Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur vet X60 på vilken sida plattformen finns?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hur vet X60 på vilken sida plattformen finns?

På X60 i Stockholmsområdets pendeltågstrafik brukar det före ankomst till vissa stationer visas och ropas ut på vilken sida avstigning skall ske. Nu har jag sedan några dagar märkt att när pendeltåg norrifrån kommer till Odenplan ropar den automatiska rösten att "avstigning sker på vänster sida, the platform is on the left hand side". Samma information visas på displayen. Dock har det i samtliga fall visat sig att tåget kommer in på det helt vanliga spåret, där plattformen ligger på höger sida.

Detta fick mig att fundera på hur tåget får information om plattformens läge. Någon som vet? Är det kanske funktionalitet som även nyttjas för att hindra att dörrarna öppnas på den sida av tåget där plattform saknas - en del järnvägar har ju sådant, men då kanske oftast främst för att ge "selektiv dörröppning" när plattformarna vid en del stationer är så korta att vissa dörrar på första och sista vagnen inte skall öppnas.

Nu har det kanske skett en felaktig uppdatering av systemet just när det gäller Odenplan i riktning söderut? Jag har även tidigare ibland noterat felaktig information men oftast har detta bara varit kortvarigt, och systemet har snabbt korrigerat sig. Vid något tillfälle (Arlanda central) hoppade informationssystemet mellan höger - vänster - höger inom loppet av en halv minut, men stannade på det korrekta "höger".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur vet X60 på vilken sida plattformen finns?

Dessa utrop ligger inmatade i programmeringen och när dessa ska användas trycker tågpersonalen(lokföraren eller tågvärden)på dess position och enter.
    Ibland trycks det fel och då ändrar man detta efter eget huvud(och skam)…
    I veckan som har gått har enheterna varit i olika stadier av uppdateringar och då har det blivit fel ibland.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dessa utrop ligger inmatade i programmeringen och när dessa ska användas trycker tågpersonalen(lokföraren eller tågvärden)på dess position och enter.
    Ibland trycks det fel och då ändrar man detta efter eget huvud(och skam)…
    I veckan som har gått har enheterna varit i olika stadier av uppdateringar och då har det blivit fel ibland.../Ulf
    Det är inte så att det det finns någon automatisk avkänning av position och automatisk information till skyltar och utrop?

På bussarna i Göteborg finns sådana system som med hjälp av GPS automatiskt skyltar hållplatsnamn, och visar för föraren hur denne ligger till gentemot tidtabell vilket visas i mobilapp och på hållplatsskylt också.
    Detta gäller nog också spårvagnar.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det är inte så att det det finns någon automatisk avkänning av position och automatisk information till skyltar och utrop?

På bussarna i Göteborg finns sådana system som med hjälp av GPS automatiskt skyltar hållplatsnamn, och visar för föraren hur denne ligger till gentemot tidtabell vilket visas i mobilapp och på hållplatsskylt också.
    Stationen Stockholm Odenplan ligger nere i underjorden och GPS brukar inte fungera något vidare i underjordiska lokaler varför just den tekniken inte utan vidare är applicerbar.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Nej, detta med "avstigning på XXXXX sida" sköts helt manuellt av tågvärden som väljer rätt utrop på sin PIS-skärm, alternativt ropar helt själv. Uppenbarligen har det blivit något slags bugg i systemet efter den senaste uppdateringen, som gör att man inte får det utropet man väljer. Det är upp till var och en om man vill använda de inprogrammerade utropen eller ropa själv med sin egen röst.
    "Nästa XXXXX. Byte till XXXXXX" sköts dock helt automatiskt med hjälp av dels GPS och dels avståndsberäkning (nödvändigt på tunnelsträckor), men systemet är inte så pass intelligent att det kan ta reda på vilket spår man kommer in till, och därmed vilken sida det blir avstigning på.

Senast redigerat av Simon B den 2018-12-09 klockan 00:35:31.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det finns på alla bussar som kör linjetrafik åt Västtrafik och flera andra RKTM, kanske rent av på alla länstrafikbussar. Första gången jag stötte på det var i Uppland för uppskattningsvis 15 år sedan.

Anders Falck
    Ej längre aktiv

Också nyfiken på detta.
    Om tågvärden, som inte kan titta ut något vettigt, kan få förhandsbesked för sitt val av utrop, så kan väl pratdatorn få detsamma? Ännu hellre dörrförreglingen såklart!

(Risken är ju livsfara: Ganska nyligen berättade en kollega att man öppnade dörrarna på just pendeltåg x60 åt vänster istället för mot plattformen på Stuvsta tror jag hon berättade)

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Falck Visa inlägg
    Också nyfiken på detta.
    Om tågvärden, som inte kan titta ut något vettigt, kan få förhandsbesked för sitt val av utrop, så kan väl pratdatorn få detsamma? Ännu hellre dörrförreglingen såklart!

Det enda som duger ur säkerhetssynpunkt, i avsaknad av ett system som faktiskt känner av plattformens närvaro, är att titta ut genom fönstret och kolla hur det ligger till. "Förhandsbesked" duger inte till något annat än att visa vad utropet kommer att säga om man inte ändrar på det.

Egentligen tycker jag inte att det behövs något utrop om vänster och höger på ett pendeltåg med separat dörrfrigivning på respektive sida. Det är tillräckligt om utrop görs manuellt vid de stationer där det kan variera (som City) samt när man plattformen blir på "fel" sida vid t ex enkelspårsdrift.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Nej, detta med "avstigning på XXXXX sida" sköts helt manuellt av tågvärden som väljer rätt utrop på sin PIS-skärm, alternativt ropar helt själv. Uppenbarligen har det blivit något slags bugg i systemet efter den senaste uppdateringen, som gör att man inte får det utropet man väljer. Det är upp till var och en om man vill använda de inprogrammerade utropen eller ropa själv med sin egen röst.
    "Nästa XXXXX. Byte till XXXXXX" sköts dock helt automatiskt med hjälp av dels GPS och dels avståndsberäkning (nödvändigt på tunnelsträckor), men systemet är inte så pass intelligent att det kan ta reda på vilket spår man kommer in till, och därmed vilken sida det blir avstigning på.
    Nja, det som händer är att höger och vänster sida bytt plats i nya programvaran jämfört med den gamla, och har man då en uppgraderad enhet och en ouppgraderad enhet så kommer den ena ropa höger och den andra vänster. Nu ska väl problemet vara i stort sett ur världen då alla ska vara uppgraderade, med förbehåll för att det alltid missas någon i logistiken
    P

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Falck Visa inlägg
    Också nyfiken på detta.

(Risken är ju livsfara: Ganska nyligen berättade en kollega att man öppnade dörrarna på just pendeltåg x60 åt vänster istället för mot plattformen på Stuvsta tror jag hon berättade)

Lokföraren talar ofta om för tågvärden i förtid vilken sida det blir, så att hen tidigt kan inkludera det i sitt utrop. Dörrfrigivningen sköts av lokföraren, men ska dubbelkollas av tågvärden att det blir rätt sida.

Anders Falck
    Ej längre aktiv

Aha!
    Tack för svar allihopa.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för svar. Alltså ingen särskilt avancerad funktionalitet. Det låter nästan som ett skämt att problemen beror på att man bytt vänster mot höger och vice versa vid uppgraderingen. Och jag förstår heller inte varför man skall ropa ut plattformens läge vid Odenplan, annat än om det undantagsvis förekommer enkelspårsdrift. I dag när jag åkte var utropet dock korrekt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Tack för svar. Alltså ingen särskilt avancerad funktionalitet. Det låter nästan som ett skämt att problemen beror på att man bytt vänster mot höger och vice versa vid uppgraderingen. Och jag förstår heller inte varför man skall ropa ut plattformens läge vid Odenplan, annat än om det undantagsvis förekommer enkelspårsdrift. I dag när jag åkte var utropet dock korrekt.
    ...och hoppas verkligen inte att du tror att detta är roligt,men jobbar man mot/med"SL"och utförarna så blir det så här i dagen upphandlade samhälle/Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Tack för svar. Alltså ingen särskilt avancerad funktionalitet. Det låter nästan som ett skämt att problemen beror på att man bytt vänster mot höger och vice versa vid uppgraderingen. Och jag förstår heller inte varför man skall ropa ut plattformens läge vid Odenplan, annat än om det undantagsvis förekommer enkelspårsdrift.
    De som har störst behov av dessa utrop behöver dem även när allt är som vanligt.

(skriver han som missade att dagens X2000, med nummer 540, var felvänt och därför stod i fel ände av plattformen trots att vagnsordningen var skyltad om dock inte utropad)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •