Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ingen biljet: Gratis buss och tåg i hela Luxembourg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ingen biljet: Gratis buss och tåg i hela Luxembourg

"Ingen billet: Gratis bus og tog i hele Luxembourg

Tiltag skal skåne miljøet og afhjælpe kæmpe trafikpropper."

Länk

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ingen biljet: Gratis buss och tåg i hela Luxembourg

Och även spårvagnsresor är kostnadsfria!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Och även spårvagnsresor är kostnadsfria!
    Med all säkerhet inte för skattebetalarna där, även om också de åker avgiftsfritt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Med all säkerhet inte för skattebetalarna där, även om också de åker avgiftsfritt.
    Redan nu är kollektivtrafiken starkt subventionerad med låga priser och det finns ett mycket förmånligt dagskort som täcker hela landet. Kosta inte på en ruta för Interrail om ni besöker Luxemburg. Och det är ungefär 100km från norr till söder och ett antal banor så för mig tog det två dagar att åka igenom nätet. Särskilt Ardennerna norr om huvudstaden är värt att åka.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Redan nu är kollektivtrafiken starkt subventionerad med låga priser och det finns ett mycket förmånligt dagskort som täcker hela landet. Kosta inte på en ruta för Interrail om ni besöker Luxemburg. Och det är ungefär 100km från norr till söder och ett antal banor så för mig tog det två dagar att åka igenom nätet. Särskilt Ardennerna norr om huvudstaden är värt att åka.
    DR verkar ha missuppfattat något för det är först från 2020 det blir i avgiftsfritt i furstendömet. Intill dess får man härda ut med att en tvåtimmars biljett kostar 2 Euro och ett dagskort för hela nätet kostar 4 Euro. 50% mer för 1kl men i min åsikt är det bekvämt nog i 2kl.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    "Ingen billet: Gratis bus og tog i hele Luxembourg

Tiltag skal skåne miljøet og afhjælpe kæmpe trafikpropper."

Länk
    Förbättra miljön genom att minska biltrafik gör man inte enkelt genom att ta bort biljettavgifter (har man kostat på sig en bil så änvänder man den). Däremot riskerar man att försämra folkhälsan (de grupper med störst priskänslighet går och cyklar i högre grad än de man vill locka - bilister)...

/UB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Långa resor påverkas visst av noll- eller lågtaxa, så länge man inte pendlar med eldriven bil. Vill man påverka korta bilresor i storstäder är parkeringsavgifter eller trängselavgifter bättre.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulrik Berggren Visa inlägg
    Förbättra miljön genom att minska biltrafik gör man inte enkelt genom att ta bort biljettavgifter (har man kostat på sig en bil så änvänder man den). Däremot riskerar man att försämra folkhälsan (de grupper med störst priskänslighet går och cyklar i högre grad än de man vill locka - bilister)...
    Detta tycker jag är intressant och vi har diskuterat detta på jobbet! Det måste ju finnas forskning på det här området som du bygger dina argument på?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Detta tycker jag är intressant och vi har diskuterat detta på jobbet! Det måste ju finnas forskning på det här området som du bygger dina argumeDent på?
    Det gör det nog, men om inte annat finns det någorlunda kvalificerade utvärderingar av de olika nolltaxeprojekt som bedrivits på olika håll i Sverige inom tätortstrafik. Exempelvis har jag sett en sådan från Skara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Det gör det nog, men om inte annat finns det någorlunda kvalificerade utvärderingar av de olika nolltaxeprojekt som bedrivits på olika håll i Sverige inom tätortstrafik. Exempelvis har jag sett en sådan från Skara.
    Här är en utvärdering från Avesta .
    https://www.dalatrafik.se/globalasse...ion_131101.pdf

M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Här är en utvärdering från Avesta .
    https://www.dalatrafik.se/globalasse...ion_131101.pdf

M.V.H Anders.k.
    39% av bussresorna (eller kanske av de tillkommande resorna) var överflyttning från bilresor.
    Sen är det lite skillnad på nolltaxa i en liten kommun som Avesta med både gles bebyggelse och busstrafik och i ett tätbefolkat land som Luxemburg.

Men så fort frågan om nolltaxa (eller sänkta taxor) kommer upp är det alltid förståsejpåare som hävdar att "det är inte så vi får bilisterna att åka kollektivt". Men dom har sällan något bättre alternativ att komma med. Ofta får jag känslan av att man inte vill att biltrafiken skall minska - "folk måste väl ändå få köra bil"... Nä - det MÅSTE dom inte!

tycker
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    39% av bussresorna (eller kanske av de tillkommande resorna) var överflyttning från bilresor.
    Sen är det lite skillnad på nolltaxa i en liten kommun som Avesta med både gles bebyggelse och busstrafik och i ett tätbefolkat land som Luxemburg.

Men så fort frågan om nolltaxa (eller sänkta taxor) kommer upp är det alltid förståsejpåare som hävdar att "det är inte så vi
    får bilisterna att åka kollektivt". Men dom har sällan något bättre alternativ att komma med. Ofta får jag känslan av att man
    inte vill att biltrafiken skall minska - "folk måste väl ändå få köra bil"... Nä - det MÅSTE dom inte!
    tycker
    Thomas K Ohlsson
    Jag tror inte så där över sig på det där med speciella hälsoeffekter. Överflyttning från bil till kollektivtrafik ger nog hälsoeffekter när man går till hållplatser och stationer och även förflyttar sig vid byten. Vill vi att folk ska röra sig så borde det väl lagstadgas att parkeringsplatser måste ligga på avstånd från boende och arbetsplatser men så långt har väl ingen tänkt. Att man avstår från korta promenader och av lathet i stället tar den fria bussen tror jag inte på. Och med det argumentet borde man väl inte tillåta månadskort med obegränsat resande ? Det har dock hänt att jag med kortet gått igenom T-centralen mot t.ex Hamngatan för det har varit en väderskyddad väg .

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jag tror inte så där över sig på det där med speciella hälsoeffekter. Överflyttning från bil till kollektivtrafik ger nog hälsoeffekter när man går till hållplatser och stationer och även förflyttar sig vid byten. Vill vi att folk ska röra sig så borde det väl lagstadgas att parkeringsplatser måste ligga på avstånd från boende och arbetsplatser men så långt har väl ingen tänkt. Att man avstår från korta promenader och av lathet i stället tar den fria bussen tror jag inte på. Och med det argumentet borde man väl inte tillåta månadskort med obegränsat resande ? Det har dock hänt att jag med kortet gått igenom T-centralen mot t.ex Hamngatan för det har varit en väderskyddad väg .
    Samhällsekonomiskt kan det ge stora vinster i vissa fall. Jag minns en studie som gjordes avseende utbyggnad av vägbron över Skurusundet, överflyttning av bilister till buss skulle i det fallet göra det möjligt att senarelägga utbyggnaden flera år, hur många var självklart beroende av överflyttningens storlek. Tanken var då att riktat erbjuda gratis månadskort till de som kunde vara aktuella, förmodligen baserat på folkbokföringen, ev även kopplat till arbetsplatsens belägenhet. Funderar på om man alternativt kunde kopplat det till berörda bussar, gratistaxa på dessa med tillhörande erhållande av biljett för fortsatt resa och returresan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Detta tycker jag är intressant och vi har diskuterat detta på jobbet! Det måste ju finnas forskning på det här området som du bygger dina argument på?
    Det finns massor av studier om färdmedelsvalens beroende av ärendetyp, reslängd, pris, restider, turtäthet, bytesstandard, gångavstånd till hållplats och hur många som reser tillsammans. Alla prognosmodeller bygger ju sådana indata.
    Tyvärr kan jag inte ge Dig några referenser, eftersom det var 30 år sedan jag sysslade med prognosmetodik.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Tallin har infört fri tillgång till stadens kommunikationer mot en registreringsavgift av två euro för stadsinvånarna, vilket gett betydande intäkter.
    Emellertid, den körda bilsträckan i staden blev något längre och det blev fotgängarna som tog fri resa en masse.

" In 2014, a year into the experiment, the use of public transport had increased by 14%. However, car use only declined by 5%.

In fact, it was walkers who hopped on buses, as the number of trips made on foot dropped by a staggering 40%.

And while the share of car use marginally decreased, the average distance travelled by car actually went up.

“In summary, the modal shift from car to public transport was accompanied by an undesired shift from walking to public transport and an increase in car traffic,” the study says."

https://www.weforum.org/agenda/2018/...ransport-free/

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Tallin har infört fri tillgång till stadens kommunikationer mot en registreringsavgift av två euro för stadsinvånarna, vilket gett betydande intäkter.
    Emellertid, den körda bilsträckan i staden blev något längre och det blev fotgängarna som tog fri resa en masse.

" In 2014, a year into the experiment, the use of public transport had increased by 14%. However, car use only declined by 5%.

In fact, it was walkers who hopped on buses, as the number of trips made on foot dropped by a staggering 40%.

And while the share of car use marginally decreased, the average distance travelled by car actually went up.

“In summary, the modal shift from car to public transport was accompanied by an undesired shift from walking to public transport and an increase in car traffic,” the study says."

https://www.weforum.org/agenda/2018/...ransport-free/
    Tack! Detta visar ju att min känsla att bilismen skulle minska mer med gratis kollektivtrafik var fel och att faktan faktiskt säger annat!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag får nämna hur jag åker så är det nästan uteslutande bil, trots att jag har fria pensionärsresor dagtid. Hopplösa kommunikationer med buss som jag måste byta till spårvagn för att komma nånstans. Enda gången när jag använder kortet är när jag skall in i centrum som Östra Nordstan. Då tar jag bilen till Backaplan och tar tricken över bron.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Om jag får nämna hur jag åker så är det nästan uteslutande bil, trots att jag har fria pensionärsresor dagtid. Hopplösa kommunikationer med buss som jag måste byta till spårvagn för att komma nånstans. Enda gången när jag använder kortet är när jag skall in i centrum som Östra Nordstan. Då tar jag bilen till Backaplan och tar tricken över bron.
    Just så, detta visar den samlade erfarenheten från liknande projekt - de som redan kör bil har vant sig vid bekvämligheten och ingen gratistrafik i världen lockar över dem. Det som möjligen skule få dem att överväga kollektäva färdmedel är
    -kraftigt förbättrat kollektivtrafikutbud
    -restriktrooner vad gäller parkering och/eller framkomlighet för bil.

(Den som lusläser rapporten som Anders k länkar till så står där faktiskt att kostnaderna för trafiken ökade ganska rejält. Detta då man i Avesta var tvungna att dubblera flera turer på grund av ökat resande. En annan caveat är att den beräknade överflyttningen till buss från bil baseras på ombordintervjuer. Evidens från annat håll har visat en viss överskattning när denna metod tillämpas. NÅgon uppmätt minskning av biltrafiken i Avesta finns inte. /Rapportförfattarn)

PS NÄr de gäller långväga trafik saknas det mig veterligt studier, så där kan det råda andra förutsättningar!

Senast redigerat av Ulrik Berggren den 2018-12-11 klockan 21:42:27.
    /UB

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulrik Berggren Visa inlägg
    Så är det nog. Jag har bil men använder den till andra resor än just jobbpendling. Till jobbet åner jag kollektivt med periodkort och trots att jag då har möjlighet att reda på helgerna utan extra kostnad tar jag bilen. Helt enkelt för att tradiken glesas ut så mycket på helgerna att det inte är attraktivt

Senast redigerat av Mattias C den 2018-12-11 klockan 21:55:17.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Så är det nog. Jag har bil men använder den till andra resor än just jobbpendling. Till jobbet åner jag kollektivt med periodkort och trots att jag då har möjlighet att reda på helgerna utan extra kostnad tar jag bilen. Helt enkelt för att tradiken glesas ut så mycket på helgerna att det inte är attraktivt
    I helgen är trafiken utglesad, avseende både bussar och bilar, så att bilen får dubbla konkurrensfördelar?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •