Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Gåedagens Järda

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    240

    Gåedagens Järda

    I flera utrop på Centralen igår annonserades att tåg kl. 16:41 mot Flen, Katrineholm och Hallsberg skulle avgå från spår 8. Backade man först ut en bit norrut innan man kunde köra söderut ?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    742

    Sv: Gåedagens Järda

    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    I flera utrop på Centralen igår annonserades att tåg kl. 16:41 mot Flen, Katrineholm och Hallsberg skulle avgå från spår 8. Backade man först ut en bit norrut innan man kunde köra söderut ?
    Nej. Jag har vid ett flertal tillfällen åkt söderut från spår 8, som är en förlängning av spår 10.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 103

    Sv: Gåedagens Järda

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Nej. Jag har vid ett flertal tillfällen åkt söderut från spår 8, som är en förlängning av spår 10.
    Precis, det är samma fysiska spår som spår 10. Det finns en växel vid gränsen mellan dem så att det går att köra in på spår 10 från Hagalunds-hållet även om det står ett tåg på spår 8.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    102

    Sv: Gåedagens Järda

    Och vart åker man från spår 9?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 103

    Sv: Gåedagens Järda

    Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Och vart åker man från spår 9?
    Finns ej.


  6. #6
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Gårdagens Järda

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Nej. Jag har vid ett flertal tillfällen åkt söderut från spår 8, som är en förlängning av spår 10.
    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Precis, det är samma fysiska spår som spår 10. Det finns en växel vid gränsen mellan dem så att det går att köra in på spår 10 från Hagalunds-hållet även om det står ett tåg på spår 8.
    Var det inte t.o.m. så att det i den grå forntiden ibland kunde avgå norrut ett X 2000 mot Sundsvall på spår 8 samtidigt som det på spår 10 på andra sidan av växeln ett annat X2-sätt var klart för avgång mot sydligare trakter i landet?! Meranvändning av samma spår (men med olika nummer) alltså!

    Senast redigerat av Arne den 2018-12-06 klockan 21:35:44. Anledning: Lagt till mening
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    742

    Sv: Gårdagens Järda

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Var det inte t.o.m. så att det i den grå forntiden ibland kunde avgå norrut ett X 2000 mot Sundsvall på spår 8 samtidigt som det på spår 10 på andra sidan av växeln ett annat X2-sätt var klart för avgång mot sydligare trakter i landet?! Meranvändning av samma spår (men med olika nummer) alltså!
    Är det någon principiell skillnad mot om man gör exakt samma sak t ex på spåren 12a och 12b på Stockholm C?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 698

    Sv: Gåedagens Järda

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Precis, det är samma fysiska spår som spår 10. Det finns en växel vid gränsen mellan dem så att det går att köra in på spår 10 från Hagalunds-hållet även om det står ett tåg på spår 8.
    Är det något liknande Nässjö där det är 3 spår per plattform?


  9. #9
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    980

    Sv: Gåedagens Järda

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Är det något liknande Nässjö där det är 3 spår per plattform?
    I Nässjö är det ju t o m fyra spår på de "viktiga" plattformarna: 2a, 2b, 3 och 4 resp. 5, 6, 7 och 8.


  10. #10
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Var det inte t.o.m. så att det i den grå forntiden ibland kunde avgå norrut ett X 2000 mot Sundsvall på spår 8 samtidigt som det på spår 10 på andra sidan av växeln ett annat X2-sätt var klart för avgång mot sydligare trakter i landet?! Meranvändning av samma spår (men med olika nummer) alltså!
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Är det någon principiell skillnad mot om man gör exakt samma sak t ex på spåren 12a och 12b på Stockholm C?
    Skillnaden torde då vara bl.a. att det på spår 12a/12b saknas – vad jag vet – en växel som gör det möjligt att köra in ett tågsätt för sydgång på spår 12a från Hagalund medan det på spår 12b finns ett redan inkört tågsätt för avgång norrut. Men det finns säkert en massa signaltekniska skäl till varför man inte kan separera dessa två tågsätt på samma spår för avgång åt motsatta håll. Någon annan som vet?!😊👍

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 949

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Skillnaden torde då vara bl.a. att det på spår 12a/12b saknas – vad jag vet – en växel som gör det möjligt att köra in ett tågsätt för sydgång på spår 12a från Hagalund medan det på spår 12b finns ett redan inkört tågsätt för avgång norrut. Men det finns säkert en massa signaltekniska skäl till varför man inte kan separera dessa två tågsätt på samma spår för avgång åt motsatta håll. Någon annan som vet?!😊👍
    Den avgörande skillnaden är att man kan ställa ett tågsätt på spår 8, ha spår 11 helt upptaget och trafikera spår 10 i båda riktningar. Det är i mina ögon fel att påstå att spår 8 utgör förlängning av spår 10 då spår 10 (även) går parallellt med spår 8, däremot är plattformen sammanhängande mellan spår 8 och spår 10.


  12. #12
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Den avgörande skillnaden är att man kan ställa ett tågsätt på spår 8, ha spår 11 helt upptaget och trafikera spår 10 i båda riktningar. Det är i mina ögon fel att påstå att spår 8 utgör förlängning av spår 10 då spår 10 (även) går parallellt med spår 8, däremot är plattformen sammanhängande mellan spår 8 och spår 10.
    Har du någon aktuell spårkarta över Cst (speciellt spåren 8, 10 och 11 med växeln mellan inritad) och som visar det du beskriver i ord? Jag försöker minnas hur det ser ut men det är ett tag sedan jag specialstuderade det aktuella spåravsnittet in real life, IRL. Tidigare fanns det ju en sådan här bra spårkartsresurs över olika stationer här i landet lätt tillgänglig på Internet. Men vad har hänt med den stationsinfon?

    Och för mig så är det närmast en akademisk fråga om man ska göra din spårdistinktion; när jag står på plattformen för spår 10 så övergår ju denna sömlöst i spår 8:s plattform. Så för alla vanliga resenärer torde nog spår 10 och 8 vara samma spår. Man skulle nog därför ligga gärna kunna ha kallat det för spår 10a respektive spår 10b enligt min ringa mening! Eller kanske t.o.m. spår 10 södra respektive spår 10 norra delen, typ à la stadsbudsutropen i salig åminnelse! 😎👍

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 244

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Den avgörande skillnaden är att man kan ställa ett tågsätt på spår 8, ha spår 11 helt upptaget och trafikera spår 10 i båda riktningar. Det är i mina ögon fel att påstå att spår 8 utgör förlängning av spår 10 då spår 10 (även) går parallellt med spår 8, däremot är plattformen sammanhängande mellan spår 8 och spår 10.
    ...samt möjligheten att köra tåg norrut från spår 8 och då är det dumt att kalla den"spårdelen"för 10a/10b


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 949

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Har du någon aktuell spårkarta över Cst (speciellt spåren 8, 10 och 11 med växeln mellan inritad) och som visar det du beskriver i ord? Jag försöker minnas hur det ser ut men det är ett tag sedan jag specialstuderade det aktuella spåravsnittet in real life, IRL. Tidigare fanns det ju en sådan här bra spårkartsresurs över olika stationer här i landet lätt tillgänglig på Internet. Men vad har hänt med den stationsinfon?

    Och för mig så är det närmast en akademisk fråga om man ska göra din spårdistinktion; när jag står på plattformen för spår 10 så övergår ju denna sömlöst i spår 8:s plattform. Så för alla vanliga resenärer torde nog spår 10 och 8 vara samma spår. Man skulle nog därför ligga gärna kunna ha kallat det för spår 10a respektive spår 10b enligt min ringa mening! Eller kanske t.o.m. spår 10 södra respektive spår 10 norra delen, typ à la stadsbudsutropen i salig åminnelse! 😎👍
    Enkelt uttryckt så är det tre spår mellan plattformarna i norr, 8, 10 och 11. I stort sett vid stationshushörnan går spår 8 och 10 samman, därefter är det bara två spår mellan plattformarna.

    Genom att säga att spår 8 är förlängning av spår 10 får man däremot intrycket att det inte finns något tredje spår i norr. Att däremot ange att plattformen vid spår 8 är en förlängning av plattformen vid spår 10 är entydigt korrekt.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 604

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Enkelt uttryckt så är det tre spår mellan plattformarna i norr, 8, 10 och 11. I stort sett vid stationshushörnan går spår 8 och 10 samman, därefter är det bara två spår mellan plattformarna.

    Genom att säga att spår 8 är förlängning av spår 10 får man däremot intrycket att det inte finns något tredje spår i norr. Att däremot ange att plattformen vid spår 8 är en förlängning av plattformen vid spår 10 är entydigt korrekt.
    Får inte ihop det med tre spår i bredd. En googling fann denna del av spårplan Cst.
    https://www.trafikverket.se/contenta...faststalld.pdf - Sid 14 visar väl rätt bild där?

    Edit: Letar vidare efter en fullständig plan.

    Senast redigerat av Ville den 2018-12-08 klockan 22:04:49.

  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 949

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Får inte ihop det med tre spår i bredd. En googling fann denna del av spårplan Cst.
    https://www.trafikverket.se/contenta...faststalld.pdf - Sid 14 visar väl rätt bild där?

    Edit: Letar vidare efter en fullständig plan.
    Du har rätt, så är det när man litar på minnet. Det som ser annorlunda ut i verkligheten är dock att växelförbindelsen mellan spår 10 och 11 är den rakaste vägen norrut från spår 10. I och med att vägen norrut från spår 10 via spår 11 påverkar så liten del av plattformen vid spår 11 är mitt resonemang huvudsakligen korrekt ändå.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 103

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du har rätt, så är det när man litar på minnet. Det som ser annorlunda ut i verkligheten är dock att växelförbindelsen mellan spår 10 och 11 är den rakaste vägen norrut från spår 10. I och med att vägen norrut från spår 10 via spår 11 påverkar så liten del av plattformen vid spår 11 är mitt resonemang huvudsakligen korrekt ändå.
    Vad ser annorlunda ut än vad?


  18. #18
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Du har rätt, så är det när man litar på minnet. Det som ser annorlunda ut i verkligheten är dock att växelförbindelsen mellan spår 10 och 11 är den rakaste vägen norrut från spår 10. I och med att vägen norrut från spår 10 via spår 11 påverkar så liten del av plattformen vid spår 11 är mitt resonemang huvudsakligen korrekt ändå.
    Jag förstår inte att du kan dra den slutsatsen?! Ser man på spårdiagrammet på den länkade pdf:en sid 14 så ser man ju att spår 11 går samman med spår 8 i högerkanten på schemat. Att sedan spår 11 redan tidigare via en växel kan nå spår 12 – och norrut via spår 11 igen – respektive spår 13 och norrut förändrar som jag ser det inget.

    Däremot kan varje lekman se att spår 10 – efter vänsterväxeln till spår 11 – övergår sedan sömlöst i spår 8 som i sin tur anknyter norrut. Min fråga är då om inkommande tåg från Hagalund normalt tar vägen via spår 11 och växeln till spår 10 när man ska avgå söderut från spår 10? Eller om de inkommande Hagalund-tågen går direkt via spår 8? Detta då naturligtvis förutsatt att det inte står något tåg inne på det korta spår 8. 😎👍

    Senast redigerat av Arne den 2018-12-08 klockan 22:40:40. Anledning: byte av ord
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 949

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag förstår inte att du kan dra den slutsatsen?! Ser man på spårdiagrammet på den länkade pdf:en sid 14 så ser man ju att spår 11 går samman med spår 8 i högerkanten på schemat. Att sedan spår 11 redan tidigare via en växel kan nå spår 12 – och norrut via spår 11 igen – respektive spår 13 och norrut förändrar som jag ser det inget.

    Däremot kan varje lekman se att spår 10 – efter vänsterväxeln till spår 11 – övergår sedan sömlöst i spår 8 som i sin tur anknyter norrut. Min fråga är då om inkommande tåg från Hagalund normalt tar vägen via spår 11 och växeln till spår 10 när man ska avgå söderut från spår 10? Eller om de inkommande Hagalund-tågen går direkt via spår 8? Detta då naturligtvis förutsatt att det inte står något tåg inne på det korta spår 8. 😎👍
    Min erfarenhet är att den vanliga vägen norrut från (eller snarare norrifrån in på) spår 10 är via spår 11.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 949

    Sv: Gårdagens Järda – saknad växel och signaltekniskt ställverksproblem?

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Vad ser annorlunda ut än vad?
    På bilden ser det som att spår 8-10 är en enda raksträcka, men i verkligheten är det så att det rakaste spåret norrut från spår 10 leder till spår 11.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •