Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Varför hastighetsbegränsning X74 mult

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför hastighetsbegränsning X74 mult

I tråden om bristen på lokförare nämns det att X74 mult har en sth på 180 km/h. Mitt teknikintresse vaknar och undrar varför det är så?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Varför hastighetsbegränsning X74 mult

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    I tråden om bristen på lokförare nämns det att X74 mult har en sth på 180 km/h. Mitt teknikintresse vaknar och undrar varför det är så?
    Jag har inget säkert svar, men det kan bero på kort avstånd mellan strömavtagare. Motsvarande gäller väl även för mult X2?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I Norge går det daglig type 74 og 75 (som tilsvarer x74) i multippel i 200 kmt. Veldig merkelig at det skulle finnes en slik begrensning i Sverige
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har inget säkert svar, men det kan bero på kort avstånd mellan strömavtagare. Motsvarande gäller väl även för mult X2?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Först och främst vore det ju sunt att ta reda på om det här verkligen stämmer, tänker jag. Finns det verkligen en begränsing till 180 kmh med X74 i mult, eller är det bara en postvagnskonstruktion som har blivit till en allmän sanning?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det kan nog inte betecknas som "allmän sanning", utan någon påstod detta alldeles nyligen i någon tråd. Men det kan ju bli...

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det kan nog inte betecknas som "allmän sanning", utan någon påstod detta alldeles nyligen i någon tråd. Men det kan ju bli...
    Givetvis, men det påstås ofta saker i Postvagnen, som grundar sig i något som någon någon gång har hört någonstans av någon som kände någon som visste något...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Givetvis, men det påstås ofta saker i Postvagnen, som grundar sig i något som någon någon gång har hört någonstans av någon som kände någon som visste något...
    Står det inte något om just det i MTR Tri (Operativa?) ?? Jag stängde just ner MTR-plattan och vill inte starta den igen.
    Redigerar direkt då jag fann en gammal MTR Tri Operativa fordonsbestämmelser och det stämmer, 180km/h max vid multipel X74 och ordinarie strömavtagare uppe, om en eller bägge ej ordinarie strömavtagare/na används så max 160km/h
    Tror inte det har ändrats i senaste utgåvan men kan kolla i morgon.

Senast redigerat av Peter Flink den 2018-12-09 klockan 01:30:54.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Står det inte något om just det i MTR Tri (Operativa?) ?? Jag stängde just ner MTR-plattan och vill inte starta den igen.
    Redigerar direkt då jag fann en gammal MTR Tri Operativa fordonsbestämmelser och det stämmer, 180km/h max vid multipel X74 och ordinarie strömavtagare uppe, om en eller bägge ej ordinarie strömavtagare/na används så max 160km/h
    Tror inte det har ändrats i senaste utgåvan men kan kolla i morgon.
    Låter ju som de inte helt okända problemen med bygelstuds i så fall? Det är väl inte bara fordonet i sig, utan en kombination med kontaktledningen som börjar svaja också.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej det är inte orsaken och var får du uppgiften att X2 har den begränsningen? När jag körde X2 som visserligen börjar bli några år sen så fanns det ingen begränsning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej det är inte orsaken och var får du uppgiften att X2 har den begränsningen? När jag körde X2 som visserligen börjar bli några år sen så fanns det ingen begränsning.
    X2 har tidigare haft den begränsningen, men jag visste att det varit uppe att ta bort den.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Låter ju som de inte helt okända problemen med bygelstuds i så fall? Det är väl inte bara fordonet i sig, utan en kombination med kontaktledningen som börjar svaja också.
    En fundering, borde inte en sådan begränsning istället finnas i linjeboken? Det kan ju tänkas fungera med modernare kontaktledning med högre inspänning. Iofs så går ju X74 mest på VSB, så det spelar liten roll i detta fallet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    En fundering, borde inte en sådan begränsning istället finnas i linjeboken? Det kan ju tänkas fungera med modernare kontaktledning med högre inspänning. Iofs så går ju X74 mest på VSB, så det spelar liten roll i detta fallet.
    Det märkliga är att linjeboken anger sth för ensamt dragfordon och vad som gäller med tre eller fler multade fordon, däremot inget för två multade fordon, om det nu inte finns i någon fotnot någonstans.

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Den begränsning jag kommer ihåg från det lilla jag kört X2mult var att om drivarna gick mot varandra. Då blev upptrycket för högt på kontaktledningen. Men inget vad jag minns om drivarna gick först/sist och mitten.

Jag har också något som plingar i bakhuvudet om X2sport/lösdriv. Men det har nog med bromstal att göra. Kommer inte ihåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Privatisera SJ nu Visa inlägg
    Den begränsning jag kommer ihåg från det lilla jag kört X2mult var att om drivarna gick mot varandra. Då blev upptrycket för högt på kontaktledningen. Men inget vad jag minns om drivarna gick först/sist och mitten.

Jag har också något som plingar i bakhuvudet om X2sport/lösdriv. Men det har nog med bromstal att göra. Kommer inte ihåg.
    Ensam driv = inga skenbromsar => sth 160?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ensam driv = inga skenbromsar => sth 160?
    Korrekt.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

X2 har tidigare haft den begränsningen, men jag visste att det varit uppe att ta bort den.
    Då är det nog ett tag sedan det var uppe. Sth X2-mult är 200. Däremot finns en väl beprövad erfarenhet att om man har mycket bågstudsar kommer man fram lika fort i 180.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2019-06-01 klockan 07:36:36.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant. I Norge kör man Type 74och 75 Mult i 200 km/h,var aldrig några problem med bygelstuds.
    Trevligt fordon att köra var det.
    Mvh Kari Korkala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

När "X2000-konceptet" var alldeles nytt påstog i varje fall SJ att det inte var möjligt att koppla samman flera enheter eftersom det då inte gick att köra i 200 km/h - detta oavsett hur långt det var mellan drivenheterna. Men det tog väl bara några år innan man kom på andra tankar...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    När "X2000-konceptet" var alldeles nytt påstog i varje fall SJ att det inte var möjligt att koppla samman flera enheter eftersom det då inte gick att köra i 200 km/h - detta oavsett hur långt det var mellan drivenheterna. Men det tog väl bara några år innan man kom på andra tankar...
    /TKO
    Men man beställde ju tågen med koppel och utrustning för multipelkoppling. Och utformningen av tågen var ju ett nära samarbete mellan SJ och ASEA .

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men man beställde ju tågen med koppel och utrustning för multipelkoppling. Och utformningen av tågen var ju ett nära samarbete mellan SJ och ASEA .
    Eftersom det är snart 30 år sedan kan jag minnas fel - men jag tror ändå inte det...
    (Men det finns säkert några skribenter här som vet exakt hur det var!)

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •