Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: DN:s tågresor

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

DN:s tågresor

Att marknaden för långa tågresor blir alltmer livlig börjar bli tydligt. Nu ser det ut som att den håller på att sträcka sig utanför de gamla vanliga Interrail-utflykterna. Facebookgruppen Tågsemester påstås bli allt större. Och det senaste tecknet är väl DN:s tågresor som omtalades för någon vecka sedan här i PV.

DN erbjöd som bekant en resa med chartrat tåg från Stockholm till Venedig och tillbaks. Resan går i augusti nästa år och är redan fulltecknad. En dubblering utannonseras nu till första veckan i september.

På torsdagskvällen hade tidningen inbjudit till en "föreläsning" om resan i den ståtliga DN-skrapan på Kungsholmen i Stockholm. Man riktade sig till såväl personer som redan tecknat sig för resan som till sådana som ännu inte bestämt sig. Nyfiken som jag är gick jag dit, jag också.

C:a 150 personer hade hörsammat inbjudan. Medelåldern låg uppskattningsvis strax under 70, alltså lite högre än en normal publik på institutionsteatrarna. Dock med betydligt högre andel män än brukligt är. "Föreläsningen" började på slaget 19.30. Ingen akademisk kvart här inte. Det var DN:s kulturchef Björn Wiman som hälsade välkommen. Han berättade att tidningen arrangerar resorna av två skäl. Dels är chefredaktören Peter Wolodarski personligen intresserad av tågresor och dels har tidningen fått mycket respons på sin bevakning av klimatförändringarna i samhället. Resultatet var idén om denna "bildningsresa" ut i Europa.

Organisatör av resan är resebyrån Världsresor och deras grundare och chef Jörgen Fredriksson tog sedan över och berättade om själva resorna. Jag kan försäkra att publiken fick en professionellt välsmord beskrivning av ett researrangemang. Jag vill inskränka mig till att återge vad som kan vara av intresse för PV:s läsare.

Tåget tycks vara chartrat från ett företag i tyska Mûnster. Det kommer att bestå av 16 vagnar, varav 11 liggvagnar och två sovvagnar, därtill en restaurangvagn och två vagnar som uppgavs vara något slags sällskapsvagnar. De kommer uppenbarligen också att användas till att förlägga tågets ombordbesättning samt arrangörens eventuella representanter. Lok förekommer också. En vacker bild på ett 110-lok i klassisk Rheingolddekor illustrerade detta. Tåget har 340 platser och de såldes slut på tre dagar. Därför erbjöds nu ännu en resa, till vilken sovvagnsplatserna redan är slut. Resan sträcker sig över sju nätter, varav två på femstjärnigt hotell i resmålet Venedig. Övriga nätter i sov- och liggvagnar helt utan duschmöjligheter och toaletter uteslutande i vagnsändarna. Fredriksson var säker på att det fanns duschmöjligheter på både Berlin Hbf och Wien Hbf. Detta ingår inte i priset. I liggvagnarna kommer man att lägga ut en extra madrass i varje bädd framhölls det. Däremot sas inget om sängkläder, men jag drog slutsatsen att även liggvagnspassagerare ges möjlighet att tillbringa nattvilan på samma sätt som sovvagnsfolket. Tåget saknar WiFi och Fredriksson trodde att det fanns åtminstone ett eluttag i varje kupé.

Det gavs mycket lite utrymme för frågor, men en gällde bagage. Fredriksson försäkrade att det gick att stuva in under de lägsta bäddarna och även i ett utrymme över kupédörren. Jag såg framför mig när fem personer ska försöka samsas om dessa utrymmen.

Frukost serveras varje morgon i kupéerna. Inga andra måltider ingår i resans pris, utom middag på färjeturerna mellan Sassnitz och Trelleborg. Därtill utdelas en lunchbox vid avresan från Stockholm som sker klockan 8 på morgonen. Hemkomst kl 7.30 efter de sju nätterna.

Priset för resan då? Jo, grundpriset är 22 400 kr. Vill man ligga i fyrbäddskupé får man betala 1 600 kr extra och om två personer vill ha egen liggvagnskupé kostar detta 12 000 kr extra. De som hunnit beställa sovvagnskupé har fått betala 14 000 kr för denna. Ett annat intressant pristillägg utgörs av den 1 000-lapp man måste erlägga för att få valfri plats i liggvagnskupé. Den som använder DN:s rabattkod och bokar senast i dag fredag får 1 000 kronors rabatt på resans pris.

Det var det hele. Den som är intresserad av själva reseprogrammet kan klicka här.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-29 klockan 23:18:32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: DN:s tågresor

En liten prisjämförelse;
    Min senaste tågluff på 15 dagar kostade cirka 20 00kr.
    För denna summa fick jag;
    Tågresa Borlänge-Salzburg-Leipzig-Wien-Lyon-Frankfurt-Hagen-Magdeburg-Borlänge.
    Enkelrum på hotell och sovvagn tvåbädd Wien-Zurich.
    Elva opera/operett och musikalbiljetter.
    Sex museiebesök.
    Bra måltider alla dagar.
    DNs resa förefaller mig dyr.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men man får ju lyssna på Wolodarski:s visdomsord också!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vet inte om den här frågan redan ställts och besvarats - men "vem kör" tåget genom Sverige? Man skulle kunna misstänka Hector eller kanske Snälltåget? Men någon kanske vet?

Mvh Olsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    En liten prisjämförelse;
    Sex museiebesök.
    Bra måltider alla dagar.
    Ursäkta att en nolla föll bort ur priset, skall vara 20 000 kr

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En liten prisjämförelse;
    Sex museiebesök.
    Bra måltider alla dagar.
    Nu gissar jag att du sökte upp, letade alternativ och bokade alla saker själv? DNs resa är en charter där man betalar för att någon annan gör det jobbet, därmed kostar det mer. Huruvida den aktuella resan är prisvärd tar jag ingen ställning till.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Nu gissar jag att du sökte upp, letade alternativ och bokade alla saker själv? DNs resa är en charter där man betalar för att någon annan gör det jobbet, därmed kostar det mer. Huruvida den aktuella resan är prisvärd tar jag ingen ställning till.
    Och inte bara det. Utan samma tåg hela vägen. Alltså i gå brutna anslutningar och annat strul man kan råka ut för och inte är så lätt att hantera för den som inte är van, speciellt inte i främmande land.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Svårigheterna uppstår som regel på delen Borlänge-Hamburg. Är man väl i Tyskland, går i regel tågen mellan alla större städer på samma minuttal, och då ger Inter-Rail full flexibilitet, eftersom man inte behöver platsbiljetter.
    Nöjet med att åka tåg, tycker jag, är att stanna då och då och uppleva saker på vägen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Svårigheterna uppstår som regel på delen Borlänge-Hamburg. Är man väl i Tyskland, går i regel tågen mellan alla större städer på samma minuttal, och då ger Inter-Rail full flexibilitet, eftersom man inte behöver platsbiljetter.
    Nöjet med att åka tåg, tycker jag, är att stanna då och då och uppleva saker på vägen.
    Det innebär ju bara att du inte tillhör målgruppen?
    Och DNs resa är ju inte Borlänge-Hamburg.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-12-01 klockan 08:51:10.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Att diskutera äpplen och päron är ofta föga fruktbart.
    Det viktigaste är ändå att alla äter frukt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej men min resa till bland annat Wien och Lyon, var nog totalt längre än DNs

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •