Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tågresorna på Norrland i jul ökar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågresorna på Norrland i jul ökar

Tågresorna 21-31 dec har ökat i år från i fjol med Umeå 42%, Sundsvall 20%, Åre 19%, Östersund 16%, Gävle 14%!
    Stort tryck på tågresor i jul – 6 000 extraplatser släpps

Man undrar är det kanske en skogsbrandseffekt då Gävleborg, Jämtland, Västernorrland, Västerbotten hade det i sommar och fått folk bli mer klimatmedvetna. Eller kan de även vara till viss del en Greta-effekt, som gett ett ökat medvetenhet för klimatfrågorna.

Förstod det för att många avgångar var fullbokade tidigt i år mot Jämtland.

Senast redigerat av Anders Björk den 2018-12-08 klockan 01:11:43.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågresorna på Norrland i jul ökar

Jag har i vart fall bokat Narvik- Stockholm Tors 20.12 samt Stockholm- Narvik Fre 28.12, bägge med single sovkupé. Så får vi se hur status är med restaurangvagn ifall det är "hole in the wall" med nästan inte något att sälja eller något ordentligt eller inte något alls. Med erfarenhet av situationen sedan den tragiska dag när SJ fick tillbaka trafiken vet jag att jag måste medföra både "nödproviant" och "nöddricka".

Senast redigerat av Donkeyman den 2018-12-08 klockan 16:07:49.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Tågresorna 21-31 dec har ökat i år från i fjol med Umeå 42%, Sundsvall 20%, Åre 19%, Östersund 16%, Gävle 14%!
    Stort tryck på tågresor i jul – 6 000 extraplatser släpps

Man undrar är det kanske en skogsbrandseffekt då Gävleborg, Jämtland, Västernorrland, Västerbotten hade det i sommar
    och fått folk bli mer klimatmedvetna. Eller kan de även vara till viss del en Greta-effekt, som gett ett ökat medvetenhet för klimatfrågorna.
    Förstod det för att många avgångar var fullbokade tidigt i år mot Jämtland.
    Det är ett jätteintresse att åka tåg just nu och särskilt att kunna ersätta flyg med tåg. Interrail ökade med 50% under 2018, Facebooksidan tågsemester där vanliga användare diskuterar bokning,tidtabeller och annat i tågresandet passerade
    30000 medlemmar för några veckor sedan och har nu nått över 33000. Och visst är det kul med folk som åkt mycket lite tåg nu kommer och frågar: hur tar jag mig Stockholm-Paris med tåg ? Bästa väg och pris ?

1. Klass
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Donkeyman Visa inlägg
    Jag har i vart fall bokat Narvik- Stockholm Tors 20.12 samt Stockholm- Narvik Fre 28.12, bägge med single sovkupé. Så får vi se hur status är med restaurangvagn ifall det är "hole in the wall" med nästan inte något att sälja eller något ordentligt eller inte något alls. Med erfarenhet av situationen sedan den tragiska dag när SJ fick tillbaka trafiken vet jag att jag måste medföra både "nödproviant" och "nöddricka".
    Det blir nog en trevlig resa. Sedan ett antal månader har SJ bytt matleverantör på nattågen till Norrland. Numera är det i princip samma utbud som på snabbtågen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •