) byten.
Slutsatsen blir för DN:s och Wolodarskis del att Stockholm, Köpenhamn och Berlin måste sätta sig ned och prata med varandra. Det vill säga, det borde vara en enkel sak för de tre regeringarna att ordna upp krånglet med trafiken genom Danmark. Bara de ville.
Och tänk, jag håller med! Det är det byråkratiska krångel präglat av ovilja från främst Banedanmark som hindrar att det inte går att köra direkttåg mellan Stockholm och Hamburg redan i dag. Men naturligtvis är det inte bara Banedanmarks fel. Några operatörer är givetvis också inblandade och kanske också ytterligare några trafikförvaltningar. Men med kraftfulla politiska målmedvetna satsningar vore det väl själva fan om det inte vore möjligt.
Och detta redan i T 20.
(För övrigt skulle jag kunna erbjuda DN hjälp med att resa till Katowice med bara tre byten, om de bara hade frågat mig. Och det utan övernattning på vägen om än med sen ankomst.)