Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kätting på tåg

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Kätting på tåg

Nedanstående text skrev jag nyss i Järnvägshistoriskt forum.
    http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=213026

Men medlemskadern överlappar bara delvis så jag gör som förr, startar en tråd även här.
    Mitt intresse för ämnet började med alla fina bildtrådar om tågen från Ramnäs här i Postvagnen.
    Och det kvarstår så somliga frågor nedan gäller även de nutida transporterna.

Hej
    Jag har nyligen blivit uppmärksammad på att ankarkätting och liknande tunga kedjor transporterats och transporteras odelade från bruk till hamn.
    Numera från Ramnäs i omkring 150 meter långa därtill avdelade kättingtåg, bestående av cirka 6 vagnar av Res-typ.
    http://www.greencargo.com/sv/godsvag...r/rs-res-rs-i/

Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få för att kunna hitta svar på de frågor om kättingtransporter som sedan dess dyker upp i mitt huvud.

Nutida transporter dokumenteras då och då av en forumsmedlem i Postvagnen.
    Men jag undrar även hur man gjorde förr och det är inte lika lätt att finna foton i väven från perioder före Internet.

Hur länge har man använt Res-vagnar och vad använde man tidigare ?

Under vilka perioder ?

Har man kört kätting på järnväg från järnvägens begynnelse?

Har det tillverkats kätting på många platser i landet ?

Har behovet för Sveriges del täckts eller har det funnits tider då tunga kättingar har importerats ?

Då jag misstänker att klenare dimensioner numera körs med lastbil så undrar jag:
    Hur klena var de hela järnvägstransporterade kättingarna förr jämfört med nu ?

Kättingarna från Ramnäs är ofta så långa som behövs, 180 meter har jag läst någon stans. Detta för att det är enklare att sätta ihop dem i bruket än på plats.

Hur gjorde man förr? Körde hela längden eller satte ihop dellängder på plats ?

/Curt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kätting på tåg

Börje Thoursie skrev om en kätting som slet sig i årsboken Spår. Tyvärr minns jag inte vilken årgång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av qrt Visa inlägg
    Nedanstående text skrev jag nyss i Järnvägshistoriskt forum.
    http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=213026

Men medlemskadern överlappar bara delvis så jag gör som förr, startar en tråd även här.
    Mitt intresse för ämnet började med alla fina bildtrådar om tågen från Ramnäs här i Postvagnen.
    Och det kvarstår så somliga frågor nedan gäller även de nutida transporterna.

Hej
    Jag har nyligen blivit uppmärksammad på att ankarkätting och liknande tunga kedjor transporterats och transporteras odelade från bruk till hamn.
    Numera från Ramnäs i omkring 150 meter långa därtill avdelade kättingtåg, bestående av cirka 6 vagnar av Res-typ.
    http://www.greencargo.com/sv/godsvag...r/rs-res-rs-i/

Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få för att kunna hitta svar på de frågor om kättingtransporter som sedan dess dyker upp i mitt huvud.

Nutida transporter dokumenteras då och då av en forumsmedlem i Postvagnen.
    Men jag undrar även hur man gjorde förr och det är inte lika lätt att finna foton i väven från perioder före Internet.

Hur länge har man använt Res-vagnar och vad använde man tidigare ?

Under vilka perioder ?

Har man kört kätting på järnväg från järnvägens begynnelse?

Har det tillverkats kätting på många platser i landet ?

Har behovet för Sveriges del täckts eller har det funnits tider då tunga kättingar har importerats ?

Då jag misstänker att klenare dimensioner numera körs med lastbil så undrar jag:
    Hur klena var de hela järnvägstransporterade kättingarna förr jämfört med nu ?

Kättingarna från Ramnäs är ofta så långa som behövs, 180 meter har jag läst någon stans. Detta för att det är enklare att sätta ihop dem i bruket än på plats.

Hur gjorde man förr? Körde hela längden eller satte ihop dellängder på plats ?

/Curt
    För 35-40 år sedan såg man ibland vagnsgrupper med ankarkätting öster om Alvesta, jag skulle tro att de gick till Karlskrona. Då var det Oam som gällde, dvs treaxliga vagnar. 180 meter låter spontant lite, jag skulle tro att rörde sig om betydligt längre kättingar än så. Men jag såg ju bara tågen som åskådare.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Börje Thoursie skrev om en kätting som slet sig i årsboken Spår. Tyvärr minns jag inte vilken årgång.
    Det verkar inte ha varit Ramnäs han skrev om:
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=873362

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ursäkta en Göteborgare men kan man kalla vagnarna för länkvagnar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det verkar inte ha varit Ramnäs han skrev om:
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=873362
    Nej, det var inte Ramnäs, utan som det står i länken; mellan Ljusne och Stugsund. Jag minns det nu. Artikeln var från Spår 1996.
    Tack för länken! Fina bilder från Ramnäs!

Senast redigerat av Ranland den 2018-12-06 klockan 12:14:43.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Ursäkta en Göteborgare men kan man kalla vagnarna för länkvagnar?
    Helt ursäktat.
    Jag var inte säker på om jag skulle starta ytterligare en kedjetråd men om inte annat så kan man se den som en länk till den nyss stängda "Nygamla" Samlingsportalen.

Vilket får mig att undra ifall det finns bra trådar om kätting även i "gammel-gamla" Samlingsportalen.

/Curt

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •