Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hökmora igen...

  1. #1
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Hökmora igen...

    Åter igen har det smällt på den "ökända" plankorsningen i Hökmora. Denna gång är Gt 4170 och en personbil inblandade. Enligt uppgift ska bilföraren vara vid liv. Trafikstopp Krylbo - Fagersta/Ängelsberg. Ingen prognos i nuläget.

    https://www.dt.se/artikel/karbenning...addningsinsats

    Senast redigerat av Bönan den 2018-11-28 klockan 20:48:44.
    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 769

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Åter igen har det smällt på den "ökända" plankorsningen i Hökmora. Denna gång är Gt 4170 och en personbil inblandade. Enligt uppgift ska bilföraren vara vid liv. Trafikstopp Krylbo - Fagersta/Ängelsberg. Ingen prognos i nuläget.

    https://www.dt.se/artikel/karbenning...addningsinsats
    Tyvärr betalartikel.

    Vad är problemet med plankorsningen? Finns vägskydd?


  3. #3
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Hökmora igen...

    Ja, det är en halvbomsanläggning. Vägen är dock så smal att bommarna blockerar större delen av den. Värt att notera är att ett godståg även tidigare idag var centimetrar från att mangla en bil på samma övergång. Varför så mycket händer just här törs jag inte svara på, sikten är det inget större fel på åt endera håll.

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 769

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Ja, det är en halvbomsanläggning. Vägen är dock så smal att bommarna blockerar större delen av den. Värt att notera är att ett godståg även tidigare idag var centimetrar från att mangla en bil på samma övergång. Varför så mycket händer just här törs jag inte svara på, sikten är det inget större fel på åt endera håll.
    Verkar ju närmast felbyggd då, idén med en halvbomsanläggning är ju just att bommen ska blockera bara halva vägen, dvs så att det finns en halva kvar att ta sig förbi bommen på.


  5. #5
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Ja, det är en halvbomsanläggning. Vägen är dock så smal att bommarna blockerar större delen av den. Värt att notera är att ett godståg även tidigare idag var centimetrar från att mangla en bil på samma övergång. Varför så mycket händer just här törs jag inte svara på, sikten är det inget större fel på åt endera håll.
    Förra gången det smällde rejält var det väl så att en lastbil inte kunde stanna på rätt sida av bommarna eftersom nerförsbacken dit var hal (och eftersom föraren inte hade anpassat hastigheten till omständigheterna). Jag har inte läst betalartikeln om den nya olyckan. Kom personbilen i nerförsbacken, eller från annat håll?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Ja, det är en halvbomsanläggning. Vägen är dock så smal att bommarna blockerar större delen av den. Värt att notera är att ett godståg även tidigare idag var centimetrar från att mangla en bil på samma övergång. Varför så mycket händer just här törs jag inte svara på, sikten är det inget större fel på åt endera håll.
    Ser man sig för bör det inte vara några problem.. ja, om man inte kör timmerbil i halkan. Vad hände vid den andra nästanolyckan? Kördes det mellan bommarna?
    https://www.google.se/maps/@60.05900...2!8i6656?hl=sv

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7101209

    Senast redigerat av Ville den 2018-11-28 klockan 21:42:50.

  7. #7
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ser man sig för bör det inte vara några problem.. ja, om man inte kör timmerbil i halkan. Vad hände vid den andra nästanolyckan? Kördes det mellan bommarna?
    https://www.google.se/maps/@60.05900...2!8i6656?hl=sv

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7101209
    Bil hade lyckats ta sig under/runt bommen och backade tillbaka i absolut sista sekund.

    För att undanröja eventuella spekulationer så har ett flertal tåg passerat platsen mellan dessa två händelser, så de skador som eventuellt uppstod vid den första incidenten påverkade ej anläggningens funktion.

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    352

    Sv: Hökmora igen...

    Kommer man från Olsbenninghållet på vägen ligger järnvägskorsningen efter en ganska skarp kurva och nerförsbacke, som sammanfaller med att man kör ut ur skogen. Sikten är helt ok om man kör lugnt, men vägen har relativt lite trafik och jag kan tänka mig att en del inte tänker att det kan komma tåg runt hörnet och kör lite fortare än lämpligt. Är det halt i nedförsbacken finns inte heller jättestora marginaler om man ligger lite över lämplig hastighet.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    9

    Sv: Hökmora igen...

    Tydligen var det samma bil vid båda tillfällena idag...


  10. #10
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Hökmora igen...

    Då borde man ju nästan ha lärt sig första gången....

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 074

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Förra gången det smällde rejält var det väl så att en lastbil inte kunde stanna på rätt sida av bommarna eftersom nerförsbacken dit var hal (och eftersom föraren inte hade anpassat hastigheten till omständigheterna). Jag har inte läst betalartikeln om den nya olyckan. Kom personbilen i nerförsbacken, eller från annat håll?
    Var kommer den uppgiften ifrån?

    "Krocken skedde i över 80 kilometers fart. Utredningen visar också att inga anmärkningar fanns mot sätten lastbil och tåg framfördes – alla inblandade var nyktra, höll fartgränser och var behöriga. Lastbilens däck var enligt utredningen i gott skick, men den nyplogade vägytan var mycket hal och dragbilen vek undan i sidled när släpet pressade på i kurvan."

    https://www.vlt.se/artikel/norberg/s...ckan-i-hokmora

    Med kurva får väl här förstås T-korsningen som ligger precis vid plankorsningen. Jag minns inte från vilket håll lastbilen kom, men jag skulle utifrån det beskrivna fordonsbeteendet snarare tro att den var på väg mot uppförsbacken.
    Nu är detta förvisso tidningsvarianten av TrV:s utredning. Haverikommissionens pågår ju fortfarande och den lär vi få ge oss till tåls en tid till innan den är klar.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Förra gången det smällde rejält var det väl så att en lastbil inte kunde stanna på rätt sida av bommarna eftersom nerförsbacken dit var hal (och eftersom föraren inte hade anpassat hastigheten till omständigheterna). Jag har inte läst betalartikeln om den nya olyckan. Kom personbilen i nerförsbacken, eller från annat håll?
    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Var kommer den uppgiften ifrån?

    "Krocken skedde i över 80 kilometers fart. Utredningen visar också att inga anmärkningar fanns mot sätten lastbil och tåg framfördes – alla inblandade var nyktra, höll fartgränser och var behöriga. Lastbilens däck var enligt utredningen i gott skick, men den nyplogade vägytan var mycket hal och dragbilen vek undan i sidled när släpet pressade på i kurvan."

    https://www.vlt.se/artikel/norberg/s...ckan-i-hokmora

    Med kurva får väl här förstås T-korsningen som ligger precis vid plankorsningen. Jag minns inte från vilket håll lastbilen kom, men jag skulle utifrån det beskrivna fordonsbeteendet snarare tro att den var på väg mot uppförsbacken.
    Nu är detta förvisso tidningsvarianten av TrV:s utredning. Haverikommissionens pågår ju fortfarande och den lär vi få ge oss till tåls en tid till innan den är klar.
    Ja, den kom från andra hållet och enligt timmerbilsföraren körde de försiktigt, men släpet vek ekipaget i den förrädiska halkan som var då.
    De artiklarna finns kvar på Sveriges Radio-länken.
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7101209

    Senast redigerat av Ville den 2018-11-28 klockan 22:57:30.

  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 769

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Var kommer den uppgiften ifrån?

    "Krocken skedde i över 80 kilometers fart. Utredningen visar också att inga anmärkningar fanns mot sätten lastbil och tåg framfördes – alla inblandade var nyktra, höll fartgränser och var behöriga. Lastbilens däck var enligt utredningen i gott skick, men den nyplogade vägytan var mycket hal och dragbilen vek undan i sidled när släpet pressade på i kurvan."

    https://www.vlt.se/artikel/norberg/s...ckan-i-hokmora
    Jag har fattat det som att en förare av gummihjulsfordon alltid har det fulla ansvaret för fordonets framförande, i vissa fall borde det leda till att man vägrar köra vidare p g a alltför stor halka.

    Lite intressant att Trafikverkets utredning indirekt visar att det är den bristande vinterväghållningen som åtminstone indirekt orsakat olyckan.


  14. #14
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: Hökmora igen...

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Var kommer den uppgiften ifrån?

    "Krocken skedde i över 80 kilometers fart. Utredningen visar också att inga anmärkningar fanns mot sätten lastbil och tåg framfördes – alla inblandade var nyktra, höll fartgränser och var behöriga. Lastbilens däck var enligt utredningen i gott skick, men den nyplogade vägytan var mycket hal och dragbilen vek undan i sidled när släpet pressade på i kurvan."

    https://www.vlt.se/artikel/norberg/s...ckan-i-hokmora

    Med kurva får väl här förstås T-korsningen som ligger precis vid plankorsningen. Jag minns inte från vilket håll lastbilen kom, men jag skulle utifrån det beskrivna fordonsbeteendet snarare tro att den var på väg mot uppförsbacken.
    Nu är detta förvisso tidningsvarianten av TrV:s utredning. Haverikommissionens pågår ju fortfarande och den lär vi få ge oss till tåls en tid till innan den är klar.
    Då hade jag alltså, av allt att döma, fel när jag skrev att timmerbilen väl kom nerför backen. Till mitt försvar får jag anföra att påståendet innehöll ordet "väl", som brukar markera en viss osäkerhet.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •