Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: TÅG nummer 11 2018

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

TÅG nummer 11 2018

TÅG 9/2018
    Har kommit med ovanligt trevligt innehåll. Fast några ting kunde ha kontrollerats bättre:
    Sida 5. Även Tb-loken gick allihopa att vända per lyftplatta i början. Många har fått lyftplattan borttagen för att få större bränsletankar, men några (3104D, 3109D) har den kvar. Ingen vågar dock använda sig av densamma sedan Trafikverket införde strikt ansvar för den som försöker. I SLM1994 finns f.ö. en bild av 3109 som ”svävar” i Horndal. Annars se SLMP 2017 sid 49.
    Sida 7. Snälltåget har numera 5 st röda Vectron 193-lok, (men det har inte stått i SLMP ännu).
    Sida 10. Robert Sjöö på Järnvägsmuseum blir säkert ledsen när han upptäcker att hans boggievagn från Bånghammar-Klotens Järnväg byggd i Randers 1877, inte längre är Sveriges äldsta boggievagn.
    Sida 22. Man hajar till när det gamla lokparadiset Pasila (”tänk så många Hr1 och Pr1 man klappat där…”) plötsligt heter Böle – men det är helt rätt upptäckte jag vid en spårvagnsfärd för 20 år sedan. Men Helsingfors/Helsinki är inte särskilt tvåspråkigt idag, så använd inte kartan för att ta dig fram (och för att undvika bli utskälld av en taxichaufför på finska).
    Sida 26. Tråkigt att den gamla uppgiften om att Sveriges troligen första småbana, kolbanan i Höganäs, skulle vara byggd 1802 när sanningen är 1797, vilket någon beskrev i TÅG redan nr 1/1967. Uppgiften om 1802 är från Bodstedts bok 1937. Det är tråkigt när gamla felaktiga uppgifter väcks till liv igen, då det tar tid och möda att avliva dem på nytt. Snart dyker väl uppgiften att FÖRSTLINGEN var byggd 1847 också upp igen?
    Slutligen skriver vår kära ordförande att TÅG inte skall syssla med snabba nyheter och det får självfallet både han, styrelsen och redaktionen bestämma. För de som söker mer information rekommenderas DJK:s Jernbanen eller NJKs På Spåret som innehåller mycket nyheter om Sverige i stora fylliga sektioner, fast de bara utkommer med 6 nummer per år. Sista numret av Jernbanen innehöll t.ex mycket information om nya svenska godståg, namnen på alla Mb-loken och många aktuella bilder. Tydligen har man värvat goda svenska skribenter. Kan inte TÅG stjäla lite uppgifter?
    Ulf Diehl

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: TÅG nummer 11 2018

Det skulle naturligtvis vara TÅG 11/2018. Se så lätt det är att skriva fel när man inte korrekturgranskar.
    Ulf Diehl

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Diehl Visa inlägg
    Det skulle naturligtvis vara TÅG 11/2018. Se så lätt det är att skriva fel när man inte korrekturgranskar.
    Ulf Diehl
    Du kan nog fortfarande rätta inlägget.

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

TÅG 9/2018
    …..
    Sida 26. Tråkigt att den gamla uppgiften om att Sveriges troligen första småbana, kolbanan i Höganäs, skulle vara byggd 1802 när sanningen är 1797, vilket någon beskrev i TÅG redan nr 1/1967. Uppgiften om 1802 är från Bodstedts bok 1937. Det är tråkigt när gamla felaktiga uppgifter väcks till liv igen, då det tar tid och möda att avliva dem på nytt. Snart dyker väl uppgiften att FÖRSTLINGEN var byggd 1847 också upp igen?
    ….
    Ulf Diehl
    Det påminner alltså lite om uppgiften på antal körlägen på Iore-loken som jag försökt rätta i flera utgåvor av SLMP....

Senast redigerat av Peter Berggren den 2018-12-05 klockan 14:24:07.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ulf Diehl
    Ganska vanligt fenomen, när man ska rätta ett fel inför man samtidigt ett annat. I värsta fall lyckas man med att ersätta en felaktig uppgift med en annan avseende samma företeelse.

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Saknar också "TågNytt" i "Tåg". Inser att de snabba nyheterna fås mer snabbt och direkt via Postvagnen, dess norska motsvarighet, Nya Ångwhisslan eller via någon av de otaliga Facebookgrupperna som behandlar vårt kära ämne. Men ... det är inte lätt att via dessa kanaler få samma överblick som gavs i "Tåg-Nytt". Vill också tro att det gamla upplägget skapade ett mervärde genom samtalet mellan tidningen Tåg och deras nyhetsinrapporterande medlemmar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ulf Diehl
    Då kan vi ju även korrigera att Tåg numera sedan ett antal år stavas så. Från början var det TÅG men det ändrades.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag gillar att det står att man inte ska syssla med nyheter och samtidigt passar man på att framföra det faktum att Italienarna målar rälsen vit som en purfärsk nyhet när det varit så hur länge som helst. De var vita när jag var där för tio år sedan och har säkert varit det mycket längre än så!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Jag gillar att det står att man inte ska syssla med nyheter och samtidigt passar man på att framföra det faktum att Italienarna målar rälsen vit som en purfärsk nyhet när det varit så hur länge som helst. De var vita när jag var där för tio år sedan och har säkert varit det mycket längre än så!
    Ja jag märkte det inte själv men någon påpasslig frågade varför skenorna var vitmålade på en bild från Venedig jag publicerade i Postvagnen. Och den var från Februari 1993 så minst 25år...

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Ulf Diehl
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ganska vanligt fenomen, när man ska rätta ett fel inför man samtidigt ett annat. I värsta fall lyckas man med att ersätta en felaktig uppgift med en annan avseende samma företeelse.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Då kan vi ju även korrigera att Tåg numera sedan ett antal år stavas så. Från början var det TÅG men det ändrades.
    Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    Det påminner alltså lite om uppgiften på antal körlägen på Iore-loken som jag försökt rätta i flera utgåvor av SLMP....
    Ja jag märkte det inte själv men någon påpasslig frågade varför skenorna var vitmålade på en bild från Venedig jag publicerade i Postvagnen. Och den var från Februari 1993 så minst 25år...
    Det är svårt det här med faktauppgifter och den språkliga järnvägsnomenklaturen; som någon skriver så smyger sig lätt nya fel in ständigt hur försiktig man än är.

Citat:
    "Sida 10. Robert Sjöö på Järnvägsmuseum blir säkert ledsen när han upptäcker att hans boggievagn från Bånghammar-Klotens Järnväg byggd i Randers 1877, inte längre är Sveriges äldsta boggievagn." (min blåmarkering)

Det kan kanske kännas som en petitess men det stavas faktiskt 'boggivagn' på svenska om man ska vara petig.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Det kan kanske kännas som en petitess men det stavas faktiskt 'boggivagn' på svenska om man ska vara petig.
    Och du måste ha haft svårt att förstå vad som menades?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det beror på om man tittar i ordboken eller anser språket som levande. En snabb googling gav nästan dubbelt så många träffar på den förment felaktiga stavningen som den hävdat korrekta.

(därmed punkt för språkdebatten, men hör gärna av dig med personligt meddelande om du vill diskutera vidare, eller skriv på OT-sidan)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

om jag inte minns fel vitmålade man en sommar i början av 1970-talet rälerna på delar av Angeredsbanan i Göteborg.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Den här tråden handlar ju faktiskt om hur vi behandlar fakta i exempelvis Postvagnen. Flera exempel på tidigare felaktigheter i forumet nämns av olika forumskribenter. Och då bör man kanske inte heller helt bortse från den påverkan felaktigt använd nomenklatur – inklusive även felaktig stavning av boggivagn – kan ha på oss skribenter här i forumet och andra järnvägsintresserade. Vad sedan jag förstod eller ej när jag läste startinlägget är i det här sammanhanget faktiskt mindre viktigt! 😊

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den här tråden handlar ju faktiskt om hur vi behandlar fakta i exempelvis Postvagnen. Flera exempel på tidigare felaktigheter i forumet nämns av olika forumskribenter. Och då bör man kanske inte heller helt bortse från den påverkan felaktigt använd nomenklatur – inklusive även felaktig stavning av boggivagn – kan ha på oss skribenter här i forumet och andra järnvägsintresserade. Vad sedan jag förstod eller ej när jag läste startinlägget är i det här sammanhanget faktiskt mindre viktigt!
    Jag tror inte ens att du förstod startinlägget för det handlade ju om faktabehandling i tidningen "Tåg" snarare än i Postvagnen.

Rolig tråd i övrigt, man får lära sig stava av proffsen bl a!

Men hur många körlägen är det på ett IORE-lok då? Jag trodde att det var ett modernt lok med steglöst pådrag!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Alla förstår nog med stor sannolikhet uttrycket. Det är inte tal om annat i sig men just ett i järnvägssammanhang ofta använt fackord förväntas väl vara rätt stavat i en tidning som just Tåg. Annars sprider sig lätt felstavningen och börjar användas lite varstans i tro att det är korrekt. Så även om man kan tolerera någon enstaka felstavning så kan man nog förvänta sig att järnvägstermer är rätt stavade. Och korrekturläsning kan väl inte vara fel. Ibland ser man inte själv tokigheter man råkar skriva men en van entusiast kan väl ibland direkt se orimligheter som rälers förlängning vid solkurvor och sådant.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Den här tråden handlar ju faktiskt om hur vi behandlar fakta i exempelvis Postvagnen. Flera exempel på tidigare felaktigheter i forumet nämns av olika forumskribenter. Och då bör man kanske inte heller helt bortse från den påverkan felaktigt använd nomenklatur – inklusive även felaktig stavning av boggivagn – kan ha på oss skribenter här i forumet och andra järnvägsintresserade. Vad sedan jag förstod eller ej när jag läste startinlägget är i det här sammanhanget faktiskt mindre viktigt! 😊
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag tror inte ens att du förstod startinlägget för det handlade ju om faktabehandling i tidningen "Tåg" snarare än i Postvagnen.

Rolig tråd i övrigt, man får lära sig stava av proffsen bl a!

Men hur många körlägen är det på ett IORE-lok då? Jag trodde att det var ett modernt lok med steglöst pådrag!
    Jodå, nog läste jag rätt i startinlägget och förstod vad Ulf Diehl skrev! Men sedan skrev jag 'Den här tråden handlar ju faktiskt om hur vi behandlar fakta i exempelvis Postvagnen.' vilket ju är sant. Jag vidgar alltså diskussionen till att nämna även Postvagnen som liksom tidskriften Tåg är en integrerad del av SJK! 😊👍

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Ska vi vara riktigt exakta så menar jag att TÅG inte är en felaktig stavning, för både TÅG och Tåg innehåller samma bokstäver. Däremot är TÅG en i svenska språket onormal användning av versaler (dvs "stora bokstäver"). Den onormala användningen praktiserades förr av tidningen själv och dess ägare SJK, men numera inte.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-12-05 klockan 22:09:16.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för en fascinerande dag. Ett inlägg om några små petitesser som de korrekta årtalen för Sveriges första järnväg och första boggivagn handlar 18 inlägg senare enbart om hur man stavar till orden Tåg och boggivagn, en komplettering om vitmålade räler samt ett ovidkommande inlägg om hur man definierar reglersystemen på moderna ellok. Postvagnen lever verkligen upp till sitt öknamn. Jag skall skriva ut hela konversationen och sätta upp på väggen som påminnelse om vad som händer när man skriver här och min flickvän har förbjudit mig att skriva fler gånger. Tack för en av mitt livs roligare dagar.
    Ulf Diehl

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tyckte att den säkert 40 år gamla färska nyheten om de vita rälerna var fullt i klass med dina påpekanden men det kanske bara är jag som tycker det. Jag borde ha lärt mig att inte ge mig in i sådana här diskussioner men det är tydligt att jag inte gjort det. Hur man än vänder sig har man arslet bak...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •