Nedanstående text skrev jag nyss i Järnvägshistoriskt forum.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=213026
Men medlemskadern överlappar bara delvis så jag gör som förr, startar en tråd även här.
Mitt intresse för ämnet började med alla fina bildtrådar om tågen från Ramnäs här i Postvagnen.
Och det kvarstår så somliga frågor nedan gäller även de nutida transporterna.
Hej
Jag har nyligen blivit uppmärksammad på att ankarkätting och liknande tunga kedjor transporterats och transporteras odelade från bruk till hamn.
Numera från Ramnäs i omkring 150 meter långa därtill avdelade kättingtåg, bestående av cirka 6 vagnar av Res-typ.
http://www.greencargo.com/sv/godsvag...r/rs-res-rs-i/
Jag är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få för att kunna hitta svar på de frågor om kättingtransporter som sedan dess dyker upp i mitt huvud.
Nutida transporter dokumenteras då och då av en forumsmedlem i Postvagnen.
Men jag undrar även hur man gjorde förr och det är inte lika lätt att finna foton i väven från perioder före Internet.
Hur länge har man använt Res-vagnar och vad använde man tidigare ?
Under vilka perioder ?
Har man kört kätting på järnväg från järnvägens begynnelse?
Har det tillverkats kätting på många platser i landet ?
Har behovet för Sveriges del täckts eller har det funnits tider då tunga kättingar har importerats ?
Då jag misstänker att klenare dimensioner numera körs med lastbil så undrar jag:
Hur klena var de hela järnvägstransporterade kättingarna förr jämfört med nu ?
Kättingarna från Ramnäs är ofta så långa som behövs, 180 meter har jag läst någon stans. Detta för att det är enklare att sätta ihop dem i bruket än på plats.
Hur gjorde man förr? Körde hela längden eller satte ihop dellängder på plats ?
/Curt