Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Banarbeten KtK?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Banarbeten KtK?

I går skulle jag resa från Göteborg till Borås kl 10.05 men när jag tittade i västtrafiks reseplanerare fanns det inget tåg - men väl i resplus linjetabeller såvitt jag kunde se.
    Finns det någon som vet varför tåget var inställt? (Det är något som verkar hända just med 10.05 då och då...)

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Sv: Banarbeten KtK?

Inställelsen berodde på planerade banarbeten som annonserats i förväg t ex på sj.se samt att förbindelsen tagits bort i söktjänster mm.

Arbetena som förorsakade avstängningen har främst bestått av elsäkerhetsbesiktning men som vanligt passar man även på att göra en del annat när banan ändå är avstängd.
    Arbeten som pga behov av dagsljus eller andra orsaker måste förläggas till dagtid görs helst mitt på dagen då färre reser jämfört med morgon/kväll.
    10.05-tåget har under denna tågplan varit inställt från Göteborg 14 dec 2017, 19 jan, 14 apr, 14-18 maj, 30 maj-1 juni, 4-5 juni, 7-8 juni, 11-15 juni, 18-21 juni, 25 juni, 24-28 september, 1-5 oktober, 26-30 november.
    Förutom några enstaka dagar med akuta problem så var det en lång period med nedsatt hastighet på en lång del av sträckan Borås-Värnamo som tog några veckor att åtgärda. Dessutom en vecka i våras med banarbete och två olika veckor nu i höst med banarbete då trafiken planenligt varit indragen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Dvs ca 40-50 dagar av ca 250 vardagar. Jag tycker att det är en hög andel men har en känsla av att det varit så i flera år nu - är det så att trafiken är så olönsam att man utnyttjar varje tillfälle att ställa in under lågtrafiktid?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har några gånger i sensommar/ höst åkt åkt med tåget 7337 till Mölnycke.Med avgångstid 09:00 från Göteborg mot Borås..Skälet är att jag har cykeln med .Tror att det sällan varit med än 10- 15 personer med på det tåget.

Senast redigerat av lorry den 2018-12-01 klockan 17:21:25.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har också åkt med det tåget och tror att din uppskattning av resandet är riktig men jag tänkte inte på lokaltågen utan Kust-till-kust-tågen som alltså ganska frekvent är planerat inställda.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Nu är det så att det är Trafikverket som ställer in trafiken medans SJAB kör tågen. Jag tror knappast att SJAB tjänar på inställda tåg, det blir snarare dyrare med bussersättningstrafiken. Kostnaderna för tågtrafiken med personal och annat finns där även om tågen står still. Ersättning utgår inte från Trv.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I.o.m. att det är planerat finns i detta fall ingen bussersättning. Det som stör mig är att tågen inte går under en avsevärd del av året så att man som pendlare inte kan gör det man brukar - bara dyka upp strax före avgång. Så har det i o.f.s. varit ett antal år. (Detta gäller särskilt som länsbussen till Borås avgår från ett annat om än inte mycket avlägset ställe.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •