Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    976

    I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5
    Del 6
    Del 7
    Del 8
    Del 9


    2018_06_07_34651red by Magnus Backman, on Flickr

    Ny dag som också spenderades i Zürichomårdet. Denna dag blev det dock inte lika mycket åkande.


    2018_06_07_34655red by Magnus Backman, on Flickr

    Ankommande tåglok smyger med bakom det avgående tåget.


    2018_06_07_34668red by Magnus Backman, on Flickr

    Vi åkte ut till Orelikon där Zürcher Verkehrsverbund (ZVV) håller till. Organisationen kan bäst beskrivas som Zürich motsvarighet till SL/Trafikförvaltningen men till skillnad från Stockholm med ca 400 anställda har man 40 anställda på kontoret. Huvuduppgiften är att jobba med utbudet på en övergripande nivå samt att sätta taxorna. Kostnadstäckningen är ca 60-65 %. Kostnadstäckningen för trafiken ökar, sedan 1996 har trafiken fördubblats men subventionerna har minskat. De bolag som utför trafiken minskar sina kostnader med ett par procent varje år och detta trotts att bara ca 25 % av busstrafiken är upphandlad. Att upphandla tågtrafiken anses som helt otänkbart. All kvalitetsmätning sker också genom att tillfråga passagerarna. Vad ZVV egentligen tycker om ett trafikföretag anses inte vara av intresse.

    Några uppgifter som kanske kan vara av intresse.

    69 % av alla som bor i Zürich pendlar till jobbet med kollektivtrafik
    32 % av alla resor i Zürich sker med kollektivtrafik
    50 % av invånarna äger ingen bil.
    Ju högre medelinkomst ett område i Zürich har desto högre är andelen kollektivtrafikresenärer.
    Nästan all ökning av trafiken inom staden sker inom kollektivtrafiken.


    2018_06_07_34703red by Magnus Backman, on Flickr

    En del av kollektivtrafiken i Zürich är Pollybhan som går mellan Universitetet och Spårvägshållplatsen Central. Banan var påväg att läggas ner på 70 talet men räddades av att en av Schweiz större banker gick in och finansierade en upprustning av banan. Det sägs att dåvarande bankdirektören var frekvent användare av banan som student. 1996 gjorde en total ombyggna och det är 1996 års anläggning som idag är i drift.


    2018_06_07_34714red by Magnus Backman, on Flickr

    Ett annat lite udda inslag i Zürich lokaltrafik är Forchbahn som går på spårvagnsspår in till ändstationen Stadelhofen. Vid stationen Rehalp vänder spårvagnen och Forchbahn fortsätter på egen banvall. Vagnparken har klara slöktsp med spårvagnarna i Zürich. Det ankommande tåget på bilden har en vagnstyp baserad på Tram 2000 so rullar frekvent i spårvägstrafiken.


    2018_06_07_34728red by Magnus Backman, on Flickr

    I Forch finns banans vagnhall och verkstad samt ställverket som styr banan.


    2018_06_07_34757red by Magnus Backman, on Flickr

    Ställverket.


    2018_06_07_34780red by Magnus Backman, on Flickr

    Zürich har som bekant två citytunnlar vid det här laget och i den äldre är det helt ok även köra godståg. Station Stadelhofen med 3 spår och en förgrening i plan är just nu den dimensionerande punkten för den äldre Citytunneln som idag trafikeras med max 20 tåg per timme. Detta planeras att ökas till 22 tåg i timmen men därefter krävs en utökning av spåren och planskildheter för att öka kapaciteten. För att uppnå den höga kapaciteten har det krävts ett målmedvetet arbete med både infrastruktur och fordon. Exempel på åtgärder i infrastrukturen är att tunneln har en teknisk headway mellan tågen på 54 sekunder och att plattformstaken på stationerna har förlängts för att passagerarna ska sprida sig bättre på plattformen och inte riskera att spräcka uppehållstiden. Den senaste generationens pendeltåg har utformats symmetriskt så att t.ex 1 klassavdelningen och barnvagns dörren alltid stannar på samma plats oavsett hur tåget är vänt. Förutom detta har man även utbildning i skolorna från förskola och uppåt hur man använder och beter sig i kollektivtrafiken. Lärdomarna har också tagit tillvara i det visionsarbete för hur S-bahn ska klara en fördubbling av resandet. S-bhan 2.0 innhåller förutom en held del infrastrukturinvestering inte minst en övergång till ett inre och ett yttre S-bahn nät där fordonen på det inre nätet blir mer inriktade på snabb av och påstigning och färre sittplatser med fordonen på det yttre nätet anpassas för en längre restid.


    2018_06_07_34789red by Magnus Backman, on Flickr

    En mycket lärorik dag har nått sitt slut och det är dags att ta tåget tillbaka till hotellet i Aaura. Fordonet tillhör den äldre generationens S-tåg och det är bland annat från denna generations fordon man lärt sig vikten av att ha symmetriska tåg.

    I nästa avsnitt besöker vi Berns motsvarighet till Roslagsbanan RBS.

    Fortsättning följer

    /Magnus


  2. #2
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    409

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    En viktig orsak till Zürichs höga kollektivtrafikandel är att det inte finns, på långa vägar, tillräckligt med utrymme att parkera privatbilar. Och eftersom stor, ny, bil är en viktig statusmarkör (viktigare än här!), så tar den ännu mera plats. Så den får stå kvar hemma.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 318

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Vad ZVV egentligen tycker om ett trafikföretag anses inte vara av intresse.
    Den där meningen förstår jag inte, kan du förtydliga. Menar du att ZVV själva inte bedömer t.ex. Forchbahn, utan det är bara vad resenärerna tycker om t.ex. Forchbahn eller om ZVV som är intressant? I så fall är det väl ändå oftast så, vad t.ex. SLL tycker om MTR är väl inte tydligt utsagt.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ett annat lite udda inslag i Zürich lokaltrafik är Forchbahn som går på spårvagnsspår in till ändstationen Stadelhofen. Vid stationen Rehalp vänder spårvagnen och Forchbahn fortsätter på egen banvall. Vagnparken har klara slöktsp med spårvagnarna i Zürich.
    Jag noterar att de olika trafikföretagen, även när de verkar vara helt egna (Forchbahn verkar ju vara infrastrukturförvaltare för åtminstone järnvägsdelen), ändå ser ut som en del av ZVV, det står ju S18 (och inte linje 1 fast Forchbahn bara har 1 linje).


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    976

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    En viktig orsak till Zürichs höga kollektivtrafikandel är att det inte finns, på långa vägar, tillräckligt med utrymme att parkera privatbilar. Och eftersom stor, ny, bil är en viktig statusmarkör (viktigare än här!), så tar den ännu mera plats. Så den får stå kvar hemma.
    Vilket ju också är en del av politiken som många att välja kollektivtrafiken. Samma resonemang gäller även i Bern, håll nere antalet parkeringsplatser.

    /Magnus


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    976

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Den där meningen förstår jag inte, kan du förtydliga. Menar du att ZVV själva inte bedömer t.ex. Forchbahn, utan det är bara vad resenärerna tycker om t.ex. Forchbahn eller om ZVV som är intressant? I så fall är det väl ändå oftast så, vad t.ex. SLL tycker om MTR är väl inte tydligt utsagt.



    Jag noterar att de olika trafikföretagen, även när de verkar vara helt egna (Forchbahn verkar ju vara infrastrukturförvaltare för åtminstone järnvägsdelen), ändå ser ut som en del av ZVV, det står ju S18 (och inte linje 1 fast Forchbahn bara har 1 linje).
    ZVV mäter och samlar in vad passagerarna tycker om de olika trafikföretagen som opererar under ZVVs paraply. Men ZVV har inga egna mätningar där de själva som företag betygsätter sina trafikföretag.

    ZVV har främst en samordnande roll när det gäller taxor och linjer. Ett exempel är att linjeätet har samordnade nummer och att det är ZVV taxa som gäller på Forchbahn. Infrastruktur, fordon och trafikledning sköter respektive företag själva. Även t.ex detaljplaneringen av busslinjen "om den ska gå förbi kyrkan i byn eller inte".
    När nätet ska byggas ut är det också trafikföretagen som kostnadsberäknar utbyggnaden och om den blir finansierad är det också trafikföretaget som sköter utbyggnaden.

    /Magnus


  6. #6
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 278

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    ZVV mäter och samlar in vad passagerarna tycker om de olika trafikföretagen som opererar under ZVVs paraply. Men ZVV har inga egna mätningar där de själva som företag betygsätter sina trafikföretag.

    ZVV har främst en samordnande roll när det gäller taxor och linjer. Ett exempel är att linjeätet har samordnade nummer och att det är ZVV taxa som gäller på Forchbahn. Infrastruktur, fordon och trafikledning sköter respektive företag själva. Även t.ex detaljplaneringen av busslinjen "om den ska gå förbi kyrkan i byn eller inte".
    När nätet ska byggas ut är det också trafikföretagen som kostnadsberäknar utbyggnaden och om den blir finansierad är det också trafikföretaget som sköter utbyggnaden.

    /Magnus
    Men till det senare hör att om planeringen kommer fram till att bussen inte ska gå via kyrkan, men det tycker byborna, så blir det ofta ett j-a liv rent ut sagt. Jag glömmer aldrig när VBZ flyttade ett hållplatsläge på Limmatquai i Zürich nånting i storleksordningen 100 meter. Detta för att göra det lite bättre för biltrafiken. Folk gick i taket och saken blev för en svensk nästan skrattretande viktig. Frågan gick till folkomröstning, och sedan fick VBZ böja på huvudet och flytta tillbaka till det ursprungliga läget. Kollektivtrafiken är en viktig fråga för många invånare i det lilla alplandet.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    976

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men till det senare hör att om planeringen kommer fram till att bussen inte ska gå via kyrkan, men det tycker byborna, så blir det ofta ett j-a liv rent ut sagt. Jag glömmer aldrig när VBZ flyttade ett hållplatsläge på Limmatquai i Zürich nånting i storleksordningen 100 meter. Detta för att göra det lite bättre för biltrafiken. Folk gick i taket och saken blev för en svensk nästan skrattretande viktig. Frågan gick till folkomröstning, och sedan fick VBZ böja på huvudet och flytta tillbaka till det ursprungliga läget. Kollektivtrafiken är en viktig fråga för många invånare i det lilla alplandet.
    Ja de utförande bolagen som VBZ måste verkligen ha koll på vad resenärerna tycker när de gör detaljplaneringen annars tar det hus i hvte...

    /Magnus


  8. #8
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 278

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ja de utförande bolagen som VBZ måste verkligen ha koll på vad resenärerna tycker när de gör detaljplaneringen annars tar det hus i hvte...

    /Magnus
    Ja verkligen. Och jag tycker det är bra – det är de som använder kollektivtrafiken som ska bestämma.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 318

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    ZVV mäter och samlar in vad passagerarna tycker om de olika trafikföretagen som opererar under ZVVs paraply. Men ZVV har inga egna mätningar där de själva som företag betygsätter sina trafikföretag.
    Menar du t.ex. att ZVV inte mäter punktlighet eller resandefrekvens eller sånt på linjerna och ser det som en bedömning, utan så länge resenärerna inte klagar på dålig punktlighet så antar ZVV att tågen/spårvagnarna går i tid (eller snarare: att de går så som resenärerna önskar).


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    160

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag noterar att de olika trafikföretagen, även när de verkar vara helt egna (Forchbahn verkar ju vara infrastrukturförvaltare för åtminstone järnvägsdelen), ändå ser ut som en del av ZVV, det står ju S18 (och inte linje 1 fast Forchbahn bara har 1 linje).
    Så är det. Om du tittar på linjekartan (som ges ut av ZVV) så ser du att linjerna genom hela Zürich är enhetligt numrerade och presenterade mot resenärerna. Vad som inte framgår av kartan är vem som kör vilken linje, men fritt taget ur huvudet kör VBZ det mesta av den spårbundna trafiken förutom S4 (SZU), S10 (SZU), S18 (Forchbahn), spårvagnslinje 10 och 12 (VBG, även om VBZ nog är inblandade). Jag är lite osäker på vem det faktiskt är som kör bergbanorna 24 och 25, men de är i varje fall målade i icke-VBZ färger.

    Senast redigerat av Andreas S den 2018-12-03 klockan 08:51:28.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    976

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 10]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Menar du t.ex. att ZVV inte mäter punktlighet eller resandefrekvens eller sånt på linjerna och ser det som en bedömning, utan så länge resenärerna inte klagar på dålig punktlighet så antar ZVV att tågen/spårvagnarna går i tid (eller snarare: att de går så som resenärerna önskar).
    Jag skulle gissa att ZVV mäter punktligheten men att det är om resenärerna är nöjda med punktligheten eller inte som avgör operatörens betyg. Nu vet jag tyvärr inte vad de mäter i de 17 frågor som ställs till resenärerna men man hade rensat från 130 frågor som ställdes vartannat år till 17 som ställs var 6 månad.

    /Magnus


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •