Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: DSB upphör att göra linjetidtabeller

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

DSB upphör att göra linjetidtabeller

DSB meddelar på sin webbplats:
    "Når der kommer nye køreplaner den 9. december 2018, vil de ikke blive udgivet i trykt form, og du vil derfor ikke kunne finde dem her som pdf. Lav i stedet din egen køreplan, som løbende opdateres i forhold til sporarbejde og andre ændringer."

Sedan förut erbjuder DSB möjligheten att man genom en sökning gör sin egen tidtabell för den sträcka man önskar. Jag testade möjligheten nyss. Datum efter den 13 februari 2019 var inte sökbara. Jag vet inte om slutdatumet flyttas fram dag för dag eller om t ex banarbetsplaneringen ännu inte är klar för andra hälften av februari. På www.bahn.de är sökmotorn försedd med danska tågtider ända t o m 14 december 2019, men de uppgifterna är onekligen starkt opålitliga, bl a med tanke på sommarhalvårets trafikavstängning Köpenhamn - Nykøbing/F.

Kommentarerna på forumet www.jernbanen.dk har inte varit nådiga. Användargränssnittet för denna sökdialog är inte idealiskt, och för en van läsare av linjetidtabeller är sådana mycket lättare att överblicka och dra slutsatser av. DSB:s motiv för att helt slopa produktionen av linjetidtabeller, alltså inte ens tillhandahålla dem på nätet, liksom i svenska Resrobot, tycks vara att banarbeten m m alltför ofta gör att de utgivna linjetidtabellerna inte kommer att gälla i verkligheten.

Stationer utanför Danmark är inte sökbara. När jag försöker med Hamburg eller Hamborg får jag en tidtabell för Hammerum, och försök med Flensburg eller Flensborg ger Fredensborg som resultat. Malmö fungerar inte heller. Jag hoppas att DSB ändå kommer att publicera linjetidtabeller för de utlandsförbindelser som de själva är delaktiga i.

Jag har skrivit ut linjetidtabellen med DSB:s nuvarande utlandsförbindelser, alltså t o m 8 december 2018. Jag kanske blir tvungen att för hand göra om den till linjetidtabeller för olika skeden av T19-perioden.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: DSB upphör att göra linjetidtabeller

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    DSB meddelar på sin webbplats:
    "Når der kommer nye køreplaner den 9. december 2018, vil de ikke blive udgivet i trykt form, og du vil derfor ikke kunne finde dem her som pdf. Lav i stedet din egen køreplan, som løbende opdateres i forhold til sporarbejde og andre ændringer."

Sedan förut erbjuder DSB möjligheten att man genom en sökning gör sin egen tidtabell för den sträcka man önskar. Jag testade möjligheten nyss.
    ...
    Stationer utanför Danmark är inte sökbara. När jag försöker med Hamburg eller Hamborg får jag en tidtabell för Hammerum, och försök med Flensburg eller Flensborg ger Fredensborg som resultat. Malmö fungerar inte heller. Jag hoppas att DSB ändå kommer att publicera linjetidtabeller för de utlandsförbindelser som de själva är delaktiga i.

Jag provade, och såvitt jag förstår så är det ju inte en köreplan man får upp, utan det är ju en dåligt uppställd direktförbindelsesökning (fast över lite längre tid i dagar). Inga mellanstationer visas, enbart bytesstationer, och en ganska ostrukturerad layout om det ingår byten.
    Och inmatningsgränssnittet var (som nämnts) osedvanligt dåligt. Köbenhavn fungerar nästan inte, man får skriva långsamt och den hittar ändå inte någon matchning (men med lite tur får jag fram en sökning).
    Att Flensborg ger Fredensborg sker helt utan förvarning, det är bara i slutresultatet (pdf-en) man ser vad det blev, ändå har dialogen föreslagit Flensborg när jag kommit så långt att jag hunnit knappa in t.ex. Flen, så delar av DSB känner till Flensborg/Flensburg.

Sv: DSB upphör att göra linjetidtabeller

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Kommentarerna på forumet www.jernbanen.dk har inte varit nådiga.
    https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=135415 är väl tråden.

Hur var det med en flexbiel køreplan? Toget går som det går. Aldrig mera förseningar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •