Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Brist på lokförare enligt DN

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Brist på lokförare enligt DN

I en stort uppslagen artikel över två sidor uppmärksammar Dagens Nyheter 3/12 hur bristen på lokförare slår mot tågtrafiken i landet. Det är inte bara brist på förare utan även handledare för att utbilda nya och ovanpå det underhållsarbetare och reparatörer. Enligt Almega hade det behövts ett tillskott på 450 under 2018 men det blev bara 270.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Brist på lokförare enligt DN

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I en stort uppslagen artikel över två sidor uppmärksammar Dagens Nyheter 3/12 hur bristen på lokförare slår mot tågtrafiken i landet. Det är inte bara brist på förare utan även handledare för att utbilda nya och ovanpå det underhållsarbetare och reparatörer. Enligt Almega hade det behövts ett tillskott på 450 under 2018 men det blev bara 270.
    Vad gör Almega för att lösa detta?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det en uppgift för Almega att rekrytera lokförare?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    De är arbetsgivarorganisation för många (alla?) Tågoperatörer så om någon samordnad insats behövs så skulle de kunna göra något. Men jag var mest ironisk, jag vet att Almega främst är en propagandaorganisation för Centerpolitik...

Senast redigerat av Mattias C den 2018-12-03 klockan 08:31:09.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    Nej, men för dess medlemmar och har de en samarbetsorganisation kanske den borde bidra till att lösa det gemensamma problemet?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej, men för dess medlemmar och har de en samarbetsorganisation kanske den borde bidra till att lösa det gemensamma problemet?
    Artikeln informerar om att Branschorganisationen Tågoperatörerna känner ansvar för problemet och arbetar för gemensamma lösningar.

Ett stort problem är bl a bristen på handledare och instruktörer. Operatörerna saknar incitament att ställa upp därför att det kostar pengar och konkurrenter "stjäl" de nyutbildade, heter det.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Artikeln informerar om att Branschorganisationen Tågoperatörerna känner ansvar för problemet och arbetar för gemensamma lösningar.

Ett stort problem är bl a bristen på handledare och instruktörer. Operatörerna saknar incitament att ställa upp därför att det kostar pengar och konkurrenter "stjäl" de nyutbildade, heter det.
    Att "konkurrenter tar de nyutbildade" brukar bero på att lönen är en förhandling mellan arbetsgivare och arbetstagare. Nyutbildade som inte haft ett jobb som kräver specifik utbildning innan erbjuds ofta en sämre lön som de accepterar eftersom de har sämre eller ingen lön innan. Sedan är det svårt att höja eftersom policyn är att höjningar räknas i procent. Då kan man få en höjning genom att byta arbetsgivare. De som är stationerade i storstäderna har flera arbetsgivare att välja på.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Att "konkurrenter tar de nyutbildade" brukar bero på att lönen är en förhandling mellan arbetsgivare och arbetstagare. Nyutbildade som inte haft ett jobb som kräver specifik utbildning innan erbjuds ofta en sämre lön som de accepterar eftersom de har sämre eller ingen lön innan. Sedan är det svårt att höja eftersom policyn är att höjningar räknas i procent. Då kan man få en höjning genom att byta arbetsgivare. De som är stationerade i storstäderna har flera arbetsgivare att välja på.
    Det där förstår jag inte.
    Även om det fanns en fastställd lön för de 3 första åren för just färdigutbildade lokförare, så skulle väl företag A kunna erbjuda handledning under utbildningen (i hopp om att några väljer att arbeta hos dem) medan företag B som vet att de har attraktivare fordon eller attraktivare arbetstider (eller jag vet vad) skulle kunna strunta i att erbjuda handledning i trygg förvissning att de bara behöver berätta att de har lediga jobb så får de sökande.
    Din beskrivning kan förklara om de som börjar på företag A efter några år väljer att söka sig till företag B, för att få högre lön, men känns inte tillämpligt för de som går direkt från utbildning.

Problemen har förstås funnits i andra branscher, t.ex. IT-branschen, där större företag väljer ta emot praktikanter och nyutbildade, medan t.ex. små konsultfirmor kan när personen jobbat något år locka med mer spännande arbetsuppgifter.

Det är väl när det finns alldeles för få som utbildas som fler företag inser att de kan behöva bidra med handledare, eller rentav starta en egen utbildning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lokförarbristen kanske då minskar problemen med kapacitetbristen särskilt på VSB. Där skulle man kunna ha ett oförändrat sittplatsutbud med hälften så många fjärrtåg, om tågen var lika långa som de 350 meter långa plattformarna.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är väl när det finns alldeles för få som utbildas som fler företag inser att de kan behöva bidra med handledare, eller rentav starta en egen utbildning.
    Jag håller med. Visst är det en lönefråga, men också en gemensam överlevnadsfråga av just det slag BTO skulle kunna lösa.

Plikt att bidra med resurser till utbildning kan vara en väg. Bindningstider en annan (men sämre). Seko talar om utbildning i offentlig regi, vilket kan vara bra men tenderar att bli dyrare och mindre effektiv.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag håller med. Visst är det en lönefråga, men också en gemensam överlevnadsfråga av just det slag BTO skulle kunna lösa.

Plikt att bidra med resurser till utbildning kan vara en väg. Bindningstider en annan (men sämre). Seko talar om utbildning i offentlig regi, vilket kan vara bra men tenderar att bli dyrare och mindre effektiv.
    Har du någon länk till vad Seko sagt?
    Om jag fattat rätt finns väl offentligt stöd till själva utbildningen på skolorna, men det är inte där begränsningen finns, utan problemet är att det är svårt att ordna praktikperioder ute på riktiga järnvägsföretag, för att dessa inte vill/kan släppa till tillräckligt många handledare.

Staten kan ju inte anställa personer som enbart handleder och kör omkring på spåren utan resenärer eller gods. Det staten (eller utbildningarna) möjligen skulle kunna göra är väl att ge ekonomiskt stöd till de järnvägsföretag som ordnar handledare.

Så, dina förslag om plikt att bidra med praktikplatser eller solidaritet för att BTO påpekar att det handlar om överlevnad känns rimligare.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Lokförarbristen kanske då minskar problemen med kapacitetbristen särskilt på VSB. Där skulle man kunna ha ett oförändrat sittplatsutbud med hälften så många fjärrtåg, om tågen var lika långa som de 350 meter långa plattformarna.
    Ett originellt förslag att lösa lokförarbristen: bygg längre plattformar! Eller varför inte multa X2 och förbjuda MTR Express.

Men jag förstår; många bäckar små.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Bindningstider en annan (men sämre).
    Bindningstider är väl ingen framkomlig väg? Om du med det menar att man får (del av) utbildning betald mot att man tar på sig att inte lämna anställningen inom en viss tid har jag för mig att det anses vara ett ogiltigt avtalskrav och därmed inget som man är bunden av.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ett originellt förslag att lösa lokförarbristen: bygg längre plattformar! Eller varför inte multa X2 och förbjuda MTR Express.

Men jag förstår; många bäckar små.
    Kanske originellt - men samtidigt helt enkelt ett bra förslag!

/TKO

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Bindningstider är väl ingen framkomlig väg? Om du med det menar att man får (del av) utbildning betald mot att man tar på sig att inte lämna anställningen inom en viss tid har jag för mig att det anses vara ett ogiltigt avtalskrav och därmed inget som man är bunden av.
    Så lär det vara. Knappast verklighetsförankrat. Ingen arbetsgivare betalar en utbildning om man inte garanteras att få nytta av den. Resultatet blir att man inte betalar utbildningar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Kanske originellt - men samtidigt helt enkelt ett bra förslag!

/TKO
    Visst, och så kan vi införa en Trollbant och en Götburg som det mindre respektive större bilalternativet... Tågen kan med fördel dras av lok som ryker ungefär lika mycket som bilarna.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-12-03 klockan 13:32:29.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Visst, och så kan vi införa en Trollbant och en Götburg som det mindre respektive större bilalternativet... Tågen kan med fördel dras av lok som ryker ungefär lika mycket som bilarna.
    Tänk jag trodde VSB var elektrifierad sedan många år - men jag jobbar ju inte inom järnvägssektorn så vad vet jag?

utbrister
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Så lär det vara. Knappast verklighetsförankrat. Ingen arbetsgivare betalar en utbildning om man inte garanteras att få nytta av den. Resultatet blir att man inte betalar utbildningar.
    Lustigt att så ändå sker då !!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag vet inte vila arbetsgivare du haft men alla som jag haft har betalat olika utbildningar till sina anställda. Att göra det är ett sätt att locka till sig personal.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Jag vet inte vila arbetsgivare du haft men alla som jag haft har betalat olika utbildningar till sina anställda. Att göra det är ett sätt att locka till sig personal.
    Vidareutbildning kan möjligtvis anses vara arbetsgivarens ansvar. Men när det gäller grundläggande utbildning - till vilket utbildningen till lokförare självklart hör - bör detta vara en angelägenhet för det allmänna.

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •