Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Haveri på Fryksdalsbanan

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Haveri på Fryksdalsbanan

Idag lördag tänkte jag ta tåget till ett möte i Karlstad. När jag kom till stationen i Torsby stod visserligen tåget, 18954 bestående av Y31 1415, inne.
    Jag förstod dock att något var fel eftersom passagerarna stod på perrongen.
    Vi upplystes om att ett tidigare tåg havererat och stod och blockerade linjen söder om Edsbjörke. För oss skulle det bli bussersättning medan Y31 1415 skulle hämta haveristen. Strax innan avgångstid bar den iväg utan passagerare.

Att Värmlandstrafik skulle skaka fram bussar en lördagsmorgon var nog inte det lättaste, så för min del blev det bil och naturligtvis tog jag östra vägen för att kolla vad som hänt. Väl framme visade det sig vara Y31 1414 med 8946 som fått stopp. Vet inte vad det var för fel, men motorerna var igång. Passagerarna hade inte evakuerats utan suttit där i närmare två timmar bredvid landsvägen och fick nog sitta ett bra tag till. Om de hämtades av någon buss eller fick följa med när 1415 sköt 1414 framför sig till Sunne vet jag inte. 1414 har låtit riktigt rasslig ett längre tag så för mig var det inte alldeles oväntat.

Ingen av stationerna mellan Torsby och Kil är bemannade på lördagar.
    Först kl 12.31 anlände transporten till Kil och då kunde mötande tomma virkeståget 48851 avgå nästan två timmar försenat till Torsby.
    12.56 anlände de två motorvagnarna till Karlstad och 1414 ställdes upp på utdragsspåret västerut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Haveri på Fryksdalsbanan

Det var ju tråkigt, fast igår tycks trafiken fungerat enligt plan. (Tider med ett streck bakom)
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Toy&nr=18954

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det var ju tråkigt, fast igår tycks trafiken fungerat enligt plan. (Tider med ett streck bakom)
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Toy&nr=18954
    Ja. Faktum är att trafiken har gått väldigt bra ett långt tag utan förseningar och inställda tåg.
    Värmlandstrafik har gjort en helomvändning och vi har nu ett "Forum för Fryksdalsbanan" där pendlare, politiker och tjänstemän i kommunerna kommer till tals. Värmlandstrafik, Tågkompaniet och "Bengtsson" på Trafikverket bjuder på den bästa tidtabellen (T19) som vi haft någonsin.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Idag lördag tänkte jag ta tåget till ett möte i Karlstad. När jag kom till stationen i Torsby stod visserligen tåget, 18954 bestående av Y31 1415, inne.
    Vi upplystes om att ett tidigare tåg havererat och stod och blockerade linjen söder om Edsbjörke. För oss skulle det bli bussersättning medan Y31 1415 skulle hämta haveristen. Strax innan avgångstid bar den iväg utan passagerare.

Att Värmlandstrafik skulle skaka fram bussar en lördagsmorgon var nog inte det lättaste, så för min del blev det bil och naturligtvis tog jag östra vägen för att kolla vad som hänt. Väl framme visade det sig vara Y31 1414 med 8946 som fått stopp. Vet inte vad det var för fel, men motorerna var igång. Passagerarna hade inte evakuerats utan suttit där i närmare två timmar bredvid landsvägen och fick nog sitta ett bra tag till. Om de hämtades av någon buss eller fick följa med när 1415 sköt 1414 framför sig till Sunne vet jag inte. 1414 har låtit riktigt rasslig ett längre tag så för mig var det inte alldeles oväntat.

Först kl 12.31 anlände transporten till Kil och då kunde mötande tomma virkeståget 48851 avgå nästan två timmar försenat till Torsby.
    12.56 anlände de två motorvagnarna till Karlstad och 1414 ställdes upp på utdragsspåret västerut.
    Igår tisdag var det dags igen. Någon form av motorhaveri med rökutveckling i ett persontåg mot Karlstad.
    Räddningstjänsten var på plats i Skåre och "eskorterade" tåget till Karlstad. Det inträffade vid 14-tiden och en timme senare var tåget i Karlstad. Passagerarna evakuerades till en mini-buss. Allt enligt NWT. Jag har ingen koll på vad det var för tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Igår tisdag var det dags igen. Någon form av motorhaveri med rökutveckling i ett persontåg mot Karlstad.
    Räddningstjänsten var på plats i Skåre och "eskorterade" tåget till Karlstad. Det inträffade vid 14-tiden och en timme senare var tåget i Karlstad. Passagerarna evakuerades till en mini-buss. Allt enligt NWT. Jag har ingen koll på vad det var för tåg.
    Gissar på tåg 8955 som kom till Skåre bara igår. Kanske samma kärra, 1414.
    https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=8955&tpl=Skr

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Det var 1421 denna gång. Kom från verkstaden och gick i 8955 från Kristinehamn.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hur kopplade man loss loket från Y 1421, som man gjorde enligt detta citat från NWT?

Vi vet att det blev en rökutveckling under loket och det verkar som att det hade med motorn att göra. När loket kopplades loss så skingrades röken runt tåget, berättar Björn Johansson, räddningschef i beredskap i Karlstadsregionen

https://www.nwt.se/2018/12/04/tag-ev...ing-under-lok/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Hur kopplade man loss loket från Y 1421, som man gjorde enligt detta citat från NWT?

Vi vet att det blev en rökutveckling under loket och det verkar som att det hade med motorn att göra. När loket kopplades loss så skingrades röken runt tåget, berättar Björn Johansson, räddningschef i beredskap i Karlstadsregionen

De är duktiga på räddningstjänsten. Fast jag tror snarare att reportern har pratat med jourhavande på denna räddningstjänst som i sin tur har fått uppgifterna från någon som var med. Ingen av dem har någon tågkännedom och då blir det som det blir.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fast nu slog mig en tanke. Det var inte tåg 8955 med 1421 som drabbades av branden utan blev bara hindrad i Skåre av mötande tåg. Detta mötande tåg var i så fall TÅGAB 7042 som förstås har lok och vagnar. Troligt alltså att det brann i det loket. Tåget var också på väg till Karlstad och inte från enligt artikeln och passagerarna evakuerades ju till Karlstad med hjälp av räddningstjänsten också.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Haveriet i Skåre

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    De är duktiga på räddningstjänsten. Fast jag tror snarare att reportern har pratat med jourhavande på denna räddningstjänst som i sin tur har fått uppgifterna från någon som var med. Ingen av dem har någon tågkännedom och då blir det som det blir.
    Så här beskriver P4 Värmland händelsen. https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7105089
    Motorerna stängdes av, då avtog rökutvecklingen. Man kunde sedan köra till Karlstad på en motor och med en brandman ombord sägs det i intervjun.
    Fortfarande oklart om fordonstyp och destination på tåget. Att bara en del av passagerarna evakuerades låter också konstigt.

Senast redigerat av Ville den 2018-12-06 klockan 12:40:51.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Haveriet i Skåre

Så här beskriver P4 Värmland händelsen. https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7105089
    Motorerna stängdes av, då avtog rökutvecklingen. Man kunde sedan köra till Karlstad på en motor och med en brandman ombord sägs det i intervjun.
    Fortfarande oklart om fordonstyp och destination på tåget. Att bara en del av passagerarna evakuerades låter också konstigt.
    Som sagt så var det Y31 1421 som drabbades och den är ännu ur trafik.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Stämmer nog bra. Ska ha varit en ventil som läckt olja och orsakat rökutveckling. Fler fordonsfel och inställda tåg både torsdag och fredag.
    Och vintern har knappt börjat.......................

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •