Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Om Nyheter i SJ:s tidtabeller 2019

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Om Nyheter i SJ:s tidtabeller 2019

SJ har gjort ett pressmeddelande om Nyheter i SJ:s tidtabeller 2019 (länk).

Det känns inte riktigt lika neutralt och bra som de som brukade publiceras i tidningen Tåg, men visst är det bra att få en sammanfattning av vad som sker.

Ett exempel är beskrivningen av utökningen av trafiken Stockholm-Göteborg fredagar och söndagar.
    Det beskrivs som "fler avgångar på fredagar och söndagar. Två avgångar från Stockholm och fyra från Göteborg.", men jag undrar om inte jag läser rätt att det egentligen främst (kanske enbart) är några avgångar som fått ändrade avgångstider någon timme fram eller tillbaka, och kanske något uppehåll mera än tidigare. T.ex. hittar jag inte i nya linjetabellen avgångarna från Göteborg 10.24 (F), 10.54 (SoH), 12.29 (F) och från Stockholm 10.08 (F). Så, det verkar inte som det enbart är fina ökningar (om jag läst rätt, en del söndagståg som går i lite annat tågläge ligger ibland väldigt långt ifrån vardagståget i linjetabellerna).

En annan mer intressant sak är att det beskrivs att det skall bli fler och längre tåg på Stockholm-Uppsala (och det kan man väl förstå, det blev ju många kortare tåg vid införandet av T18).
    Det står också "utökningen av antalet avgångar, införandet av 13 nya nonstop-tåg och Movingo även på denna linje har under det senaste året ökat resandet med över 20 procent."
    Som jag minns det så befarades det ju att många resenärer med SL-kort eller liknande skulle börja åka SL/UL-pendeln när den infördes, men det verkar ju som att människor är beredda att betala en del för kortare restid (och kanske även för färre uppehåll, dvs jämnare fart).

Något jag inte heller hade uppfattat är att SJ skall köra fler tåg Ljusdal-Stockholm. Det finns också beskrivning av när nästa höst de nya Mälartågen skall tas i trafik i speciella snabba tåglägen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Om Nyheter i SJ:s tidtabeller 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    SJ har gjort ett pressmeddelande om Nyheter i SJ:s tidtabeller 2019 (länk).

Det känns inte riktigt lika neutralt och bra som de som brukade publiceras i tidningen Tåg, men visst är det bra att få en sammanfattning av vad som sker.

Ett exempel är beskrivningen av utökningen av trafiken Stockholm-Göteborg fredagar och söndagar.
    Det beskrivs som "fler avgångar på fredagar och söndagar. Två avgångar från Stockholm och fyra från Göteborg.", men jag undrar om inte jag läser rätt att det egentligen främst (kanske enbart) är några avgångar som fått ändrade avgångstider någon timme fram eller tillbaka, och kanske något uppehåll mera än tidigare. T.ex. hittar jag inte i nya linjetabellen avgångarna från Göteborg 10.24 (F), 10.54 (SoH), 12.29 (F) och från Stockholm 10.08 (F). Så, det verkar inte som det enbart är fina ökningar (om jag läst rätt, en del söndagståg som går i lite annat tågläge ligger ibland väldigt långt ifrån vardagståget i linjetabellerna).
    Det kanske är så enkelt att det är fråga om "nya avgångar" utan att fördenskull bli "fler"? Lite falsk marknadsföring i så fall. )-:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •