Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Eländig tågförbindelse mellan Stockholm och Oslo. Hur förbättra?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Eländig tågförbindelse mellan Stockholm och Oslo. Hur förbättra?

Just nu går endast ett fåtal direktförbindelser och som dessutom tar betydligt längre tid än de 5h det tog förut (före sommaren?).

Är det underhållsarbete på den norska delen av banan nu!? Är arbetet så effektivt som man kan förvänta sig av sista sovjetstaten?

Hur länge ska detta förmodade arbete pågå? Kortsiktigt: Vad kan man göra att förbättra under tiden? Man kanske skulle kunna betala för att banarbetet sker nattetid? Tvätta fönstren på IC-vagnarna oftare?

Långsiktigt: Det här är inte första gången man kör bussersättning mellan Oslo och Karlstad. Vad kan man göra här? Bygga dubbelspår!? Skulle sverige kunna erbjuda sig att bygga dem!? - För klimatets skull - då kanske det skulle bli lite fart på fossila norrmän som hävdar sig bedriva klimatpolitik.

Oslo är typ den mest frekventa destinationen från Arlanda. Klimathot påstår man att man tar på allvar. När jag tittar på klockan ser jag att det är år 2018. Jag tycker det är skamligt att det är så dålig tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Sv: Eländig tågförbindelse mellan Stockholm och Oslo. Hur förbättra?

Här finns några som har tänkt på saken:

Oslo-Sthlm 2.55

"Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Garderobstågnörd Visa inlägg
    Just nu går endast ett fåtal direktförbindelser och som dessutom tar betydligt längre tid än de 5h det tog förut (före sommaren?).

Är det underhållsarbete på den norska delen av banan nu!?
    Hur länge ska detta förmodade arbete pågå?

.
    Här kan man klura ut när arbetena pågår i vinter och vår:
    https://www.nsb.no/rutetider/rutetab...ts=16759110e8c

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2018-11-30 klockan 11:43:57.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Är det underhållsarbete på den norska delen av banan nu!? Är arbetet så effektivt som man kan förvänta sig av sista sovjetstaten?

Hur länge ska detta förmodade arbete pågå? Kortsiktigt: Vad kan man göra att förbättra under tiden? Man kanske skulle kunna betala för att banarbetet sker nattetid? Tvätta fönstren på IC-vagnarna oftare?

Jag tycker det är skamligt att det är så dålig tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm.
    Visst är det skamligt med de dåliga förbindelserna mellan Oslo och Stockholm. Men det finns förklaringar. Garderobsnörd gömde sig tydligen i garderoben då saken diskuterades ingående i fjol. Får jag erinra om SJ-chefens intervention i Jernbanedirektoratet som resulterade i ett kortvarigt uppskov med underhållsarbetena söder om Kongsvinger. Det är inte bara Trafikverket som dras med eftersatt banunderhåll, så gör även Banenor. SJ hade efter intensiv kampanj under ett par år lyckats få tågen Stockholm-Oslo att gå med vinst och med framgång konkurrera om trafiken med flyget på sträckan. Nu tvingades SJ acceptera en parentes på fyra år i utvecklingen.

Det enda man kan göra under tiden tycks vara att strunta i att tvätta fönstren på IC-tågen så att de fåtaliga kvarvarande resenärerna slipper se den sista sovjetstaten.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-30 klockan 12:13:39.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Långsiktigt: Det här är inte första gången man kör bussersättning mellan Oslo och Karlstad. Vad kan man göra här? Bygga dubbelspår!? Skulle sverige kunna erbjuda sig att bygga dem!? - För klimatets skull - då kanske det skulle bli lite fart på fossila norrmän som hävdar sig bedriva klimatpolitik.

Oslo är typ den mest frekventa destinationen från Arlanda. Klimathot påstår man att man tar på allvar. När jag tittar på klockan ser jag att det är år 2018. Jag tycker det är skamligt att det är så dålig tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm.
    En anledning är att politikerna prioriterar inrikes förbindelser. Utlandsresor bör betalas av resenärerna själva anses det.
    Norge lägger nu stora pengar på järnvägsbyggen, men har inrikestänk och regionaltåg från Oslo som fokus.
    Delvis samma i Sverige, men här fokuseras även på fjärrtåg mellan landsdelar, något man gett upp i Norge i huvudsak.
    Man bygger nytt närmast Oslo och i viss mån nära Bergen och Trondheim, men mellandelarna är inte planerade, inte heller något mot Stockholm, men det kan komma på sikt.

Enligt Wikipedia är de mest frekventa destinationerna med flyg från Stockholm (ARN/BMA/NYO), summerat för hela städer.
    London 1.809.061
    Köpenhamn 1.555.615
    Oslo 1.399.211
    Göteborg 1.332.597
    Helsingfors 1.275.468
    Malmö 1.209.688
    Luleå 1.068.051
    Där räknas väl de som byter i respektive stad med.
    Edit: Och från Oslo
    Trondheim 2.119.844
    Bergen 2.037.755
    Stavanger 1.648.488
    Köpenhamn 1.506.326
    Stockholm 1.399.211
    London 1.319.675

Edit: Man kan ta upp ämnet på Postvogna. I brist på tågstörningar och visioner om höghastighetståg skriver de gärna om snygga tågbilder (och ibland svenska tågstörningar )

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-30 klockan 13:43:56.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg

Tack. Kan jag tolka tabellen så att de är klara med banarbetena 12/4 och att kort därefter drar de igång med 5h-trafik samt upphör med bussersättning?

Senast redigerat av Garderobstågnörd den 2018-11-30 klockan 14:13:19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Som Hasse H påpekat har det diskuterats länge, och det finns även långsiktiga visioner.
    Några korta kommentarer till det du sagt:
    Just nu i T18 går ett tågpar till Oslo med X2000 som klarade sig på strax över 5 timmar, medan i T19 körs bara med loktåg (IC) för att inte låta en X2-a tillbringa lång tid stående stilla i Oslo, utan utnyttja det bättre. Och då blir restiden 5.59 som bäst.
    Ja, det är underhållsarbete. Om det görs effektivt kan jag inte bedöma, men godstrafik gör det kanske omöjligt att göra totalavstängningar, utan det är bara korta perioder dagtid de kan jobba.
    Det skall visst hålla på i cirka 3 år (och har redan påbörjats) men Banenor flyttade det så att det berör 4 tågplaneperioder, vilket krånglar till det för SJ, men kanske inte stör lokaltrafiken i Norge lika mycket (de har väl lättare att lägga om tider närsomhelst).
    Nattetid går det visst många väldigt viktiga godståg (till Narvik), som också ofta berörs av svenska banarbeten, vilket gör det väldigt svårt att flytta dessa, plus att godstransportköparna vill ha vissa tider.
    Vad jag kan se så kör ingen någon bussersättning mellan Oslo och Karlstad, utan det du kan hitta på www.sj.se är förbindelser med kombination av ett vanligt tåg till Karlstad och en helt vanlig expressbuss som troligen hade kört ändå, och kanske inte inväntar försenade tåg. Så, bussersättning kört av SJ finns inte.

Men självklart håller jag med dig om att det sedan länge borde funnits bättre och snabbare förbindelser Stockholm-Oslo, och det blir spännande att se om 2.55 lyckas.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack. Kan jag tolka tabellen så att de är klara med banarbetena 12/4 och att kort därefter drar de igång med 5h-trafik samt upphör med bussersättning?
    Från 9/12 är det två Intercitytågpar som gäller. Lördag och söndag bara ett tåg i ena riktningen. Någon ersättningstrafik med buss finns f.n. inte.
    Edit: Det utbudet kommer att gälla åtminstone i ett år. SJ har för närvarande ingen ersättningstrafik med buss, däremot kör Nettbuss Express och Nettbuss Bus4you ordinarie linjetrafik i anslutning t/fr de flesta tåg Stockholm-Karlstad och omvänt.
    Trafiken med SJ Snabbtåg Stockholm-Oslo-Stockholm upphör tills vidare helt i och med tidtabellsskiftet 9/12.

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-11-30 klockan 14:50:34.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nej. Arbetena är stora och skall bli klara år 2021.
    Se denna länk till Banenor: https://www.banenor.no/Prosjekter/pr...gsvingerbanen/
    Bla. 2200 stolpar skall bytas.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Visst är det skamligt med de dåliga förbindelserna mellan Oslo och Stockholm. Men det finns förklaringar. Garderobsnörd gömde sig tydligen i garderoben då saken diskuterades ingående i fjol. Får jag erinra om SJ-chefens intervention i Jernbanedirektoratet som resulterade i ett kortvarigt uppskov med underhållsarbetena söder om Kongsvinger. Det är inte bara Trafikverket som dras med eftersatt banunderhåll, så gör även Banenor. SJ hade efter intensiv kampanj under ett par år lyckats få tågen Stockholm-Oslo att gå med vinst och med framgång konkurrera om trafiken med flyget på sträckan. Nu tvingades SJ acceptera en parentes på fyra år i utvecklingen.

Det enda man kan göra under tiden tycks vara att strunta i att tvätta fönstren på IC-tågen så att de fåtaliga kvarvarande resenärerna slipper se den sista sovjetstaten.
    Jag retirerar in i garderoben när verkligheten känns för smalspårig

Nejdå, jag minns delar av detta om än inte från just detta forum.

Men jag minns absolut inga tider. 4 års parantes skriver du... Det är väl inte så att norrmännens banarbete ska pågå i fyra år eller?

Hahaha. Jag ska försöka se de smutsiga IC-fönstren som en tillgång. Bra SJ! Sträckan gränsen-Oslo tillhör knappast de fagraste områdena i den för övrigt mycket vackra sovjetstaten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    1. banarbetena lär väl fortsätta i T20 (osäker , Per K el nån annan får väl rätta)

2. Långsiktig; Oslo Stockholm 2.55 , presenterat på ett SJK i möte i våras, seriöst men långt fram i tid

3. Nedskärningen till två långsamma IC i T19 har varit känd ett tag och presenterats av Per K i tidigare tråd

4. Kortsiktigt alt skulle kunna vara sanbbtåg Cst-KS och sedan byte till IC KS-Oslo , men SJ (tror Jan Kyrk) har bedömt att tågbyte inte är attraktivt, att ändra i T19 kräver ansökan april 2018 (lite svårt) eller Ad hoc ansökan nu,Med tanke på enkeslspårets belastning Laxå - Charlottenberg skulle det vara svårt att få bra tågläge, dessutom finns inget intresse från SJ

5. sista och enda positiva punkt SJ ville satsa på snabbtåg Cst-Oslo med succcesiv utökning till 4 (5 FRÅN oslo) förbindelser per dag , enligt en (Ganska) klar minnesbild (peppar,peppar) men norska banarbetet kom emellan

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg

Oslo-Sthlm 2.55

"Oslo-Stockholm 2.55 AB är ett bolag som ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan."
    Ah. Nytt för mig. Mycket bra med regionala initiativ. Jag önskar dem framgång.

Men det måste ju ändå till engagemang och beslutsamhet på högsta ort i de båda monarkierna. För brödrafolkens och klimatets väl

Senast redigerat av Garderobstågnörd den 2018-11-30 klockan 15:21:31.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg

Oslo-Sthlm 2.55

I Stomnätsplan 1994-2003 fanns ett genande spår Vretstorp-Hasselfors som skulle minskat avståndet med en mil. Objektet försvann i nästa planförslag trots mycket hög nettonuvärdeskvot.
    Vi skissade också på ett cirka 10 mil långt genande spår Arvika-Lilleström, som borde gett 4 mils och cirka en timmas restidsförkortning. En minister uttryckte sig just då en smula förolämpande mot norrmän, så alla planer åkte i papperskorgen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hva er poenget med flere skribenter i tråden omtaler Norge som Sovjetstaten?

Og hva har det med jernbane å gjøre? Et forsøk på å bringe Postvagnen opp på et høyere saklig nivå? Eller motsatt..

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg

Og hva har det med jernbane å gjøre? Et forsøk på å bringe Postvagnen opp på et høyere saklig nivå? Eller motsatt..
    Jag får passa på att be mina norska vänner om ursäkt för att det finns vissa svenskar som är så inskränkta och inte kan benämna sitt grannland med dess rätta namn.

Uttrycket "den sista sovjetstaten" härrör från 1999 och dåvarande näringsministern Björn Rosengren. I besvikelsen över att affären mellan Telia och Telenor inte gick i lås råkade han klämmar ur sig ur detta när han trodde att mikrofoner och kameror var avstängda.

Det gällde alltså en speciell fråga och inte något allmänt tyckande om Norge, som många svenskar tycks tro.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg

Jag vill gärna svara på dina frågor även om jag inte kan svara för Garderobstågnörd som först använde uttrycket då han inledde tråden.

1/ För alla svenskar i vuxen ålder är det välbekant att dåvarande näringsministern yttrade orden i samband med ett misslyckat försök att 1999 slå samman Telia och Telenor. Det är alltså nitton år sedan och han har för länge sedan bett om ursäkt för uttalandet. Det hindrar inte att det blivit ett bevingat ord i svenska språket och numera är användbart i alla sammanhang då Norge kan uppfattas som hinder för en önskad utveckling. Jag kan försäkra att uttrycket saknar aggressiv konnotation. Av svenskar uppfattas det uteslutande som ett vänskapligt skämt.

2/ Uttrycket har inte direkt med järnvägar att göra, men kan användas i alla sammanhang då man skämtsamt vill skylla på Norge. I detta fall som ett slags uppgivet erkännande av en nödvändig men besvärande situation.

3/ Då uttrycket användes i detta fall var det kanske inte ett försök att höja PV till en högre saklig nivå; inte heller motsatsen. Men det var definitivt ett försök till att höja forumet till en mer trivsam samtalston.

Jag kan inte annat än beklaga att du tar illa upp. Vi svenskar är lite okänsliga.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag skall komma med ett särdeles kontroversiellt uttalande.

Min åsikt är att "politrukerna" i Sverige och i Norge över huvud taget aldrig skulle komma på tanken att åka tåg mellan Stockholm och Oslo ens om restiden skulle kortas ned substantiellt genom ett antal förnufiga investeringar. Hela "den politiska klassen" är helt enkelt för inkokt i att flyga. Man tar droskbil från centrala staden till flygplatsen och tillbaka till den andra staden efter flygresa. Man träffar sina kamrater i Loungen medan man väntar.

I politikernas och de höga tjänstemännens värld är de själva så "important" att de inte skall åka tåg. Tåget är till för "de andra". Som inte är "important".

Det tror jag är den avgörande faktorn för varför man inte organiserar tåget på ett bättre sätt. Och där skiljer det inte mellan partierna. Oavsett du är konservativ, liberal, röd eller grön har du samma inställning till resandet. Och därmed har du inte heller någon som helst egen drivkraft till att förbättra tågresandet. Annat än i de stora talen. Enda undantaget är om du faktiskt klarar att klättra upp helt till toppen och sola dig i glansen av att det är DU som har fått igenom beslutet om att bygga en superjärnväg till si så där 500 miljarder spänn.

Senast redigerat av Donkeyman den 2018-11-30 klockan 18:05:08.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack Staffan. När Linx infördes var oxå en av löftena att Kongsvingerbanen skulle upprustas till 160 km/h. Om detta hade gjorts så hade vi haft ca 4:30 i resetid idag sedan några år tillbaka mellan Stockholm och Oslo.
    Mvh Kari Korkala

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Jag vill gärna svara på dina frågor även om jag inte kan svara för Garderobstågnörd som först använde uttrycket då han inledde tråden.

1/ För alla svenskar i vuxen ålder är det välbekant att dåvarande näringsministern yttrade orden i samband med ett misslyckat försök att 1999 slå samman Telia och Telenor. Det är alltså nitton år sedan och han har för länge sedan bett om ursäkt för uttalandet. Det hindrar inte att det blivit ett bevingat ord i svenska språket och numera är användbart i alla sammanhang då Norge kan uppfattas som hinder för en önskad utveckling. Jag kan försäkra att uttrycket saknar aggressiv konnotation. Av svenskar uppfattas det uteslutande som ett vänskapligt skämt.

2/ Uttrycket har inte direkt med järnvägar att göra, men kan användas i alla sammanhang då man skämtsamt vill skylla på Norge. I detta fall som ett slags uppgivet erkännande av en nödvändig men besvärande situation.

3/ Då uttrycket användes i detta fall var det kanske inte ett försök att höja PV till en högre saklig nivå; inte heller motsatsen. Men det var definitivt ett försök till att höja forumet till en mer trivsam samtalston.

Jag kan inte annat än beklaga att du tar illa upp. Vi svenskar är lite okänsliga.
    Tack för ditt fina förklarande inlägg.

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Som Hasse H påpekat har det diskuterats länge, och det finns även långsiktiga visioner.
    Några korta kommentarer till det du sagt:
    Just nu i T18 går ett tågpar till Oslo med X2000 som klarade sig på strax över 5 timmar, medan i T19 körs bara med loktåg (IC) för att inte låta en X2-a tillbringa lång tid stående stilla i Oslo, utan utnyttja det bättre. Och då blir restiden 5.59 som bäst.
    Ja, det är underhållsarbete. Om det görs effektivt kan jag inte bedöma, men godstrafik gör det kanske omöjligt att göra totalavstängningar, utan det är bara korta perioder dagtid de kan jobba.
    Det skall visst hålla på i cirka 3 år (och har redan påbörjats) men Banenor flyttade det så att det berör 4 tågplaneperioder, vilket krånglar till det för SJ, men kanske inte stör lokaltrafiken i Norge lika mycket (de har väl lättare att lägga om tider närsomhelst).
    Nattetid går det visst många väldigt viktiga godståg (till Narvik), som också ofta berörs av svenska banarbeten, vilket gör det väldigt svårt att flytta dessa, plus att godstransportköparna vill ha vissa tider.
    Vad jag kan se så kör ingen någon bussersättning mellan Oslo och Karlstad, utan det du kan hitta på www.sj.se är förbindelser med kombination av ett vanligt tåg till Karlstad och en helt vanlig expressbuss som troligen hade kört ändå, och kanske inte inväntar försenade tåg. Så, bussersättning kört av SJ finns inte.

Men självklart håller jag med dig om att det sedan länge borde funnits bättre och snabbare förbindelser Stockholm-Oslo, och det blir spännande att se om 2.55 lyckas.
    Det stämmer att BaneNor flyttade fram jobbet från starten T18 till hösten T18. Detta var dock inte den första flytten. Den fick SJ till redan tidigare. Minns inte exakt till vilken tågplan det var. Orsaken till att man bytte från X2 till loktåg redan under 2018 var fordonsbrist då man rustar upp X2:orna. Även några tåg Stockholm-Karlstad kommer köras med loktåg i T19 av samma anledning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •