Var i Sverige förekommer det reguljära tågmöte där tågklareraren använder klotväxlar och ej eldrivna växlar för att genomföra tågmöte ? De första jag tänker på är väl museijärnvägarna och kanske på Inlandsbanan..
Var i Sverige förekommer det reguljära tågmöte där tågklareraren använder klotväxlar och ej eldrivna växlar för att genomföra tågmöte ? De första jag tänker på är väl museijärnvägarna och kanske på Inlandsbanan..
Lycksele?
På Inlandsbanan har ju möte med klotväxlar varit vardag i sommartrafiken fram till i år, men det är väl slut med det nu när bangården har byggts om för fjärrstyrning. Jag antar att det blev elväxlar i bangårdsändarna vid det växelbyte som tydligen ägt rum i slutet av augusti.
David Larsson, Jiellevárre
Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg
Sveg har med största säkerhet kvar sina klotväxlar
Simrishamn. Det läggs visserligen inte om några växlar vid mötena och det finns ingen Tkl på plats. Men det är 20 tågmöten per dag och det är klotväxlar.
Ursäkta en okunnig men hur går då mötena till för där är ju inte dubbelspår...
MVH Per N
Det är en obevakad vänddriftplats. Ankommande tåg rullar in i Simrishamn, föraren byter ände och rullar därifrån. Det är två olika tåg med olika tågnummer. Och eftersom det avgående tåget rullar tillbaka på samma spår som det ankommande inom 60 min så föreligger det ett k-möte.
Tack för intressant upplysning. Men i min värld tycker jag nog att Simrishamn då faller utanför frågeställningen...
Per N
Är det avvikande spåret i Simrishamn huvudspår eller sidospår?
Huvudspår