Bäste Ulf, jag har inte glömt din fråga från igår vilken du nu upprepar. Mina tidigare kommentarer om snabbtågsresorna var tänkta som en slag tågspaning (du vet trendspanarna i det kända radioprogrammet med samma namn) där jag konstaterar att man numer tydligen måste notera särskilt att det hela (läs: tågresan) har fungerat utan mankemang.
Dvs. att när jag började åka tåg i mina föräldrars sällskap på slutet av 40-talet och början på 50-talet så förväntades att
tågen skulle hålla sig på spåren och att man avgick och kom fram i någorlunda rätt tidtabellstid – om nu inte landet var helt förlamat av en snöstorm! Det var alltså normalsituationen och behövde därför inte särskilt konstateras.
Vilka minimikrav som idag kan ställas generellt på tågresorna oavsett klass är väl att man ska kunna lita på att tågen går i
rätt tid och ankommer i rätt tid samt att man ska få den service som utlovas av tågoperatören. Det är ju i grunden det transportuppdraget som man betalar för med sin tågbiljett. Vad sedan den servicen ska innebära mer i detalj beror i sin tur på aktuell tågoperatör och vald 'produkt'!
Att jag sedan kan tycka att 1 klass ska/borde innebära något mer påtagligt än enbart en resa från punkt A till B är egentligen en kvarleva från den tid då normalresan (före 1956) företogs i 3 klass, kanske t.o.m. på träbänkar. Då var det en
klar komfortskillnad mellan klasserna. Numer konkurrerar man inte med komforten i första hand (man sitter lika bra i 2 som
1 klass) utan olika mervärden som fri wi-fi (vilket numer dock verkar att vara minimistandard även i 2 klass) ombord etc. och exempelvis möjlighet till matservering vid sittplatsen, dock ej varm mat!

Men det är säkert så att vi alla har olika krav på våra tågresor så det som är minimikrav för mig kanske inte är det för dig!
Dock anser jag som vän av ordning att en resa i 1 klass ska innebära något mer påtagligt mervärde än att man ska få fritt
kaffe eller vatten och en reserverad sittplats! ������������