Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: 1409 Trafikinformation

Avställd
    Medlem
    maj 2018

1409 Trafikinformation

Har ju hållt på med beta och tester ett tag, men nu har vi knutit ihop det till en webbplats. Funderade länge på om vi skulle kalla den för trafikupplysning, tågtrafikinformation eller liknande, men kom fram till att vi behövde något kort namn som dessutom funkar på andra språk eftersom sidan är flerspråkig. Så vi fastnade för 1409.

Sidan innehåller översiktskarta, aktuella trafikstörningsmeddelanden, tåg per operatör samt möjlighet att söka efter station eller tågnummer.

Kom gärna med synpunkter här eller via feedbackfunktionen på nya sidan.

Adressen är: https://1409.se/

Hoppas ni får mycket nytta av sidan!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 1409 Trafikinformation

Just nu verkar det som om feedbackrutan inte fungerar eller så går texten iväg utan att användaren får något tecken på att den har gjort det. När jag trycker på skicka står texten kvar i rutan och inget verkar hända.

Sidan verkar helt klart användbar.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Världens bästa trafikinformation, förstår jag.

En sak jag såg direkt, eftersom jag råkar ha engelska ovanför svenska i Firefox, är att det står Trafic istället för Traffic högst upp.

Går det att få in godståg? Vore kul som fotograf att kunna se om det kommer något var man är..

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Texten kommer in. Ser att jag fått samma meddelande flera gånger, så det tyder ju på att folk har försökt igen. Så det är bara "Tack för din feedback"-meddelandet som inte visas. Ska fixa det.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Världens bästa trafikinformation, förstår jag.
    Naturligtvis!

En sak jag såg direkt, eftersom jag råkar ha engelska ovanför svenska i Firefox, är att det står Trafic istället för Traffic högst upp.
    Ah, pinsamt, den franska stavningen, måste snurrat till det lite när man håller på med flera olika språk samtidigt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fantastiskt informativt och tydligt, tack!
    Ser att det anges spår ibland (när?), men att ange spår 1 i Bergåsa, som bara har ett spår verkar lite i överkant.
    Vad är tanken?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Fantastiskt informativt och tydligt, tack!
    Ser att det anges spår ibland (när?), men att ange spår 1 i Bergåsa, som bara har ett spår verkar lite i överkant.
    Vad är tanken?
    På Trafikverkets tavlor på resp. hållplats anges spår 1 för alla tåg i t ex Taberg och Norrahammar (som båda har ett spår) så det ingår kanske i de data som kommer från dem.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Vad är tanken?
    Spår visas när det finns tillgängligt, i Sverige är det endast när tåget gör uppehåll. Jag håller i nuläget inte reda på hur många spår som finns på varje plats, så därför visas det även om det bara finns ett spår.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Har ju hållt på med beta och tester ett tag, men nu har vi knutit ihop det till en webbplats. Funderade länge på om vi skulle kalla den för trafikupplysning, tågtrafikinformation eller liknande, men kom fram till att vi behövde något kort namn som dessutom funkar på andra språk eftersom sidan är flerspråkig. Så vi fastnade för 1409.

Sidan innehåller översiktskarta, aktuella trafikstörningsmeddelanden, tåg per operatör samt möjlighet att söka efter station eller tågnummer.

Kom gärna med synpunkter här eller via feedbackfunktionen på nya sidan.

Adressen är: https://1409.se/

Hoppas ni får mycket nytta av sidan!
    Jag är förmodligen tappad bakom en järnvägsvagn. Men jag förstår inte alls kopplingen mellan talet 1409 och information om järnvägstrafiken. För det kan väl inte – på fullaste allvar – vara så att Rc-loket 1409, som ztenlund antyder här i tråden, skulle ha något med den här saken att göra?!

Och vad kan eventuellt finnar, engelsmän, fransmän, spanjorer, tyskar, araber och folk från Etiopien som talar amhariska (dvs. alla språkvalen på sajten) ha för anledning att känna till Rc-loket 1409 och dess mytiska egenskaper? Berätta gärna hur det ligger till med valet av 1409 för annars kan jag inte sova inatt!

PS. Eller är valet av siffrorna 1, 4, 0, 9 valda på måfå eller kanske istället en adress som den tyska Eau de Colognen med namnet № 4711 från fabriksadressen Eau de Cologne & Parfümerie Fabrik Glockengasse No. 4711 gegenüber der Pferdepost von Ferd. Mülhens in Köln am Rhein?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mycket bra funktion även i en smartphone. Plus också för historiken - att man kan se ett tåg en tidigare dag. Hur långt tillbaka i tiden kommer det att fungera?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Om jag går in på en stationssida genom sökrutan anges adressen till exempelvis https://1409.se/station?tpl=kvidinge eller https://1409.se/station?tpl=kvi beroende på hur jag hanterar sökrutan. Det verkar dock inte gå att använda dessa adresser för att gå direkt till en stationssida.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag är förmodligen tappad bakom en järnvägsvagn. Men jag förstår inte alls kopplingen mellan talet 1409 och information om järnvägstrafiken.
    Jag hade ursprungligen tänkt mig trafikupplysning.nu men fick kritik av mina anställda som sa att det är för långt, i synnerhet för folk som inte har svenska som modersmål och som är en del av målgruppen. En sa: "Ta 1177.se som exempel, kort och bra och funkar på alla språk" och då föreslog jag 1409. Skulle kunna vara ett klockslag, ett loknummer, ett tågnummer eller bara en slump - vem vet - men det är kort och funkar på alla språk och domännamnet är ledigt.

Förhoppningen är att kopplingen mellan 1409 och trafikinformation ska skapas genom att sidan är bra och folk tipsar varandra om den.

som talar amhariska
    Det är visserligen samma alfabet och nära släkt, men språket på vår sida är tigrinja.

PS. Eller är valet av siffrorna 1, 4, 0, 9 valda på måfå
    Jag kan väl säga så mycket i alla fall att jag har kört Rc6 1409.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Albert Pettersson Visa inlägg
    Om jag går in på en stationssida genom sökrutan anges adressen till exempelvis https://1409.se/station?tpl=kvidinge eller https://1409.se/station?tpl=kvi beroende på hur jag hanterar sökrutan. Det verkar dock inte gå att använda dessa adresser för att gå direkt till en stationssida.
    Tack, det är fixat nu. Webbservern behövdes konfigureras om lite för att dirigera dessa url:er till rätt sida.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    Går det att få in godståg? Vore kul som fotograf att kunna se om det kommer något var man är..
    Det borde man väl kunna fixa, men det känns som en annan funktion, så det får nog bli en separat webbplats. Borde dyka upp något på testsidan framöver. Jag återkommer.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Frågan är alltså varför du valt ett i Sverige så udda språk som tigrinja?
    De språk jag valt till den första versionen är de språk jag har enkel tillgång till, i och med att det kan krävas en hel del justeringar i början. En av mina anställda har tigrinja som modersmål. I senare versioner när vi vet mer exakt vad som förväntas av översättaren kanske vi går utanför bekantskapskretsen och tittar närmare på topplistan.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av ArneO Visa inlägg
    Hur långt tillbaka i tiden kommer det att fungera?
    Har inte riktigt bestämt än. Är ju alltid trevligt att spara en massa data för att kunna göra statistik och analys i efterhand, men samtidigt tar det plats och kapacitet. En månad borde inte vara något problem, kanske några, men sedan behöver man nog skissa på en separat lösning med något slags arkiv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ser bra ut men när jag har plattan i porträttläge (vilket jag har 90% av tiden) så skulle verkligen kartan behöva flyttas över eller under texten, sida vid sida blir verkligen inte bra. Har en Surface Pro 4 så windowsplatta om det spelar någon roll.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Tack, det är fixat nu. Webbservern behövdes konfigureras om lite för att dirigera dessa url:er till rätt sida.
    Tack så mycket! För övrigt kom jag att tänka på att det vore trevligt med en direktlänk till en stationssida som är inställd på att visa ankomster. En länk som https://1409.se/station?tpl=kvi verkar alltid visa avgångar, och man måste klicka manuellt för att ändra det till ankomster.

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jättebra sida!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •