Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ett dragplåster på Stockholm C

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Ett dragplåster på Stockholm C

På Stockholms central hade resetidningen Vagabond och några till en liten minimässa, eller vad man nu ska kalla det, för att slå ett slag för europaresor med tåg. När jag tittade in igår eftermiddag kändes tillställningen ganska avslagen men med ett undantag – en liten modelljärnväg. På en minimal rundbana rullade en modell av en tysk industridiesel runt, runt varv efter varv och där fylkades unga som gamla besökare. Samma fenomen har jag för övrigt noterat vid flera tillfällen på den stora Innotrans-mässan i Berlin där aldrig så strikta herrar i kostym blir som barn på nytt så fort en monter innehåller en modelljärnväg.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett dragplåster på Stockholm C

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg

På Stockholms central hade resetidningen Vagabond och några till en liten minimässa, eller vad man nu ska kalla det, för att slå ett slag för europaresor med tåg. När jag tittade in igår eftermiddag kändes tillställningen ganska avslagen men med ett undantag – en liten modelljärnväg. På en minimal rundbana rullade en modell av en tysk industridiesel runt, runt varv efter varv och där fylkades unga som gamla besökare. Samma fenomen har jag för övrigt noterat vid flera tillfällen på den stora Innotrans-mässan i Berlin där aldrig så strikta herrar i kostym blir som barn på nytt så fort en monter innehåller en modelljärnväg.

Några till var researr Grand tours och Snälltåget
    Grand tours hade ett rikt urval av tågresor med reguljärtåg (5-dagars interrail) guide utflykter och hotellövernattning på vägen (inga nattåg)
    till Gardasjön
    till Prag-Krakow-Berlin
    till Slovenien

Vagabond hade tågresa till Gardasjön + flera andra sjöar

de flesta resor var 10 dagar och pris från 14 000 - 23 000 kr resa hotell (del i dubbelrum) utflykter transfer m buss och i stort sett halvpension

intressant

Snälltågets roll i dessa resor förstod jag inte Grand tours uppger SJ, DB mfl som operatörer aldrig Snälltåget.
    resorna går vår o höst och alltid via Hamburg och alltid med hotellövernattn i Hamburg

Snälltåget (markn chef Marco Andersson) kunde berätta att man avstår från nattåget söndagar via Helsingborg och kommer i stället (ad Hoc tågläges ansök pågår) att köra "lunchtåg" även måndagar samt ett morgontåg lördagar , detta efter vintersportsäsongen. Nattåget blev ineffektivt (personal fick åka pass ena hållet)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett dragplåster på Stockholm C

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Snälltågets roll i dessa resor förstod jag inte Grand tours uppger SJ, DB mfl som operatörer aldrig Snälltåget.
    resorna går vår o höst och alltid via Hamburg och alltid med hotellövernattn i Hamburg
    Rimligtvis finns väl kopplingen främst Snälltågets tåg till Berlin.

Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-12-08 klockan 12:58:22.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •