Några fler bulgariska bilder, från samma resa som denna: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...dagar-i-veckan
I Bulgarien finns fem järnvägsstationer, uppkallade efter en general: General Kiselovo, General Kolevo, General Kovacev, General Todorov och General Toševo. Vi ska titta närmre på stationen General Todorov, en järnvägsknut långt söder om Sofia, och nära grekiska gränsen. Järnvägsnätet i dessa trakter har en intressant historia, 600-spår från första världskriget, vilket under mellan- och efterkrigstiden ersattes av normalspår.
Persontrafiken går i de flesta fall Sofia - General Todorov (riktningsändring) - Petrič (västerut), med anslutning General Todorov - Kulata (söderut, gränsstation mot Grekland).
General Todorov. Tåg från Sofia har ankommit. Nu ska riktningsändring mot Petrič ske, ty de två banorna har bägge utfart norrut. Enklare än att två lok gör rundgång, är lokbyte. Nytt lok skymtar bakom tågsättet. Vagnarna från Sofia fortsätter alltså mot Petrič, medan loket från Sofia fortsätter mot Kulata.
Med blick norrut skådar vi i General Todorov två Škoda-lok, littera 61 respektive 44. I Tjeckien heter de 210 resp 242. Lok litt 61 tillverkades i Plzeň 1991-92, men levererades inte förrän 1994, när finansieringsfrågan lösts. Utfarterna finns bakom loken, Petrič åt vänster, och Sofia åt höger.
General Todorov. Blick i sydlig riktning. Rakt över stationsgatan fanns en Biergarten, så törstig behöver man inte stiga på tåget.
Linjebild, mellan General Todorov och Petrič.
![]()
Petrič. Stationshuset är uppfört 1969, enligt skylt på fasaden. Några serveringar av enklare slag fanns inomhus, en grillad köttbit med sallad, bröd och öl intogs.
Petrič, efter rundgång.
Två mellanliggande trafikplatser finns, Rupite och Muletarovo. Vad denna hållplats, med diminutiv plattform, heter, har jag inte noterat.
Efter en ny sejour i General Todorov åktes det lilla tåget mot Kulata, en enda personvagn, som dagen lång pendlar dessa 13 km, med ständiga rundgångar.
Ursprunglig järnväg var som sagt smalspårig, i spårvidd 600 mm. Mellan General Todorov och Kulata ses en kvarstående bro från smalspårsbanan.
Kulata, med det lilla tåget (en vagn) till General Todorov. Loket går hela vägen till Sofia. Bergen i bakgrunden torde vara belägna i Grekland .
Vid tågets ankomst stod polis på plattformen, och det kändes hälsosammast att fråga innan kameran användes. Inga problem, det var helt ok att ta några bilder.