Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

  1. #1
    Passagerare Mattias Es avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    208

    Slutkört på Raumabanen för Green Cargo


    I morgon upphör Green Cargo att trafikera Åndalsnes och Raumabanen.
    Spiken i kistan lär ha varit de återkommande trafikstoppen p.g.a. rasrisken för fjället Veslemannen i Romsdalen.
    Bilden visar T44 318 och 316 med ett tåg från Åndalsnes på ingång till Bjorli en junidag 2016.

    /Mattias


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    258

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Bra att du var där och dokumenterade! Mästerverk!

    Mvh mormax

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 244

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Härlig bild
    Så godset förs över till lastbilar nu då?/Ulf


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    526

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Cargonet kör väl fortfarande till och från Åndalsnes.


  5. #5
    Passagerare Mattias Es avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    208

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Cargonet kör väl fortfarande till och från Åndalsnes.
    Nej


  6. #6
    Passagerare Mattias Es avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    208

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Härlig bild
    Så godset förs över till lastbilar nu då?/Ulf
    Tackar!

    Ja, det blir nog så dessvärre.
    Åndalsnes Avis har skrivit en del om utvecklingen.
    Nedanstående länk är inte betalartikel i skrivande stund.
    Åndalsnes Avis

    /Mattias


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    977

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Cargonet kör väl fortfarande till och från Åndalsnes.
    Cargonet forlot Raumabanen i desember 2013. Deretter overtok Cargolink som også slet med lønnsomheten.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    258

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Citat Ursprungligen postat av Mattias E
    Åndalsnes Avis har skrivit en del om utvecklingen.
    Nedanstående länk är inte betalartikel i skrivande stund.
    Åndalsnes Avis
    Kompletterande artikel, trist utveckling

    Mvh mormax

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 875

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Samma visa överallt! Politiker bara pratar om klimat och miljö men tar beslut som får motsatta konsekvenser. I Norge finns ju inga stora lastbilstillverkare så man undrar varför de inte kan gå fram hårdare mot landsvägstrafiken?
    Sedan är ju "lokomotivmannaförbundet" inte direkt oskyldiga till ut(av)vecklingen heller. Man motarbetade med näbbar och klor den nödvändiga tekniska utvecklingen som krävs med införandet av radiostyrda lok! Tror inte att det ännu används i större utsträckning i Norge.....Hur som helst så vet jag att Greencargo inte har tillstånd att använda radiostyrning trots att de T44or som används har denna utrustning. Med radiostyrning skulle man kunnat växla och rangera de containertåg som nu läggs ner med i bästa fall 1 man (lokföraren) i stället för 3. Säger sig självt att det blir dyrare!


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    212

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Samma visa överallt! Politiker bara pratar om klimat och miljö men tar beslut som får motsatta konsekvenser. I Norge finns ju inga stora lastbilstillverkare så man undrar varför de inte kan gå fram hårdare mot landsvägstrafiken?
    Sedan är ju "lokomotivmannaförbundet" inte direkt oskyldiga till ut(av)vecklingen heller. Man motarbetade med näbbar och klor den nödvändiga tekniska utvecklingen som krävs med införandet av radiostyrda lok! Tror inte att det ännu används i större utsträckning i Norge.....Hur som helst så vet jag att Greencargo inte har tillstånd att använda radiostyrning trots att de T44or som används har denna utrustning. Med radiostyrning skulle man kunnat växla och rangera de containertåg som nu läggs ner med i bästa fall 1 man (lokföraren) i stället för 3. Säger sig självt att det blir dyrare!
    Men hade inte möjligheten varit större om man investerat i moderna lok som hör 2000-talet till och kunnat motivera till miljövänligare tågtransporter? Att köra mult alternativt trippel T44 kan ju inte varit någon hit ekonomiskt eller miljömässigt.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 875

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Finns absolut ingen vilja hos godskunderna för sådana här transporter ( containers och trailers) att betala en krona mer än nödvändigt oavsett miljö, klimat eller utnyttjande av underbetalda östeuropeiska förare. Det krävs politisk styrning och avgifter! T44or är inte så dyra att köra att de kan motivera investeringar i nyare diesellok.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 601

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Men hade inte möjligheten varit större om man investerat i moderna lok som hör 2000-talet till och kunnat motivera till miljövänligare tågtransporter? Att köra mult alternativt trippel T44 kan ju inte varit någon hit ekonomiskt eller miljömässigt.
    Ja, T44 är ju inte mycket att dra med i bergen. Man hade också problem med loken första tiden. Då kördes det hela vägen till Oslo med T44:orna. Senare byttes det till ellok i Dombås.
    https://kartor.eniro.se/?c=62.329208,8.797302&z=10
    Googlesbilder


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    291

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Godsmängderna verkar ju vara rätt betydande och kräva rätt många lastbilsförare och fordon per dag. Tycker det borde finnas underlag för någon form av shortline-företag,
    kanske genom samarbete med rederier och logistikföretag, men det är väl inte så vanligt i Norge. Men att hitta lämplig dragkraft är säkert ett problem.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 519

    Sv: Slutkört på Raumabanen för Green Cargo

    Det hade kanske varit bättre ur många synpunkter att elektrifiera banan? Norge har väl gott om vattenkraft.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •