Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Elfel i Älvsjö

  1. #1
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    500

    Elfel i Älvsjö

    Nu är det problem med pendeltågen pga elfel i Älvsjö. Och det är inte första gången!
    Varför så ofta där och vad brukar vara orsaken?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    277

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Nu är det problem med pendeltågen pga elfel i Älvsjö. Och det är inte första gången!
    Varför så ofta där och vad brukar vara orsaken?
    Slut på säkringar i Årstaberg igen?

    Edit: nu sa de på P4 stockholm att det var fixat så det fanns väl några proppar kvar i förrådet.

    Senast redigerat av Yaken den 2018-11-30 klockan 08:42:29.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    277

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Slut på säkringar i Årstaberg igen?

    Edit: nu sa de på P4 stockholm att det var fixat så det fanns väl några proppar kvar i förrådet.
    Kontaktledningsfel på spår 7, som medförde avstängt spår, även delar av U3 var avstängt, men jag har inte fått fram om felen hängde ihop med varandra eller var helt separata.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    277

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Kontaktledningsfel på spår 7, som medförde avstängt spår, även delar av U3 var avstängt, men jag har inte fått fram om felen hängde ihop med varandra eller var helt separata.
    Samma (?) fel i Älvsjö tillbaka idag igen, enligt radio stockholm är det enkelspårstrafik mellan Älvsjö och Årstaberg nu.


  5. #5
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Media, och kanske en del postvagnsskribenter också för den delen, gillar att spekulera i sådant de inte vet något om. Spekulationerna om att det skulle vara samma elfel är helt ogrundade. Härom dagen var det ett kontaktledningsfel, idag berodde det hela på att ett tåg kört med fullt pådrag förbi en strömbegränsningstavla.
    Samma typ av spekulationer fanns i en annan postvagnstråd där det påstods att säkringarna hade tagit slut bara för att det inte hade hjälpt att byta säkring. Ibland kan det vara ett bakomliggande fel som man måste åtgärda först innan det hjälper att byta säkring. Får man inte bukt med det som gör att säkringen går så kommer säkringarna däremot att ta slut.
    Det verkar saknas förståelse för att järnvägens elanläggningar i Älvsjö sträcker sig över ett område som är fem kilometer långt med minst åtta spår i bredd och på godsbangården och vid pendeltågsdepån väldigt många fler spår i bredd. Elanläggningarna omfattar allt från omformarstation, via kontaktledning för matning av ström till tågen som hjälpkraft och ström till växlar, signaler, spårledningar osv. Så bara för att elfel uppstår i Älvsjö betyder det inte alls att det är samma fel som återkommer.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    277

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Media, och kanske en del postvagnsskribenter också för den delen, gillar att spekulera i sådant de inte vet något om.
    Tack för lite konkret information! Det är ju oftast avsaknad av information som skapar spekulationer...


  7. #7
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Tack för lite konkret information! Det är ju oftast avsaknad av information som skapar spekulationer...
    Samtidigt skulle jag vilja påstå att spekulationer leder till minskad lust att bidra med fakta eftersom man oftast tycker att det inte känns som någon idé att berätta då skribenterna ofta verkar tycka att det är roligare att spekulera än att efterfråga fakta. Att komma med fakta i en spekulationstråd leder ju ofta till att de som spekulerar använder denna fakta för att fortsätta att spekulera och om möjligt vrida det hela så att det bevisar deras felaktiga tes.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Samtidigt skulle jag vilja påstå att spekulationer leder till minskad lust att bidra med fakta eftersom man oftast tycker att det inte känns som någon idé att berätta då skribenterna ofta verkar tycka att det är roligare att spekulera än att efterfråga fakta. Att komma med fakta i en spekulationstråd leder ju ofta till att de som spekulerar använder denna fakta för att fortsätta att spekulera och om möjligt vrida det hela så att det bevisar deras felaktiga tes.
    Visst, spekulationer kan man förstås alltid kritisera, men delvis blir din kritik lite bakvänd och missriktad.
    Uppgiften om slut på säkringar (vid Årstaberg) var det en person på Trafikverkets pressavdelning som har stod för, så den kritiken får du ju rikta dit. Om det verkligen var slut på säkringar, så var det ju i vart fall inte "Postvagnen" som gjort slut på dem genom att byta utan att åtgärda grundfelet. Verket menade också att man skulle utreda de återkommande felen på den platsen. Sedan har det därefter fortsatt med påtaglig regelbunden oregelbundenhet med uppgift om platsen såsom intilliggande trafikplats Älvsjö. I det läget och med den ändå tämligen uppseendeväckande frekvens det har varit fel på samma sträcka den senaste tiden, så är det inte konstigt om folk börjar undra om det inte finns ett samband mellan felen.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-12-04 klockan 10:15:13.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    162

    Sv: Elfel i Älvsjö

    En liten OT-reflektion. Fel kan ibland vara s.k. intermittenta fel som händer då och då och när man "byter säkring" är allt helt ett tag tills det händer nästa gång. Man kan helt enkelt inte hitta felet under mellantiden. Enda sättet är att antingen sektionera bort felet och då se om det uppträder under den tiden. Händer det då så vet man att felet inte är på den bortkopplade delen och kan koppla till den igen. Eller byta komponenter för att ringa in vilken komponent som ger felet. Oavsett metod så kan det ta lång tid att hitta och åtgärda sådana fel. Och det kan vara jobbigt för de som drabbas av felet gång på gång.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Då är det också viktigt med fortlöpande och riktig information.


  11. #11
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Visst, spekulationer kan man förstås alltid kritisera, men delvis blir din kritik lite bakvänd och missriktad.
    Uppgiften om slut på säkringar (vid Årstaberg) var det en person på Trafikverkets pressavdelning som har stod för, så den kritiken får du ju rikta dit. Om det verkligen var slut på säkringar, så var det ju i vart fall inte "Postvagnen" som gjort slut på dem genom att byta utan att åtgärda grundfelet. Verket menade också att man skulle utreda de återkommande felen på den platsen. Sedan har det därefter fortsatt med påtaglig regelbunden oregelbundenhet med uppgift om platsen såsom intilliggande trafikplats Älvsjö. I det läget och med den ändå tämligen uppseendeväckande frekvens det har varit fel på samma sträcka den senaste tiden, så är det inte konstigt om folk börjar undra om det inte finns ett samband mellan felen.
    Finns det någon källa till påståendet om vad pressavdelningen sagt i ärendet? Jag har endast sett vad tidningar påstått att namngiven person på pressavdelningen sagt. Det räcker ju med ett enkelt hörfel så blir texten väldigt konstig. Eftersom pressavdelningen knappast läser detta forum så får det väl, i den mån mitt inlägg ska uppfattas som kritik, därför istället bli så att jag kritiserar det okritiska vidarebefordrandet av uppgifter och gömma sig bakom att någon annan har framfört budskapet. Om det så skulle vara kungen som har meddelat att månen har trillat ned så skulle jag inte tro på detta eftersom det är så osannolikt och därför skulle jag inte föra vidare budskapet att månen har trillat ned.

    I samma tidningsartiklar som jag hittat detta med säkringarna har det också med betydligt större tydlighet stått att elfelen är så olika att de inte har något samband med varandra. Men detta tar inte skribenterna fasta på utan fortsätter att spekulera kring att det ändå skulle finnas ett samband mellan elfelen. Däremot detta med säkringarna väljer skribenterna att betrakta som en sanning. Varför så olika behandling av ett uttalande från Trafikverket? Varför välja att tro på säkringarna men inte övrigt som samma person säger? Betänk som exempel att ett uttalande som "att säkringarna har slagits ut" lätt blir "att säkringarna har tagit slut" i kommunikation som ofta sker muntligt av en stressad journalist.
    Felaktiga uppgifter från Trafikverket är det naturligtvis bäst att höra av sig till Trafikverket om men ovarsam hantering av erhållna uppgifter står den som för en uppgift vidare för. Jag tycker inte om dagens kultur där man tycker sig kunna komma med vilka påståenden som helst bara man kan skylla på att det är någon annan som är källan. Det måste även finnas ett visst ansvar hos den som vidareförmedlar en uppgift. Annars kommer inga dumheter att kunna stoppas här i världen.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 837

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Finns det någon källa till påståendet om vad pressavdelningen sagt i ärendet? Jag har endast sett vad tidningar påstått att namngiven person på pressavdelningen sagt. Det räcker ju med ett enkelt hörfel så blir texten väldigt konstig. Eftersom pressavdelningen knappast läser detta forum så får det väl, i den mån mitt inlägg ska uppfattas som kritik, därför istället bli så att jag kritiserar det okritiska vidarebefordrandet av uppgifter och gömma sig bakom att någon annan har framfört budskapet. Om det så skulle vara kungen som har meddelat att månen har trillat ned så skulle jag inte tro på detta eftersom det är så osannolikt och därför skulle jag inte föra vidare budskapet att månen har trillat ned.

    I samma tidningsartiklar som jag hittat detta med säkringarna har det också med betydligt större tydlighet stått att elfelen är så olika att de inte har något samband med varandra. Men detta tar inte skribenterna fasta på utan fortsätter att spekulera kring att det ändå skulle finnas ett samband mellan elfelen. Däremot detta med säkringarna väljer skribenterna att betrakta som en sanning. Varför så olika behandling av ett uttalande från Trafikverket? Varför välja att tro på säkringarna men inte övrigt som samma person säger? Betänk som exempel att ett uttalande som "att säkringarna har slagits ut" lätt blir "att säkringarna har tagit slut" i kommunikation som ofta sker muntligt av en stressad journalist.
    Felaktiga uppgifter från Trafikverket är det naturligtvis bäst att höra av sig till Trafikverket om men ovarsam hantering av erhållna uppgifter står den som för en uppgift vidare för. Jag tycker inte om dagens kultur där man tycker sig kunna komma med vilka påståenden som helst bara man kan skylla på att det är någon annan som är källan. Det måste även finnas ett visst ansvar hos den som vidareförmedlar en uppgift. Annars kommer inga dumheter att kunna stoppas här i världen.
    Här sägs det att säkringarna tagit slut.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...la-tag-soderut - Längst ned under Elrelaterade fel

    "Det är elrelaterade fel, men de är alla olika, från överslag på återmatningen till att elsäkringarna tagit slut."

    Förmodar att det inte rör sig om vanliga proppsäkringar utan några större specialare som man kanske inte har alltför många av i jourbilen.

    Senast redigerat av Ville den 2018-12-05 klockan 20:58:45.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 026

    Sv: Elfel i Älvsjö

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Här sägs det att säkringarna tagit slut.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...la-tag-soderut - Längst ned under Elrelaterade fel

    "Det är elrelaterade fel, men de är alla olika, från överslag på återmatningen till att elsäkringarna tagit slut."

    Förmodar att det inte rör sig om vanliga proppsäkringar utan några större specialare som man kanske inte har alltför många av i jourbilen.
    Eller så är de de 32mA glasrörssäkringarna som sitter i jordfelsdetektorn, man har säkert en ask eller två i bilen, men knappast några enorma mängder av just den sorten.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •