Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Effektivisering av stasjoner?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    39

    Effektivisering av stasjoner?

    Hej
    Man bygger ju nya tunnlar för miljarder för att minska restider med några minuter: men jobbar man något med effektiva flöden på stasjoner? Har t.ex. just rest Lilleström -lysaker (väster om Oslo) med byte till buss i båda ändar. Där finns det nog billiga minuter att kapa. Långa köer vid en ensam trappa och liknande. Tänker man på att folk skall kunna ta sig ut från stasjoner och vidare på ett effektivt sätt, det är ju väldigt få som har just den plattform som tåget stannar på som slutmål för sin resa.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av tomatchili Visa inlägg
    Hej
    Man bygger ju nya tunnlar för miljarder för att minska restider med några minuter: men jobbar man något med effektiva flöden på stasjoner? Har t.ex. just rest Lilleström -lysaker (väster om Oslo) med byte till buss i båda ändar. Där finns det nog billiga minuter att kapa. Långa köer vid en ensam trappa och liknande. Tänker man på att folk skall kunna ta sig ut från stasjoner och vidare på ett effektivt sätt, det är ju väldigt få som har just den plattform som tåget stannar på som slutmål för sin resa.
    Ja, eller en så till synes enkel sak som att ordna så att tågbyten i första hand sker tvärs över plattform, naturligtvis kombinerat med att anslutningstiden anpassas därefter. Om det exempelvis normalt krävs 10 minuter för att "anslutning" ska anses föreligga borde den tiden kunna mer än halveras om tågen planeras att angöra samma plattform.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, eller en så till synes enkel sak som att ordna så att tågbyten i första hand sker tvärs över plattform, naturligtvis kombinerat med att anslutningstiden anpassas därefter. Om det exempelvis normalt krävs 10 minuter för att "anslutning" ska anses föreligga borde den tiden kunna mer än halveras om tågen planeras att angöra samma plattform.
    Fast detta skulle ju förutsätta "fasta spårval" - vilket som alla vet är en omöjlighet i Ban/Trafikvärkets värld...

    /TKO


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Fast detta skulle ju förutsätta "fasta spårval" - vilket som alla vet är en omöjlighet i Ban/Trafikvärkets värld...

    /TKO
    Särskilt omöjligt är det nog för dem att ha synpunkter på spårval i Norge.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    39

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Nsb har långa övergångstider:
    https://www.nsb.no/togbilletter/reis...vergangsregler
    Att tex få in 60 minuters bytestid i dombås på väg till Åndalsnes är inte lätt


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Särskilt omöjligt är det nog för dem att ha synpunkter på spårval i Norge.
    Nu uppfattade jag inte att diskussionen enbart berörde norska stationer, jag tror i varje fall inte att Kannerbys inlägg handlade om det.

    Eftersom det är flera år sedan jag besökte Norge vet jag inte om man har fasta spårval där... så jag har inget att tillföra i just den frågan.

    /TKO


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    374

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    När Dalatågen kommer in på Norra säcken, stannar de cirka 100 meter från stoppbocken, för att lokets rundgång skall kunna ske utan ytterliggare flytt av vagnarna.
    Detta gör att av - och påstigande passagerare, får cirka 90 sekunders onödig gångtid till- eller från plattformsänden.
    Skulle man värdera resenärernas gångtid till 100 kr per timme, ger detta en samhällsekonomisk förlust på cirka 3 miljoner kronor per år, jämfört om man kört ända till stoppbocken, väntat några minuter med rundgången, och därefter backat tåget till stoppbocken igen.
    Vet någon vilka tidsvärderingar Trafikverket idag använder åktid respektive gångtid i terminal?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    291

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    När Dalatågen kommer in på Norra säcken, stannar de cirka 100 meter från stoppbocken, för att lokets rundgång skall kunna ske utan ytterliggare flytt av vagnarna.
    Detta gör att av - och påstigande passagerare, får cirka 90 sekunders onödig gångtid till- eller från plattformsänden.
    Skulle man värdera resenärernas gångtid till 100 kr per timme, ger detta en samhällsekonomisk förlust på cirka 3 miljoner kronor per år, jämfört om man kört ända till stoppbocken, väntat några minuter med rundgången, och därefter backat tåget till stoppbocken igen.
    Vet någon vilka tidsvärderingar Trafikverket idag använder åktid respektive gångtid i terminal?
    100 m och 90 sek, dessutom under tak, är väl en marginell olägenhet även om man råkar sitta i slutet av tåget. Däremot är det inte så trevligt att vid dåligt väder behöva gå en längre sträcka utomhus till och från tågen, tänker t ex på Hallsberg.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    100 m och 90 sek, dessutom under tak, är väl en marginell olägenhet även om man råkar sitta i slutet av tåget. Däremot är det inte så trevligt att vid dåligt väder behöva gå en längre sträcka utomhus till och från tågen, tänker t ex på Hallsberg.
    Det är inte tiden i sig utan det faktum att man med utgångspunkt i samhällsekonomin kan lägga miljoner per inbesparad sekund i infrastrukturen för att sedan saboteras på detta sätt av trafikens utförande. Men det är väl som alltid, järnvägsföretagen förväntar sig hellre miljarder i infrastrukturen än att de ska bära någon miljon i kostnad (om det ens är så mycket i detta fall).


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 519

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Finner det totalt värdelöst att värdera gångtider på detta sätt, det finns bättre saker att syssla med. Se till att tågen kommer i tid exempelvis.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Finner det totalt värdelöst att värdera gångtider på detta sätt, det finns bättre saker att syssla med. Se till att tågen kommer i tid exempelvis.
    Det ena utesluter väl inte det andra?

    Och hade man inte tittat på infrastrukturen ur gångtidsperspektiv hade det sannolikt tagit en timme längre mellan exempelvis Göteborg och Stockholm. Man får aldrig de stora besparingarna om man bortser från de små.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    241

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Finner det totalt värdelöst att värdera gångtider på detta sätt, det finns bättre saker att syssla med. Se till att tågen kommer i tid exempelvis.
    Tycker kanske inte heller att det nämnda exemplet känns som det bästa. Men i sak är jag benägen att hålla med om att man bör tänka på logistiken även för resenärerna. Man lägger enorma summor på att korta restiden för tågen från "plattform till plattform" med några få minuter, och om man då åstadkommer förlängd restid för passagerna på grund av hur tågen hanteras vid stationerna är ju investeringen till stor del bortkastad. För passagerarna är det deras totala restid som är viktig, inte hur snabbt loket ankommer till stationen.

    För några år sedan var spåren 7 och 8 på Centralen (i Stockholm) närmast standardspår för tågen till/från Västerås. Vid ankomst i rusningstid kunde det ta nära 5 minuter att bara ta sig in i Centralhallen; först promenaden från platsen där tåget stannat i norra änden av plattformen, sen köbildningen vid den smala passagen i sydänden av spår 8, sedan runda truckvägen (påfallande ofta var det dessutom nåt fordon som skulle upp eller ner just när alla resenärerna var där), svänga lätt snett norrut för att sedan vända söderut in i Centralen. Ibland kunde man se att resenärer som ankommit med ett tåg från Uppsala efter ankomsten av vårt Västeråståg faktiskt hann till tunnelbanan först. Det var samma år som SJ (förvisso) skröt om att man kortat restiden med 2 minuter. Men de minutrarna märkte inte resenärerna eftersom tågens ankomst samtidigt ändrats från spår 5-6 till 7-8.

    Senast redigerat av Kenneth E den 2018-12-06 klockan 11:10:03.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    374

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Finner det totalt värdelöst att värdera gångtider på detta sätt, det finns bättre saker att syssla med. Se till att tågen kommer i tid exempelvis.
    Ett gå värderas av de flesta som obekvämare än att åka, i varje fall om man har sittplats. Alltså borde gångtid åsättas högre värden än åktid. Det enklaste sättet att få tåg att ankomma i tid är väl att lägga till lite reservtid i tidtabellen.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    55

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    En sak som skulle kunna snabba upp stationsuppehållen, speciellt med långa tåg, vore om man kunde ha ett fungerande system för att förutse var på plattformen man bör stå för att den vagn man har bokats till skall stanna någorlunda nära. Som det är nu är det allt för ofta som man måste vandra många hundra meter längs tåget för att komma till "rätt" dörr.

    En annan sak är om tågbyten i större utsträckning kunde ske tvärs över plattform.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    374

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av Donkeyman Visa inlägg
    En sak som skulle kunna snabba upp stationsuppehållen, speciellt med långa tåg, vore om man kunde ha ett fungerande system för att förutse var på plattformen man bör stå för att den vagn man har bokats till skall stanna någorlunda nära. Som det är nu är det allt för ofta som man måste vandra många hundra meter längs tåget för att komma till "rätt" dörr.

    En annan sak är om tågbyten i större utsträckning kunde ske tvärs över plattform.
    Tidigare fanns utmärkta vagnlägesplaner på plattformarna, uppsatta på tavlor under rubriken "Information", tavlor som nu gapar tomma i det allmänna ansvarsfördelningskaosets namn.
    De små digitala skyltarna som har ersatt, är knappt läsbara för ett äldre öga, om de överhuvudtaget fungerar.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    160

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Tidigare fanns utmärkta vagnlägesplaner på plattformarna, uppsatta på tavlor under rubriken "Information", tavlor som nu gapar tomma i det allmänna ansvarsfördelningskaosets namn.
    De små digitala skyltarna som har ersatt, är knappt läsbara för ett äldre öga, om de överhuvudtaget fungerar.
    Om man har en smart telefon med SJs app installerad, och öppnar den när man står och väntar på tåget på vissa stationer, så talar den om (med hjälp av GPS mm) åt vilket håll man ska flytta sig längs med perrongen för att stå på rätt ställe. Kanske inte lika enkelt som ett pappersanslag och vagnlägesmarkeringar, men alltid något :)

    Nästan relaterat, så brukar jag förvånas över att man, åtminstone i Göteborg, nödvändigtvis ska köra tillbaka furneringsbilarna (eller vad det kan heta... de fordonen som lastar in grejer i bistron i alla fall) längs med hela perrongen som är överfull med väntande resenärer några minuter innan dörrarna öppnas på X2000, istället för att bara vänta 10 minuter lite tills alla gått ombord och tåget åkt

    Senast redigerat av Andreas S den 2018-12-07 klockan 08:47:25.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    498

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Det finns en annan sak som retar mig - det är att stå på plattformen i snålblåsten och titta på ett låst men varmt regiontåg.

    Sedan låses dörrarna upp 5 minuter innan avgång.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    36

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Ja det där med sen påstigning stör mig rätt mycket också, och det är stora skillnader regionalt. I kalmar län är det helt hopplöst i Kalmar på tågen mot Linköping. Samtidigt som det fungerar jättebra i det betydligt mer tättbefolkade Skåne som exempel.

    I Kalmar är det dessutom ofta inte ens 5 min före avgång på Linköpingståget innan dörrarna öppnas utan två minuter.
    Samtidigt har då tåget stått inne länge och är städat och klart men personalen släpper ändå aldrig på någon före precis innan tåget går.

    Kommer man från Linköpingshållet och byter till Öresundståget är detta oftast öppet och bara att ta plats på trots att det är nästan 20min till avgång.
    Men byter man åt andra hållet får man stå utanför tåget och vänta in i det sista.

    När dessutom den ordinarie rymliga Y2an alltför ofta är ersatt med en liten trång itino på det tåg som går runt halvfem på eftermiddagen då det är som mest folk som åker och då blir tåget så knökfullt att folk får stå i gångarna.

    Då så kunde man tycka att det vore bättre även för deras egen arbetsmiljö att slippa denna trängsel och stresskaoset som oftast gör att tåget inte kommer iväg på tidtabell heller + att man som resenär blir rätt uppretad av beteendet oavsett om det är Itinon eller Y2an för även Y2an som rymmer mer folk blir även den sen om man öppnar först 2min innan avgång.

    Jämför jag då med Skåne så är det precis tvärtom, där kan man ofta få gå på tåget 20-30min innan avgång vid utgångsstation och i lugn o ro sitta och mysa både på Pågatågen och Öresundstågen som dessutom är rätt lika sin släkting Y2 att städa och byta påsar på.

    Ibland kommer städarna och plockar skräppåsen medan man sitter och det är absolut inget problem med det, oftast man plockar fram den och ger den till dem för att underlätta.

    Även pågatågen brukar vara öppna för påstigning tidigt så kulturen är så totalt annorlunda och man ger gärna tågvärden/städpersonalen ett leende som tack.

    Faktum är att tidigare operatörer i Kalmar län varit mer generösa förr att släppa på folk med exakt samma Y2or så varför måste de nu vara så förfärligt ogina med att släppa på folk tidigt när det gick utmärkt förut och går alldeles utmärkt på andra håll?

    Sedan finns det heller inget perrongtak där Linköpingstågen står i Kalmar så antingen får man bli blöt o kall i väntan eller räkna med en dålig plats om man inte trängs vid dörren när den öppnas.

    Pga av att det är så sen öppning blir dessutom tågvärdarna nästan nedtrampande när de ska öppna då alla vill kasta sig in och få plats precis samtidigt.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Fast detta skulle ju förutsätta "fasta spårval" - vilket som alla vet är en omöjlighet i Ban/Trafikvärkets värld...
    Men så är det inte. Man vill bara inte publicera den bestämda spåranvändningen. För att kunna vara "flexibel".


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: Effektivisering av stasjoner?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Fast detta skulle ju förutsätta "fasta spårval" - vilket som alla vet är en omöjlighet i Ban/Trafikvärkets värld...

    /TKO
    Dags att ta död på en myt då. Fasta spårval är ingen omöjlighet alls och i princip har vi redan fasta spårval på en rad stationer i landet, stora som små. Anledningen till att man inte har fasta spårval är att man funnit att man, med den trafik vi har i det här landet, med varianter på gångdagar och tåglängder valt att inte ha fasta spårval för att kunna optimera spåranvändningen istället.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •