Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: SJ om T19 - hur många skåningar åker X2000 till flyget?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

SJ om T19 - hur många skåningar åker X2000 till flyget?

SJ informerar om T19:

"Fler tåg mellan Stockholm och Köpenhamn
    SJ utökar trafiken till totalt sju snabbtåg per dag i vardera riktningen. Bakgrunden till de nya avgångarna är den ständigt ökande efterfrågan, inte minst från resenärer som vill resa direkt från Östergötland, Småland och Skåne till flyget."

Hur många är det som åker X2000 mellan Skåne och Köpenhamns flygplats? Jag kan inte påminna mig mer än någon enstaka alla de gånger jag åkt sträckan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ om T19 - hur många skåningar åker X2000 till flyget?

Vad förväntar du dig för svar på frågan?
    Försöker du påbörja en ny diskussion med Jan B om statistikinhämtning?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad förväntar du dig för svar på frågan?
    Försöker du påbörja en ny diskussion med Jan B om statistikinhämtning?
    Ingalunda!

Jag är enbart intresserad av om det finns någon som har invändningar mot att det få som åker X2000 mellan Skåne och Köpenhamns flygplats. Jag tycker min fråga är väldigt tydlig formulerad för att markera att det inte är den av dig uppfattade avsikten som avses.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ingalunda!

Jag är enbart intresserad av om det finns någon som har invändningar mot att det få som åker X2000 mellan Skåne och Köpenhamns flygplats. Jag tycker min fråga är väldigt tydlig formulerad för att markera att det inte är den av dig uppfattade avsikten som avses.
    Det är troligen inte så många postvagnsresenärer som anser sig ha underlag för att bejaka eller förneka ditt påstående om frekvensen av resenärer från Skåne till Köpenhamns flygplats (förut kallad Kastrup).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det är troligen inte så många postvagnsresenärer som anser sig ha underlag för att bejaka eller förneka ditt påstående om frekvensen av resenärer från Skåne till Köpenhamns flygplats (förut kallad Kastrup).
    Tja,

Jag åker till Kastrup flera gånger per månad. Normalt brukar det vara ca hälften av resenärerna efter Malmö som stiger av vid Kastrup. Hur många som åker vidare med Metron och hur många som flyger kan jag inte svara på.
    Det är många som väljer X2000 före Öresundstågen beroende på både pris och service. Oftast är det billigare med X2000 1 klass än Öresundståget 2 klass.
    Vad jag skulle önska är en sen anslutning som gick t ex till Jönköping (behöver inte gå hela vägen till Stockholm).
    Just nu åker jag från Alvesta då det inte finns möjlighet att parkera i Växjö. Öster om Växjö finns inga anslutningar efter 19.22 från Kastrup vilket är kass. Ofta kommer man til Kastrup omkring 20.00

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Johansson Visa inlägg
    Tja,

Jag åker till Kastrup flera gånger per månad. Normalt brukar det vara ca hälften av resenärerna efter Malmö som stiger av vid Kastrup. Hur många som åker vidare med Metron och hur många som flyger kan jag inte svara på.
    Det är många som väljer X2000 före Öresundstågen beroende på både pris och service. Oftast är det billigare med X2000 1 klass än Öresundståget 2 klass.
    Vad jag skulle önska är en sen anslutning som gick t ex till Jönköping (behöver inte gå hela vägen till Stockholm).
    Just nu åker jag från Alvesta då det inte finns möjlighet att parkera i Växjö. Öster om Växjö finns inga anslutningar efter 19.22 från Kastrup vilket är kass. Ofta kommer man til Kastrup omkring 20.00
    Göran undrade hur många som stiger på i Skåne för att åka till flygplatsen utanför Kastrup. Dvs inte hur många som fortsätter av alla ombord utan enbart de som bor i Skåne.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-12-06 klockan 17:31:44.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Göran undrade hur många som stiger på i Skåne för att åka till flygplatsen utanför Kastrup. Dvs inte hur många som fortsätter av alla ombord utan enbart de som bor i Skåne.
    Vi som stigit på tidigare åker mellan Skåne och Köpenhamn! Det var frågan, inte vilka som stigit på i Skåne....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vi som stigit på tidigare åker mellan Skåne och Köpenhamn! Det var frågan, inte vilka som stigit på i Skåne....
    Ja, det är möjligt att frågan var ställd så men det var fortfarande inte det Göran undrade.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, det är möjligt att frågan var ställd så men det var fortfarande inte det Göran undrade.
    Ja, frågan var lite dåligt formulerad, och dessutom var det säkert en rent retorisk fråga, dvs Göran ville nog egentligen berätta att han tyckte SJ gjort en dålig formulering, det borde ha stått "direkt från Östergötland och Småland till flyget".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, frågan var lite dåligt formulerad, och dessutom var det säkert en rent retorisk fråga, dvs Göran ville nog egentligen berätta att han tyckte SJ gjort en dålig formulering, det borde ha stått "direkt från Östergötland och Småland till flyget".
    Jag hade med SJs formulering som bakgrund till frågan. Så här skrev SJ: "...resenärer som vill resa direkt från Östergötland, Småland och Skåne till flyget"

Jag förstår inte att det skulle vara möjligt att hävda att en resenär från exempelvis Stockholm skulle anses vilja resa direkt "från Östergötland" (eller för den delen Småland eller Skåne). En sådan tolkning är en uppenbar och medveten vantolkning av språket.

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag hade med SJs formulering som bakgrund till frågan. Så här skrev SJ: "...resenärer som vill resa direkt från Östergötland, Småland och Skåne till flyget"

Jag förstår inte att det skulle vara möjligt att hävda att en resenär från exempelvis Stockholm skulle anses vilja resa direkt "från Östergötland" (eller för den delen Småland eller Skåne). En sådan tolkning är en uppenbar och medveten vantolkning av språket.
    Vad har SJ:s formulering med din fråga att göra? SJ talar bara om att antalet ökar. Om de haft 1 resenär om dagen innan i relationen Skåne-Köpenhamn och nu har två resenärer om dagen så är SJ:s uttalande helt korrekt. Då har de fått en stadig ökning. De har aldrig sagt något om det absoluta talet resenärer så det kan mycket väl fortfarande vara lågt trots att det stadigt har ökat.
    Man kan också tänka sig att eftersom det inte finns något etablerat uttryck för området som består av Östergötland, Småland och Skåne så ska uttrycket "Östergötland, Småland och Skåne" anses utgöra det område från vilket resandet till Köpenhamn har ökat. Det innebär inte med nödvändighet att resandet har ökat från varje i området ingående del.
    Endera saknar (eller vill inte redovisa) SJ alltså separat statistik för delen Skåne men har statistik för det sammantagna området Östergötland, Småland och Skåne eller, troligare, har resandet från Skåne ökat, om än från en väldigt låg nivå och kan därför även nu ligga på en låg nivå mätt i antal resenärer.

Som direkt svar på din fråga (som jag tolkar den utifrån det du nu skrivit i ditt uppföljande inlägg) så upplever även jag att det i absoluta tal är ytterst få som stiger på i Skåne och stiger av Danmark. Skånetrafikens Öresundståg har en helt marknadsdominerande ställning på tågresemarknaden Skåne-Danmark. Bara det att SJ håller inte på med samma fånerier som MTR Express och skickar en massa skrivelser till olika juridiska instanser för att få Skånetrafiken att sälja SJ-biljetter i sina biljettautomater/app etc. Detta trots att SJ förmodligen skulle få betydligt flera resenärer Skåne-Danmark om Skånetrafiken hela tiden skulle tvingas att även erbjuda SJ:s billigare biljetter förutom för sina egna vanligtvis dyrare biljetter.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Vad har SJ:s formulering med din fråga att göra? SJ talar bara om att antalet ökar. Om de haft 1 resenär om dagen innan i relationen Skåne-Köpenhamn och nu har två resenärer om dagen så är SJ:s uttalande helt korrekt. Då har de fått en stadig ökning. De har aldrig sagt något om det absoluta talet resenärer så det kan mycket väl fortfarande vara lågt trots att det stadigt har ökat.
    Man kan också tänka sig att eftersom det inte finns något etablerat uttryck för området som består av Östergötland, Småland och Skåne så ska uttrycket "Östergötland, Småland och Skåne" anses utgöra det område från vilket resandet till Köpenhamn har ökat. Det innebär inte med nödvändighet att resandet har ökat från varje i området ingående del.
    Endera saknar (eller vill inte redovisa) SJ alltså separat statistik för delen Skåne men har statistik för det sammantagna området Östergötland, Småland och Skåne eller, troligare, har resandet från Skåne ökat, om än från en väldigt låg nivå och kan därför även nu ligga på en låg nivå mätt i antal resenärer.
    Jag har inte på något sätt ifrågasatt SJs påstående om ökning, jag frågade enbart om antalet i absoluta tal.

Tack för dina synpunkter! som jag delar.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

I vilket fall så tror jag SJ hade kunna få en större möjlighet att kunna fylla upp sina tåg från Alvesta och neråt på ett annat sätt om de körde hela vägen till Köpenhamn. För resande från tex Hässleholm tror jag att de oftare åker Öresundståg då det uppfattas som det "bästa valet" när det egentligen hade varit billigare och kanske lättare att ta X2000 till Kastrup. Men då krävs det(precis som i fallet med nattågen) reklam som berättar detta. Det gör också att tågen slipper att gå halvtomma från Hässleholm och SJ får in mer pengar.

Sen får man nog inte glömma alla de som åker från Västkustbanan med byte i Malmö/Lund med SJ som nog gärna vill ha SJ-biljett hela vägen för det blir billigare, då är det också en fördel att köra vidare tågen!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg

Som direkt svar på din fråga (som jag tolkar den utifrån det du nu skrivit i ditt uppföljande inlägg) så upplever även jag att det i absoluta tal är ytterst få som stiger på i Skåne och stiger av Danmark. Skånetrafikens Öresundståg har en helt marknadsdominerande ställning på tågresemarknaden Skåne-Danmark. Bara det att SJ håller inte på med samma fånerier som MTR Express och skickar en massa skrivelser till olika juridiska instanser för att få Skånetrafiken att sälja SJ-biljetter i sina biljettautomater/app etc. Detta trots att SJ förmodligen skulle få betydligt flera resenärer Skåne-Danmark om Skånetrafiken hela tiden skulle tvingas att även erbjuda SJ:s billigare biljetter förutom för sina egna vanligtvis dyrare biljetter.
    Malmö-Kastrup med SJ kostar minst 111kr och Öresundståg kostar 110kr (blir billigare med Jojo).
    Detta gäller vuxen. För andra kategorier och relationer kan det ju vara annorlunda men för det absolut vanligaste sträckan är SJ inte billigare.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Malmö-Kastrup med SJ kostar minst 111kr och Öresundståg kostar 110kr (blir billigare med Jojo).
    Detta gäller vuxen. För andra kategorier och relationer kan det ju vara annorlunda men för det absolut vanligaste sträckan är SJ inte billigare.
    Fast det är billigare än kontantbiljett från Hässleholm samt om man tar en kombinerad resa(tex Halmstad-Kastrup). Dessutom kan det vara lättare att boka dessa tåg på jobbet tex via SJ:s bokningsprogram. Sen kostar det även 195kr enbart SJ-tåg Halmstad-Köpenhamn jämfört med 300 för Öresundståg och 336 byte SJ till Öresundståg. Så visst blir det bra även för Västkustresenärer.

Sen tycker jag det är tråkigt att SJ höjde priserna Malmö-Köpenhamn från 95kr till 195kr(nu är det nere på 145kr). Men just för oss som reser från Lund/Malmö så är ju fördelen med att resa med Skånetrafiken att köper man en dygnsbiljett så gäller den även Metron och lokaltrafiken i Köpenhamn. Så just dessa resenärer tror jag inte kommer gå över och åka SJ ändå.

Priser är från provbokning Vuxen 13 december på SJ:s hemsida.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag kollar hellre Hässleholm, då märks väl skillnaden i restid och lugnet ombord mera, och även där är det idag billigare med Öresundståg, men när jag kollade 13 mars är SJ billigare (och privatresenärer som skall flyga har nog ofta bestämt sig i god tid). Dock, detta gäller för ej ombokningsbara biljetter.
    Sen finns det ju som Herrolsson påpekat resenärer som kan kliva på i Malmö, men som har kommit dit med SJ-tåg från VKB, och de får från Helsingborg även idag lägre priser med SJ (men längre total restid).

Herrolsson efterlyste ju också fler SJ-förbindelser över bron, men det blir ju någon/några fler på morgnarna redan från måndag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ informerar om T19:

citat:
    Nya helgavgångar Stockholm – Göteborg
    Den populära sträckan Stockholm – Göteborg får i nästa års tidtabell fler avgångar fredagar och söndagar. Två avgångar från Stockholm och fyra från Göteborg. Det blir en ny avgång från Stockholm till Göteborg kl. 12.12, och två nya avgångar från Göteborg till Stockholm kl. 11.54 och kl. 12.54.

Detta är bluff samtliga "nya" avgångar är ändrade avgångstider och i vissa fall med uppehåll i Skövde

Samtliga ändringar avser dagtid

T18 Cst avgång SoH 9.41non stop fredag 10.08

ändras T19 till Cst f, Soh 12.12 med uppehåll i Skövde '

T18 G avgång SoH 9.24, 10.54 non-stop , fredag 10.24, 12.29 non stop

ändras T19 till F, Soh 11.54 non stop samt F, Soh 12.54 med uppehåll i Skövde

NYa var således bluff , dock på bättre avgångstider (lunchrusning) fredag söndag , ändringen kostar inget (fortf merutnyttjande av tåg i rusningstrafik) så ändringen är bra men felannonserad

År de månne fler bluffändringar
    länken till SJ-s pressmeddelande (klickbar) finns i Kannerbys trådstart (min kopia ovan blev visst inte klickbar)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Fast det är billigare än kontantbiljett från Hässleholm samt om man tar en kombinerad resa(tex Halmstad-Kastrup). Dessutom kan det vara lättare att boka dessa tåg på jobbet tex via SJ:s bokningsprogram. Sen kostar det även 195kr enbart SJ-tåg Halmstad-Köpenhamn jämfört med 300 för Öresundståg och 336 byte SJ till Öresundståg. Så visst blir det bra även för Västkustresenärer.

Sen tycker jag det är tråkigt att SJ höjde priserna Malmö-Köpenhamn från 95kr till 195kr(nu är det nere på 145kr). Men just för oss som reser från Lund/Malmö så är ju fördelen med att resa med Skånetrafiken att köper man en dygnsbiljett så gäller den även Metron och lokaltrafiken i Köpenhamn. Så just dessa resenärer tror jag inte kommer gå över och åka SJ ändå.
    Öresundstågsbiljetten gäller dessutom även för eventuell anslutningsresa inom Lund/Malmö och har man längre anslutningsresa med Skånetrafiken lär den bli billigare än om den köps separat (för att komplettera SJ-biljett).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    SJ informerar om T19:

citat:
    Nya helgavgångar Stockholm – Göteborg
    Den populära sträckan Stockholm – Göteborg får i nästa års tidtabell fler avgångar fredagar och söndagar. Två avgångar från Stockholm och fyra från Göteborg. Det blir en ny avgång från Stockholm till Göteborg kl. 12.12, och två nya avgångar från Göteborg till Stockholm kl. 11.54 och kl. 12.54.

Detta är bluff samtliga "nya" avgångar är ändrade avgångstider och i vissa fall med uppehåll i Skövde

Samtliga ändringar avser dagtid

T18 Cst avgång SoH 9.41non stop fredag 10.08

ändras T19 till Cst f, Soh 12.12 med uppehåll i Skövde '

T18 G avgång SoH 9.24, 10.54 non-stop , fredag 10.24, 12.29 non stop

ändras T19 till F, Soh 11.54 non stop samt F, Soh 12.54 med uppehåll i Skövde

NYa var således bluff , dock på bättre avgångstider (lunchrusning) fredag söndag , ändringen kostar inget (fortf merutnyttjande av tåg i rusningstrafik) så ändringen är bra men felannonserad

År de månne fler bluffändringar
    länken till SJ-s pressmeddelande (klickbar) finns i Kannerbys trådstart (min kopia ovan blev visst inte klickbar)
    Du har gjort ungefär samma noteringar som jag gjorde häromdagen (länk)

Men du har hittat ett tåg mer från Stockholm, så att det är oförändrat mot T18, medan jag hittar att tåg från Göteborg i T18 avgång 9.24 faktiskt ersätts av 9.34 SoH i T19, så det blir nog totalt ett mer tåg på det sättet (eftersom det även som du nämnt går tåg 11.54 och 12.54 i T19).

Så, då är vi två stycken som inte kan hitta att nya avgångar, i betydelsen fler avgångar än förra tidtabellen, utan i bästa fall så går det tåg i nya attraktivare lägen.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Inga regelbrott har skett och inga ingripanden är att vänta, så moderering handlar det inte om.

Nu uttalar jag mig som privatperson.

Denna tråd är så långt ett exempel på det som jag anser vara sådant som minst av allt ger Postvagnen existensberättigande. En redan från början inte livsviktig fråga, vilket är helt ok och för den delen gäller det mesta i PV, men sedan blir mer än hälften bara dividerande om vilken frågan är, hur den är ställd, annat om formuleringar etc etc etc. Jag kan ärligt talat inte föreställa mig någon mycket sämre reklam för järnvägsintresserade (vansinnesspårbeträdande för att få en snygg bild möjligen undantaget). Ibland framstår till och med Flashback som ett mer balanserat och välformulerat forum.

Mattias Jansson
    (just nu helt vanlig forumanvändare)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •