Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Halden en novemberettermiddag

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    388

    Halden en novemberettermiddag



    Fordi et 73B-sett fortsatt er ute av drift etter en planovergangsulykke i januar må det brukes 70-sett i en turnering Oslo-Halden til langt på natt man-fre samt hele dagen i helgene.



    Toget i spor 2 er SJ-toget med lok og bare to vogner som kjøres to ganger daglig man-fre mellom Gøteborg og Halden. Man holder på å kople sammen lok og vogner etter å ha gått rundt med loket.



    Dette toget markedsføres ikke av NSB og man får ikke kjøpt billetter gjennom det norske billettselskapet Entur. Heller ikke ombord, verken i NSB-tog eller i SJ-toget. Bare via SJs salgssystemer. Ingen selger gjennomgående billetter.

    Dermed er passasjerantallet minimalt på disse SJ-avgangene, til tross for at i hvertfall det siste toget sørover kunne gitt en fin forbindelse Oslo/Østfold-Gøteborg med ankomst litt før kl. 20.

    Morgentoget fra Gøteborg ankommer Halden tre minutter etter at NSBs tog 144 til Oslo har kjørt. Tidligere har dette toget vært gjennomgående og ble da kjørt med norsk tp. 70.

    En halv time å vente i Halden.

    Den norske samferdselsministeren har snakket om "sømløse reiser", men dit er det fortsatt en god bit fram.

    Senast redigerat av Roar den 2018-12-01 klockan 10:31:46.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 123

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    SJ tåget är väl något som Västtrafik (skattebetalarna i Västra Götaland) betalar. Därför är väl inte SJ eller någon annan intresserade av att tåget har några resenärer.....


  3. #3
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    SJ tåget är väl något som Västtrafik (skattebetalarna i Västra Götaland) betalar. Därför är väl inte SJ eller någon annan intresserade av att tåget har några resenärer.....
    Västra Götalandsregionen (inte Västtrafik) betalar ett överenskommet belopp till SJ för att köra dessa tåg. Detta belopp täcker inte SJ:s kostnader för att köra tåget så de borde ju vara lite mer intresserade av att sälja biljetter.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    675

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Västra Götalandsregionen (inte Västtrafik) betalar ett överenskommet belopp till SJ för att köra dessa tåg. Detta belopp täcker inte SJ:s kostnader för att köra tåget så de borde ju vara lite mer intresserade av att sälja biljetter.

    Det borde ju dessutom gått att ordnat att köra det svarta tåget hela vägen till Oslo, är det regionstyrelsen eller SJ som bestämmer tidtabellen? Om 4.45 från Göteborg är en attraktiv tid så kunde det kanske nå Oslo 8.30 eller 9.00 och så en vända tillbaka till Göteborg och sedan upp igen från Göteborg vid 14.00 och åter från Oslo 20.00 framme 24.00 i Göteborg. Då kanske folk hade åkt om de sluppet byte, väntan och köpt resor till SJ-priser.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 962

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Västra Götalandsregionen (inte Västtrafik) betalar ett överenskommet belopp till SJ för att köra dessa tåg. Detta belopp täcker inte SJ:s kostnader för att köra tåget så de borde ju vara lite mer intresserade av att sälja biljetter.
    Varför gör SJ sådana affärer? Eller är kostnaderna lägre än vad SJ påstår?


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 928

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Varför gör SJ sådana affärer? Eller är kostnaderna lägre än vad SJ påstår?
    Det är väl ingen dålig affär att på ett bräde få en väsentlig andel av vad det kostar att köra ett tåg, sedan får man naturligtvis försöka dra in resten genom vanlig biljettförsäljning.


  7. #7
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är väl ingen dålig affär att på ett bräde få en väsentlig andel av vad det kostar att köra ett tåg, sedan får man naturligtvis försöka dra in resten genom vanlig biljettförsäljning.
    Jo,men i det här fallet har SJ inte lyckats sälja på lång väg så många biljetter som behövs för att de båda tågparen skall gå ihop. Så även om det inte nödvändigtvis behövde vara en dålig affär så har det blivit i en sådan.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    307

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo,men i det här fallet har SJ inte lyckats sälja på lång väg så många biljetter som behövs för att de båda tågparen skall gå ihop. Så även om det inte nödvändigtvis behövde vara en dålig affär så har det blivit i en sådan.
    Kan tyvärr intyga det , var ensam i B7 efter Ed när jag provade förbindelsen i Juni , visserligen stor diggarfaktor i det fenomenet men ändå.

    Åkte tillbaks med Norsken och den var betydligt mera välbesatt.

    Repris av bilden , efter rundgång i Halden.



    M.V.H Anders.k.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 928

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo,men i det här fallet har SJ inte lyckats sälja på lång väg så många biljetter som behövs för att de båda tågparen skall gå ihop. Så även om det inte nödvändigtvis behövde vara en dålig affär så har det blivit i en sådan.
    Då skulle svaret på frågan "Varför gör SJ sådana affärer?" kunna bli kort och gott att marknadsavdelningen misslyckats med marknadsföringen, vilket måhända beror på att man inte ens försökt?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 962

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo,men i det här fallet har SJ inte lyckats sälja på lång väg så många biljetter som behövs för att de båda tågparen skall gå ihop. Så även om det inte nödvändigtvis behövde vara en dålig affär så har det blivit i en sådan.
    Alltså en missbedömning. Vilket kan hända ibland.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 642

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Då skulle svaret på frågan "Varför gör SJ sådana affärer?" kunna bli kort och gott att marknadsavdelningen misslyckats med marknadsföringen, vilket måhända beror på att man inte ens försökt?
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Alltså en missbedömning. Vilket kan hända ibland.
    Om man bara säljer biljetter Göteborg-Halden (och mellanstationer) och inte biljetter Göteborg-Oslo med byte i Halden, då får man inte så många resenärer. Inte så många ska till Halden eller Ed, och inte så många tar reda på förbindelsen via dubbla sökmotorer (SJ och NSB) och köper dubbla biljetter.

    Tanken med morgontåget kanske är för gymnasieungdomar boende i Ed som ska till Vänersborg eller Trollhättan, med ankomst Trollhättan 8.55 på returgående tåg. Ed har inget gymnasium utan många avstår det och andra åker buss till Åmål, 1½ timme.


  12. #12
    Lämnat forumet
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om man bara säljer biljetter Göteborg-Halden (och mellanstationer) och inte biljetter Göteborg-Oslo med byte i Halden, då får man inte så många resenärer. Inte så många ska till Halden eller Ed, och inte så många tar reda på förbindelsen via dubbla sökmotorer (SJ och NSB) och köper dubbla biljetter.

    Tanken med morgontåget kanske är för gymnasieungdomar boende i Ed som ska till Vänersborg eller Trollhättan, med ankomst Trollhättan 8.55 på returgående tåg. Ed har inget gymnasium utan många avstår det och andra åker buss till Åmål, 1½ timme.
    Till en del var det för sjukvårdanställda från Västsverige till det nya storsjukhuset i Halden.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    388

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Det nye storsykehuset ligger på Kalnes ved E6 nord for Sarpsborg. Men med morgentoget nordover blir man sittende en halv time i Halden og vente på neste tog videre.

    Det er det sørgående kveldstoget som har størst potensiale for trafikk. Toget fra Oslo kl. 15.28 har gode forbindelser både fra Stavanger, Bergen og Trondheim pluss at dette er en fin tid å reise på etter arbeidstid i Oslo. Men for å reise slik må man først vite om muligheten, og ingen informerer om den. Dernest må du kjøpe to billetter på hver sin måte. Fram til Halden av NSB/ Entur og videre av SJ.

    Det er helt utrolig at det brukes så mye ressurser på et togtilbud som ingen bryr seg om å verken markedsføre eller selge gjennomgående billetter til.

    Toget med lok og to vogner går vel ca. 800 km om dagen, 4000 km i uka. Og det kreves både fører og konduktør.

    Senast redigerat av Roar den 2018-12-05 klockan 10:34:43.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 642

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Då skulle svaret på frågan "Varför gör SJ sådana affärer?" kunna bli kort och gott att marknadsavdelningen misslyckats med marknadsföringen, vilket måhända beror på att man inte ens försökt?
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Alltså en missbedömning. Vilket kan hända ibland.
    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Till en del var det för sjukvårdanställda från Västsverige till det nya storsjukhuset i Halden.
    Varför ska Västra Götalandsregionen lägga pengar för att hjälpa sin personal att jobba i en annan region?
    Om jag tar jobb på en konkurrent så betalar inte min gamla arbetsgivare bidrag till resor.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 928

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Varför ska Västra Götalandsregionen lägga pengar för att hjälpa sin personal att jobba i en annan region?
    Om jag tar jobb på en konkurrent så betalar inte min gamla arbetsgivare bidrag till resor.
    För att få in skattepengar så klart! Så länge det finns arbetslösa i regionen så är varje krona som kan hämtas från omgivningen välkommen.


  16. #16
    Lämnat forumet
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Sen kan även svenska patienter få vård i Norge.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 398

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    För att få in skattepengar så klart! Så länge det finns arbetslösa i regionen så är varje krona som kan hämtas från omgivningen välkommen.
    Men det finns väl inte arbetslösa sjuksköterskor ?


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 928

    Sv: Halden en novemberettermiddag

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men det finns väl inte arbetslösa sjuksköterskor ?
    Kanske inte, men det finns de som kan vara intresserade av att utbilda sig till sjuksköterskor om förutsättningarna är de rätta. En bidragande faktor kan då vara att det är bra betalt och är det då bättre betalt i Norge kan det vara avgörande och dessutom ge regionen mer skatteintäkter än en i Sverige anställd sjuksköterska.

    Sedan kan man ju göra som läkarna, ha dubbla tjänster, även det en möjlighet till ökade skatteintäkter.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •