Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Ett brott?

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Ett brott?

Idag tog jag en promenad ner till Hamnbanan. Precis när jag kommit fram kom det ett tåg utifrån Skandiahamnen. Jag tyckte det dunkade lite väl mycket i skarv så jag blev nyfiken och klättrade upp på bullervallen och kämpade mig fram genom div fällda småträd fram till dunkstället. Jo det såg lite mystiskt ut.

Jag kallar det för ett rälsbrott men det kanske har något annat namn, hemmagjord dilatationsskarv? Av de nerbockade ändarna att döma har det varit så här ett tag, det kanske skall se ut så här eftersom ingen gjort någonting? Om det inte skall vara så här så är det spår 1 på Pölsebo nära denna stolpe.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett brott?

Ett typiskt rälsbrott. Har du kontaktat Trafikverket?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av B.S. Visa inlägg
    Instämmer. Föreslår kategori 200 Sprödbrott inne på rälen utan synbar orsak enligt TDOK 2014:0598. Observera dock att det är omedelbart intill en brännsvets, vilket skulle kunna påverka kategoriseringen.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av B.S. Visa inlägg
    Inte än, jag testar djungeltelegrafen först. Jag hade en del bra telefonnummer förut men när min trotjänarmobil la av försvann allt som var på SIM-kortet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bäst är att ringa Trafikverket på 0771-921921.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Inte än, jag testar djungeltelegrafen först. Jag hade en del bra telefonnummer förut men när min trotjänarmobil la av försvann allt som var på SIM-kortet.
    0771-921 921 ska vara bemannat dygnet runt påstås det. Tidigare fanns ju fjärrarnas telefonnummer på webben för akuta ärenden, men jag misstänker att TrV har tagit bort dem från offentligheten.

Annars har jag mailat bilder till den vanliga kontaktadressen på järnvägsbrister (dock inte av så allvarlig art som detta, då hade jag nog försökt ringa) och fått svar relativt snabbt från ansvarig. Det var betydligt sämre på vägsidan med en grotesk felskyltning där det tog väldigt lång tid innan de återkom att entreprenören hade varit ute och åtgärdat.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-11-28 klockan 14:43:44.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    0771-921 921 ska vara bemannat dygnet runt påstås det. Tidigare fanns ju fjärrarnas telefonnummer på webben för akuta ärenden, men jag misstänker att TrV har tagit bort dem från offentligheten.

Annars har jag mailat bilder till den vanliga kontaktadressen på järnvägsbrister (dock inte av så allvarlig art som detta, då hade jag nog försökt ringa) och fått svar relativt snabbt från ansvarig. Det var betydligt sämre på vägsidan med en grotesk felskyltning där det tog väldigt lång tid innan de återkom att entreprenören hade varit ute och åtgärdat.
    Tack, då kan jag fortsätta luta mig bakåt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Instämmer. Föreslår kategori 200 Sprödbrott inne på rälen utan synbar orsak enligt TDOK 2014:0598. Observera dock att det är omedelbart intill en brännsvets, vilket skulle kunna påverka kategoriseringen.
    Möjligen, men är det inte vara en formsvets mot kopparbackar?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Möjligen, men är det inte vara en formsvets mot kopparbackar?
    Med tanke på hålen i rälen kan du mycket väl ha rätt i att det snarare är en termitsvetsning. Formsvetsa skarvar i vanlig räl har nog inte förekommit på flera decennier (fast det var kanske inte det du menade med "formsvets", en formsvets byggs med manuell svetsning med elektroder, en termitsvets är egentligen mer av en formgjutning än verklig svets).

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tack, då kan jag fortsätta luta mig bakåt.
    Men ztenlund har inte skrivit att han har ringt 0771-921 921 i den här frågan. Jag uppfattar att han i stället gav dig numret. Det verkar mer praktiskt att du som bor i Göteborg och såg felet med egna ögon ringer dit, än att några av oss andra gör det.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men ztenlund har inte skrivit att han har ringt 0771-921 921 i den här frågan. Jag uppfattar att han i stället gav dig numret. Det verkar mer praktiskt att du som bor i Göteborg och såg felet med egna ögon ringer dit, än att några av oss andra gör det.
    Kanske det, jag får kolla upp i morgon. Det är ju många som lurkar på forumet och även då folk från olika delar av järnvägssverige så det kanske är fixat då.

Jag tycker fö att det ser ut som en pinnsvetsad skarv och ingen termitsvets. Man kan dessutom inte termitsvetsa så nära en sliper, även om det givetvis kan vara ditlagd senare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Med tanke på hålen i rälen kan du mycket väl ha rätt i att det snarare är en termitsvetsning. Formsvetsa skarvar i vanlig räl har nog inte förekommit på flera decennier (fast det var kanske inte det du menade med "formsvets", en formsvets byggs med manuell svetsning med elektroder, en termitsvets är egentligen mer av en formgjutning än verklig svets).
    Enligt vad det verkar pågår formsvetsning dagligen.

Länk

Länk

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Enligt vad det verkar pågår formsvetsning dagligen.

Länk

Länk
    Jag har inga invändningar mot det. Min invändning gällde skarvsvets på enkel räl. Att man formsvetsar i växlar är jag väl medveten om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag skulle klassa det som 4 Svetsfel. Enligt gamla SJH525.1 är alla fel/brott inom 10 cm från svetsen, klassificerade som svetsfel.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Djungeltelegrafen verkar vara ur funktion så nu har jag ringt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sven A Visa inlägg
    Jag skulle klassa det som 4 Svetsfel. Enligt gamla SJH525.1 är alla fel/brott inom 10 cm från svetsen, klassificerade som svetsfel.
    Du har nog rätt.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-11-29 klockan 12:44:46.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Jag ringde igår som sagt. Jag gick ut en sväng för att kolla senare på dagen men då hade inget hänt. Idag var jag ute och körde lite och svängde in för att kolla. Jomenvisst, en ny rälsbit inlagd. Gick snabbt ändå. Tråkigt att reparatörerna fick vara ute i busvädret med regn och blåst men sånt är livet. Tror jag hörde när reparationen pågick för ett passerande tåg tutade till för att varna sent på em/kvällen. Ännu mer tråkigt att jag som privatperson skall uppmärksamma något sådant allvarligt som ett rälsbrott, speciellt som det inte hade hänt nyss. Brukar inte sånt här märkas på spårledningarna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag ringde igår som sagt. Jag gick ut en sväng för att kolla senare på dagen men då hade inget hänt. Idag var jag ute och körde lite och svängde in för att kolla. Jomenvisst, en ny rälsbit inlagd. Gick snabbt ändå. Tråkigt att reparatörerna fick vara ute i busvädret med regn och blåst men sånt är livet. Tror jag hörde när reparationen pågick för ett passerande tåg tutade till för att varna sent på em/kvällen. Ännu mer tråkigt att jag som privatperson skall uppmärksamma något sådant allvarligt som ett rälsbrott, speciellt som det inte hade hänt nyss. Brukar inte sånt här märkas på spårledningarna?

Bra att du uppmärksammade rälsbrottet och felanmälde! Givetvis märks ett rälsbrott på spårledningarna, om det är spårledningar. Kanske skedde detta rälsbrott på en sträcka utan spårledningar?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Noterar att brottet började vid en svetsskarv. Det är ett orosmoment i branchen att det stål som bildas vid termitsvetsningen (och som utgör den på bilden synliga skarven) inte får samma kemiska sammansättning som den egentliga rälen. Jag antar att detta är ett argument för att gå över till brännsvetsning (motståndssvetsning), vilket verkar vara en stor trend internationellt just nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan man brännsvetsa ute i spår? Jag vet att man gör det i verkstad när man tillverkar långräler.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •