Tåget stod och väntade på att gå mot Krylbo eller Ängelsberg vid 10.30-tiden. Sist i tåget en gasolvagn antar jag.
![]()
Tåget stod och väntade på att gå mot Krylbo eller Ängelsberg vid 10.30-tiden. Sist i tåget en gasolvagn antar jag.
![]()
Kättinglast mest troligt från Ramnäs. På min tidigare arbetsplats använde vi ramnäskätting, 8 längder på vardera ca 1800m.
Ett transportslag där järnvägen är enda möjligheten förutom pråmar och båtar.
Vilka använder kätting mer än off-shoreindustrin? Var finns kunderna?
Hört talas om ankarkättingar till fartyg, marknaden är enormt stor, sjöfarten ökar hela tiden. Palle i Vika![]()
Ramnäs bruk nu i konkurs.
Ramnäs bruk AB har på egen begäran lämnat in en ansökan om konkurs. Den inkom till Västmanlands tingsrätt under måndagen. Ramnäs bruk är ett av Sveriges äldsta företag och tillverkar stora kättingar till bland annat fartyg och oljeplattformar.
– Nu inväntar jag konkursförvaltaren, säger företagets vd Magnus Westher i en kort kommentar på tisdagsmorgonen.
Ramnäs bruk bildades i sin första form 1590, vilket gör företaget till ett av landets äldsta.
Länk
Det första. Hör Vd:n här - https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...et-var-tvunget
Enligt VD:n stopp i beställningar, även omfattande konkurrenter, och att en kalkyl visar att företaget inte är finansiellt starkt nog att överbrygga detta givet rådande nivå på skulder och andra kostnader.
Red: Ser att Ville har stoppat in en länk till en kort intervju med VD:n.
Senast redigerat av ztenlund den 2019-10-17 klockan 20:19:42.