Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kameratips för december?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kameratips för december?

Det är lite mörkt o ljussvagt ofta så här års. Kompaktkameran har prioriterat zoom på bekostnad av ljusstyrka. Då blir bilderna ungefär så här:

Någon som har några tips vad man skall ha med lite större sensor men ändå kompakt storlek, så man har den med sig ifall man ser något skåjigt när man är ute o reser?
    (Varningsfunktion när kontaktledningsstolparna skymmer något i kompositionen kanske är en funktion som kommer dröja länge?)

Senast redigerat av Johnjohn den 2018-12-07 klockan 23:44:38.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Kameratips för december?

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Det är lite mörkt o ljussvagt ofta så här års. Kompaktkameran har prioriterat zoom på bekostnad av ljusstyrka. Då blir bilderna ungefär så här:

Någon som har några tips vad man skall ha med lite större sensor men ändå kompakt storlek, så man har den med sig ifall man ser något skåjigt när man är ute o reser?
    (Varningsfunktion när kontaktledningsstolparna skymmer något i kompositionen kanske är en funktion som kommer dröja länge?)
    Det tipset jag har (fast jag är ingen fotograf) är att jag slutade använda min kompaktkamera (Canon Ixus 130) för något år sedan och i stället för den använda min mobiltelefon Sony XZ. Jag hade ett tag kompakten som kamera för att spara bilder, och mobilen för att kunna snabbt lägga ut på Instagram, men det var efter att jag hade använt bägge på ungefär samma motiv och hemma sett att mobilens bilder var klart bättre, som jag lade av. Sen har jag en gammal Nikon D50 systemkamera som jag använder när jag orkar släpa på den, och när det finns tillräckligt med ljus. Mobilen är klart bättre i dåligt ljus än D50-an.
    Eller tänker du på kompakta kameror som ser ut som små systemkameror?

Ang stolparna så talades det i PV för några år sedan om att man väntade på nästa version av Photoshop där det skulle komma ett stolp-filter att använda vid efterbehandlingen. Jag tror folk fortfarande längtar efter det.

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Dem tekniska sidan av saken: jag skulle nog rekommendera en systemkamera. I stort sett alla som finns på marknaden idag, vare sig det är en Nikon, Canon, Fuji, Olympus eller något annat har väldigt bra bildsensorer och utmärkta objektiv. Möjligheterna att ta bilder i dåliga ljusförhållanden utvecklas hela tiden, och det man kan göra med kamerorna idag är helt otroligt i jämförelse med min blott 8 år gamla systemkamera. Vilket märke man bör välja beror mest på vad man vill använda den till och vilken storlek man vill ha. Fujis spegellösa och Micro 4/3-systemet ger väldigt små kameror och objektiv som trots det är mycket bra. Retro-stilen som Fuji och Olympus kör med är dessutom riktigt snygg.

Den personliga sidan av saken: jag fotar väldigt lite i grynigt och trist väder. Det känns lite som att om något ser trist ut med ögonen så kommer det antagligen se trist ut på bild också, i alla fall med mina begränsade färdigheter inom foto.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    Dem tekniska sidan av saken: jag skulle nog rekommendera en systemkamera. I stort sett alla som finns på marknaden idag, vare sig det är en Nikon, Canon, Fuji, Olympus eller något annat har väldigt bra bildsensorer och utmärkta objektiv. Möjligheterna att ta bilder i dåliga ljusförhållanden utvecklas hela tiden, och det man kan göra med kamerorna idag är helt otroligt i jämförelse med min blott 8 år gamla systemkamera. Vilket märke man bör välja beror mest på vad man vill använda den till och vilken storlek man vill ha. Fujis spegellösa och Micro 4/3-systemet ger väldigt små kameror och objektiv som trots det är mycket bra. Retro-stilen som Fuji och Olympus kör med är dessutom riktigt snygg.

Den personliga sidan av saken: jag fotar väldigt lite i grynigt och trist väder. Det känns lite som att om något ser trist ut med ögonen så kommer det antagligen se trist ut på bild också, i alla fall med mina begränsade färdigheter inom foto.
    Om det första kan jag bara hålla med. Digitala systemkameror är genomgående mycket bra – oavsett om det är med eller utan spegel.

Men det där med grynigt och trist väder – där säger jag tvärtom! Det är idag möjligt att ta bilder i såväl trist väder som mer eller mindre mörker på ett sätt som vi bara kunde drömma om på filmtiden. Bilderna kan vitbalanseras så att färger ser rätt ut, även om de är tagna i konstljus. Borta är filmens ilskna färgstick i grönt eller gult då man fotograferar i lysrörs- eller glödlampsljus till exempel. Här är ett par exempel som jag nog aldrig skulle försökt att ta förr i tiden.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det tipset jag har (fast jag är ingen fotograf) är att jag slutade använda min kompaktkamera (Canon Ixus 130) för något år sedan och i stället för den använda min mobiltelefon Sony XZ. Jag hade ett tag kompakten som kamera för att spara bilder, och mobilen för att kunna snabbt lägga ut på Instagram, men det var efter att jag hade använt bägge på ungefär samma motiv och hemma sett att mobilens bilder var klart bättre, som jag lade av. Sen har jag en gammal Nikon D50 systemkamera som jag använder när jag orkar släpa på den, och när det finns tillräckligt med ljus. Mobilen är klart bättre i dåligt ljus än D50-an.
    Eller tänker du på kompakta kameror som ser ut som små systemkameror?

Ang stolparna så talades det i PV för några år sedan om att man väntade på nästa version av Photoshop där det skulle komma ett stolp-filter att använda vid efterbehandlingen. Jag tror folk fortfarande längtar efter det.
    Ixux 130 är en ganska enkel kompaktkamera och sensorerna i mobiltelefoner har blivit lite större på senare år. Flera något bättre mobiltelefoner har lika stor sensor, samtidigt som objektivet kan vara lite ljusstarkare. Dock fungerar det bara så länge man håller sig till den vidvinkel de ger. D50 är ju synnerligen antik i dessa sammanhang. Det hände väldigt mycket med sensorerna under de åren. Däremot är det inte så stor skillnad på en ny eller fyra år gammal systemkamera för stillbild (video kan vara en annan femma). För alla kameror gäller förstås att objektivet man sätter på eller som sitter fast i kameran också påverkar. Gratisluncherna uteblir dock även här. Att samla in mycket ljus med kameran kostar regelmässigt storlek och vikt.

Tar du en Canon G7 X Mk2 så har den liknande brännviddsomfång som din Ixus 130, men objektivet är ljusstarkare och sensorn påtagligt mycket större. Sony har en hel räcka med liknande kameror i RX100-serien med lite olika objektiv och prestanda beroende på när de presenterades. Personligen ogillar jag dem dock för att de är som en hal tvål, även om de rent tekniskt är bra.

Sedan ska ju sägas att mobiltelefoner har den fördelen, om man tycker att det är en fördel, att de automatisk behandlar bilderna rätt mycket vilket kan ge ett mer tilltalande resultat "ur lådan". Vill man själv ha mer kontroll över hur bilderna ser ut genom att ta hand om dem efteråt är det inte lika bra.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-12-08 klockan 11:48:42.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Om det första kan jag bara hålla med. Digitala systemkameror är genomgående mycket bra – oavsett om det är med eller utan spegel.

Men det där med grynigt och trist väder – där säger jag tvärtom! Det är idag möjligt att ta bilder i såväl trist väder som mer eller mindre mörker på ett sätt som vi bara kunde drömma om på filmtiden. Bilderna kan vitbalanseras så att färger ser rätt ut, även om de är tagna i konstljus. Borta är filmens ilskna färgstick i grönt eller gult då man fotograferar i lysrörs- eller glödlampsljus till exempel. Här är ett par exempel som jag nog aldrig skulle försökt att ta förr i tiden.
    []
    Och jag håller med, jag gillar skarpt sådan ”dåligt väder bilder” med lite regn och kanske en aning dimma. Strålkastare, signaler och liknande ljus avtecknar sig som tydliga färgklickar i kontrast till det gråa och man får en ”närvarokänsla” . I motsats till fullt solsken där bilder blir som reklambilder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack alla!
    G7 är nog bland det mest prisvärda för mina behov. Systemkamerorna har också utveckliats långt sedan jag köpte min Nikon, men i nuläget så skulle den nog bli hemma lite för ofta för att bli reskompis i vardagen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kul kamera! Betydligt bättre än min tidigare som hade prioriterat zoom framför ljusstyrka. Inte blivit något avancerat fotograferat än. Men en snapshot med helt automatiska inställningar på Kinnekulletåget inför avgång är lovande. Men det finns mycket att öva på innan man är i nivå med forumets mästerfotografer..

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kameratips för december? – här ett kameratips för hela året! :-)

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Kul kamera! Betydligt bättre än min tidigare som hade prioriterat zoom framför ljusstyrka. Inte blivit något avancerat fotograferat än. Men en snapshot med helt automatiska inställningar på Kinnekulletåget inför avgång är lovande. Men det finns mycket att öva på innan man är i nivå med forumets mästerfotografer..

En relativt kompakt digitalkamera som jag verkligen kan varmt rekommendera av egen erfarenhet är Fujifilms X100F som med sin stora APS-C-sensor (i förhållande till tidigare nämnda digitalkameror/smartfånar) på 24 MP, fast 23 mm optik (motsvarar 35 mm i småbild).

Men som förutom normalen har en inbyggd elektronisk telekonverter för effektiv brännvidd på 50 mm respektive 70 mm och som med sin avancerade elektroniska hybridsökare är ett litet under av prestanda. Och den går lätt ned i en jackficka så den finns alltid redo för nya fotomotiv! 😊👍

Läs mera om kamerans specifikationer på denna länk
    http://www.fujifilm.com/products/dig...pecifications/

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •