Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Helsingborg | Plattformsinspektör

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Helsingborg | Plattformsinspektör

Jag var på besök i Helsingborg idag. Flera gånger har jag gått förbi de två rummen som finns nere i stationen och undrat två saker.

1. Vad gjorde en plattformsinspektör?

2. Används rummen till något idag? Jag vet att det finns en toalett(i ett eget rum) som används av ombordpersonal men används just detta rum?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Helsingborg | Plattformsinspektör

Hmm. Mitt antivirus blockerar sidan med bilden för den har rapporterats som skadlig.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Hmm. Mitt antivirus blockerar sidan med bilden för den har rapporterats som skadlig.
    Och mitt antivirusprogram ser inget problem med bilden, och därför ser jag den.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    1. Vad gjorde en plattformsinspektör?
    Ett försök till svar: 1990-talet var ju på många sätt en annan tid. Allt var SJ, och saker som ersättningstrafik och hantering av brutna anslutningar vid störningar låg på trafikledningen, dvs på tågklareraren på lokalbevakade stationer. Även under något år efter 1996 då Trafikledning bröts ut ur SJ. Därtill skedde betydligt mer av ordergivning av säkerhetsorder helt manuellt, inte minst på lokalbevakade stationer. Plattformsinspektören var trafikledningens förlängda arm, eftersom tkl ju satt (och sitter) på godsbangården.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Ett försök till svar: 1990-talet var ju på många sätt en annan tid. Allt var SJ, och saker som ersättningstrafik och hantering av brutna anslutningar vid störningar låg på trafikledningen, dvs på tågklareraren på lokalbevakade stationer. Även under något år efter 1996 då Trafikledning bröts ut ur SJ. Därtill skedde betydligt mer av ordergivning av säkerhetsorder helt manuellt, inte minst på lokalbevakade stationer. Plattformsinspektören var trafikledningens förlängda arm, eftersom tkl ju satt (och sitter) på godsbangården.
    Funktionen fanns av samma orsak även vid Stockholm C och Norrköping (med annan benämning); kanske på fler ställen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Funktionen fanns av samma orsak även vid Stockholm C och Norrköping (med annan benämning); kanske på fler ställen.
    I Norrköping kallades de trafikövervakare. Dessa skötte bland annat högtalarutropen och plattformsbommarna samt hjälpte till med dörrstängning på loktåg.

Det fanns plattformsinspektörer även i Hallsberg en tid efter det att personbangården börjat tågklareras från godsbangården.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-12-02 klockan 22:04:42.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jadå, med varierande namn och delvis varierande arbetsuppgifter. Jourex i Göteborg var delvis samma sak.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •