Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Lokförare här i Postvagnen?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Lokförare här i Postvagnen?

Har ofta undrat hur många här som är medlemmar som jobbar som lokförare och på järnvägen?
    Hade varit kul och höra deras svar på detta inlägg.

Själv jobbar jag som förare och ser dagligen hur oftast godståg blir totalt bortprioriterade till fördel för dessa försenade persontåg/pendeltåg även om godstågen är tidiga/i tid.

Jag trodde att rätt tåg i rätt tid gällde även för godståg men tydligen inte.

Tycker godstågen är precis lika viktiga som alla andra tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokförare här i Postvagnen?

Så länge inte godset twittrar om hur dålig SJ är på att hålla tider så kommer det nog fortsätta vara så.
    /Förare på gula fordon

Senast redigerat av JM den 2018-12-08 klockan 01:42:47.

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Det finns nog inte så många lokförare. Men en hel del motorvagnsförare.

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Har ofta undrat hur många här som är medlemmar som jobbar som lokförare och på järnvägen?

Själv jobbar jag som förare och ser dagligen hur oftast godståg blir totalt bortprioriterade till fördel för dessa försenade persontåg/pendeltåg även om godstågen är tidiga/i tid.

Det är väl aldrig fel att prioritera ett sent resandetåg framför ett tidigt godståg?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Ni bortprioriteras inte. Det ligger i sakens natur att det som är långsamt och tungt måste tas åt sidan för det som är snabbt. Om det inte passar, klaga hos tidtabellsplaneringen. /TKL.

Senast redigerat av Bönan den 2018-12-08 klockan 10:20:35.
    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Ni bortprioriteras inte. Det ligger i sakens natur att det som är långsamt och tungt måste tas åt sidan för det som är snabbt. Om det inte passar, klaga hos tidtabellsplaneringen. /TKL.
    Hänger inte riktigt med på varför klagomålen ska hamna hos tidtabellsplaneringen?

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg

Nu har regel aldrig varit enbart att rättidigt tåg går först utan den har även föreskrivit att annan prioritering kan göras om det underlättar den totala trafiksituationen. Regeln rättidigt tåg går först är dessutom under uppluckring då den inte ger den totalt sett bästa punktligheten.

Godstågen hade den senaste veckan en avgångspunktlighet -3/+2 på 17 % från utgångsstation motsvarande siffra för persontåg är 93%. Så för fjärren ligger en övervägande majoritet av tågen inte i sin kanal utan dessa får hanteras efter bästa förmåga. Godstågen torde vara de tåg som överlägset genererar flest operativa beslut där tidtabellen inte ger trafikledarna något som helst stöd eftersom godståget inte är ens i närheten av sin kanal. Att det i ett antal fall slutar med att även rättidiga tåg hamnar på sidan är då kanske inte så förvånade. Sedan är det det där med att se till den totala trafikbilden. Visst kan man hålla fram ett rättidigt godståg framför allt annat men då genereras det också en väldigt massa förseningsminuter vilket inte är önskvärt totalt sett.
    Vill man ah det som idag där det är ok att godstågen inte följer sina tidtabeller får man nog acceptera att man hamnar på sidan även i de fall tåget faktiskt går i tid.

/Magnus

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Nu har regel aldrig varit enbart att rättidigt tåg går först utan den har även föreskrivit att annan prioritering kan göras om det underlättar den totala trafiksituationen. Regeln rättidigt tåg går först är dessutom under uppluckring då den inte ger den totalt sett bästa punktligheten.

Godstågen hade den senaste veckan en avgångspunktlighet -3/+2 på 17 % från utgångsstation motsvarande siffra för persontåg är 93%. Så för fjärren ligger en övervägande majoritet av tågen inte i sin kanal utan dessa får hanteras efter bästa förmåga. Godstågen torde vara de tåg som överlägset genererar flest operativa beslut där tidtabellen inte ger trafikledarna något som helst stöd eftersom godståget inte är ens i närheten av sin kanal. Att det i ett antal fall slutar med att även rättidiga tåg hamnar på sidan är då kanske inte så förvånade. Sedan är det det där med att se till den totala trafikbilden. Visst kan man hålla fram ett rättidigt godståg framför allt annat men då genereras det också en väldigt massa förseningsminuter vilket inte är önskvärt totalt sett.
    Vill man ah det som idag där det är ok att godstågen inte följer sina tidtabeller får man nog acceptera att man hamnar på sidan även i de fall tåget faktiskt går i tid.

/Magnus
    Håller med dig helt och hållet. I, tror jag, samma rapport kan man utläsa att godstågen haft en ankomstpunktlighet på 77% (Rt+5) så förstår man att huvuddelen av alla godståg går före tiden. Ett tidigt tåg kan vara en lika stor störningsfaktor som ett sent tåg. Jag förstår heller inte varför eventuella klagomål ska hamna hos de som gjort körplanerna (så länge de är körbara). Det är knappast en trafikplanerare som ställer till kör...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är lokförare (vilket man kanske kunde gissa...) och kör nattåg.
    Lägre prioritet än vad våra tåg har, det får man nog leta efter... och det gäller oavsett om vi är i tid eller inte.
    Kan inte backa upp detta med statistik, men är definitivt en känsla jag har.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av LokfGä Visa inlägg
    Lägre prioritet än vad våra tåg har, det får man nog leta efter... och det gäller oavsett om vi är i tid eller inte.
    Tumregel efter att ha läst ett antal diskussioner:
    Ett tåg är nedprioriterat om skribenten ifråga kör just det tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag jobbar som lokförare, ganska långt norrut i landet.

Medlem
    mar 2018

Nu framgår det inte om du kör resandetåg eller godståg då du bara skriver ”nattåg”. Frågan gällde huruvida sena resandetåg prioriterades framför rättidiga godståg. Så många sena resandetåg kan väl inte prioriteras mot ett nattåg? Antalet resandetåg nattetid är inte jättestort.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Tumregel efter att ha läst ett antal diskussioner:
    Ett tåg är nedprioriterat om skribenten ifråga kör just det tåget.

Ja så är det. Förarna är ju numera uppdelade på olika bolag och kör bara vissa tågtyper. Nu finns det ju i och för sig en hel del mobila hjälpmedel men annars märker/ser ju en lokförare i allmänhet endast de tåg som finns framför och inte de som ligger och bromsar bakom det egna tåget.

Hört på Kust till Kust av förare på resandetåg: Det där Volvotåget har alltid prioritet framför oss.
    Hört på Kust till Kust av förare på Volvotåg: Resandetågen får prioritet fast vi är i rätt tid.

Hört på Malmbanan av förare på Malmtåg: Det är en massa andra tåg (resandetåg, ARE-tåg etc) som har prioritet framför oss.
    Hört på Malmbanan av förare på Resandetåg: Malmtågen har alltid prioritet före oss.

Hört av X2000-förare: Östgötapendeln har alltid prioritet före oss.
    Hört av förare på Östgötapendeln: Fjärren släpper ut försenade X2000 före oss eftersom de har prioritet.

Själv är jag inte förare utan administratör och börjar man titta på händelserna som inträffar så är det vanligtvis ett givande och tagande som totalt sett är positivt då strikt prioritet bara skulle skapa ännu flera problem längre fram med tågträngsel på bangårdar och att exempelvis ett resandetåg som strikt nedprioriterats skulle kunna bli så sent att det kan komma att hindra efterföljande också rättidiga godståg. De flesta klagomål kommer faktiskt av bristande helhetssyn även om naturligtvis enstaka misstag och missbedömningar kan ske i prioriteringshänseende.

Det skulle vara intressant att få konkreta fall från trådtartaren och inte bara ett allmänt svepande om att det dagligen sker nedprioritering. Oftast finns det skäl till prioriteringen när man väl undersöker en händelse.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag blir mer och mer övertygad om att det var bättre förr. Har varit lokförare i 30 år, nu pensionär. Mesta tiden i gamla SJ, d v s när SJ körde allt - resandetåg, gods, pendel ,växling. På den tiden var det variation i tjänsten och förarna var i regel utbildade på alla tänkbara fordon och tågslag. Förmodligen anses det effektivare i dag...

Rg

Senast redigerat av Rg den 2018-12-08 klockan 17:56:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som godstågsförare tycker jag att det hela oftast sköts ganska bra numera. Det är faktiskt mer upp till person vad gäller Tkl/Fjtkl hur de agerar och ofta kan man föra en dialog liknande (hur många minuter behöver du till Xby? Jag har tåg XXX som ska förbi/möta dig ).Eller ("om du håller igen lite så kan tåg XXX passera dig före Xby på högerspår och du slipper stanna").Då det nu börjar bli mer och mer prat om ecodriving och spara energi är detta mycket bra och viktigt och man blir ibland väldigt förtretad då man måste stanna ett 1500 tons godståg för någon liten motorvagn med 5-10 resande....(som exempelvis ofta Krösatågen på KTK om vi nu ska nämna ett exempel). Man kan ju hoppas att teknikutvecklingen går dithän att både förarna och fjärren får mera detaljerade uppgifter om var alla befinner sig och tidsåtgång fram till möte eller förbigång så blir det mycket bättre oavsett vem som sitter som trafikledare! Vi som kör godståg brukar vara väldigt måna om att inte störa persontrafiken om de är i rätta tider och vi går före tiden. Men med klok planering kan ju den lucka som då blir i bästa fall användas för att få annan trafik i rätt tid längre fram. Man vet ju aldrig vad som händer men de tåg som redan körts är ju borta!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Rg Visa inlägg
    Jag blir mer och mer övertygad om att det var bättre förr. Har varit lokförare i 30 år. Mesta tiden i gamla SJ, dvs när SJ körde allt - resandetåg, gods, pendel ,vxling. På den tiden var det variation i tjänsten och förarna var i regel utbildade på alla tänkbara fordon och tågslag. Förmodligen anses det effektivare i dag...

Rg
    Om de 30 åren räknas fram till idag så är det tvärtom, eftersom delningen i bl a SJ AB och GC AB skedde för snart 18 år sedan. Citypendeln tog över pendeltågen året innan i Stockholm och nattågen på Norrland gick väl till Tågkompaniet i samma veva. Infrastrukturen är det ju 30 år sedan den hamnade hos Banverket. Det enda som är lite mer sentida är att konkurrens med SJ tilläts på den kommersiella persontrafiksidan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Privatisera SJ nu Visa inlägg
    Om du vet vad du pratar om får du gärna utveckla detta.../Ulf

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Privatisera SJ nu Visa inlägg
    Det var rätt längesedan som det fanns en distinktion mellan lokförare och rälsbussförare. Numera är alla som är behöriga att köra tågfärd på Trafikverkets nät lokförare, men det vet du säkert...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ok, förlåt om jag var otydlig, men "nattåg" innebär för mig resandetåg nattetid, med sov- och ligg-vagnar.
    Har aldrig ens hört termen "nattåg" när det gäller godståg.

Medlem
    mar 2018

Ok, förlåt om jag var otydlig, men "nattåg" innebär för mig resandetåg nattetid, med sov- och ligg-vagnar.
    Har aldrig ens hört termen "nattåg" när det gäller godståg.
    Det är lugnt, jag kanske borde ha fattat det. Ett nattåg är precis som du skriver säkert ganska lågt prioriterat. Detta kan bero på att nattågens körplaner ofta innehåller ganska mycket luft med stora inkörningsmöjligheter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •