Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Varför aldrig styrbara mellanblocksignaler?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Varför aldrig styrbara mellanblocksignaler?

Det verkar finnas en trend bestående i att det tillkommer linjelika avsnitt som ingår i driftplats. Det mest kända är kanske Hallandsåstunneln. Om jag har förstått rätt är bakgrunden där att det ska vara möjligt att styra det som annars skulle vara mellanblocksignaler.

Omvänt är det så att där man har byggt utbredda 95-ställverk ingår visserligen linjen i ställverket, men man har inte infört någon möjlighet att styra mellanblocksignalerna.

Varför skulle man inte kunna göra tvärtom och utnyttja möjligheten att kunna styra mellanblocksignalerna om detta är tekniskt möjligt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Varför aldrig styrbara mellanblocksignaler?

Det fanns en anläggning i västra Sverige (BJ? Den finns beskriven på ekeving.se) där man delade en stationssträcka och signalerna vid blockposten styrdes från en av stationerna.

Att det inte blev fler anläggningar beror nog på att det ökade arbetsbördan för tågklareraren.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kanske erkänner mig dum här men varför ska man styra mellanblockar annat än att sätta en riktning?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lokiväst Visa inlägg
    Kanske erkänner mig dum här men varför ska man styra mellanblockar annat än att sätta en riktning?
    En anledning jag kan komma på är att det då skulle kunna ställas tågväg för ett hjälpfordon fram till sista blocksträckan innan haveristen. Det skulle göra processen snabbare vid bärgning. (och minska risken för att föraren frestas att köra för fort)

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    En anledning jag kan komma på är att det då skulle kunna ställas tågväg för ett hjälpfordon fram till sista blocksträckan innan haveristen. Det skulle göra processen snabbare vid bärgning. (och minska risken för att föraren frestas att köra för fort)

/Magnus
    Aha! Då förstår jag.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lokiväst Visa inlägg
    För tydlighets skull: Förutsättningen för min fråga är att man har möjligheten att styra det som skulle kunna bli en mellanblocksignal. Hittills har man då valt att låta en driftplats omfatta även denna signal. Frågan är således varför man inte kan tillåta det vara linje enbart baserat på att mellanblocksignalen kan styras.

(huvudfrågan är således inte varför den aktuella huvudsignalen ska kunna styras, det är istället en grundförutsättning att det är möjligt att styra den)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    För tydlighets skull: Förutsättningen för min fråga är att man har möjligheten att styra det som skulle kunna bli en mellanblocksignal. Hittills har man då valt att låta en driftplats omfatta även denna signal. Frågan är således varför man inte kan tillåta det vara linje enbart baserat på att mellanblocksignalen kan styras.
    Vilket man i alla fall kan mellan Ökna och Alväng.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Om jag förstår dig rätt menar du att mellan Ökna och Alväng finns det en mellanblocksignal som kan styras av tkl. Det är alltså inte fråga om en mellansignal på ett linjeliknande avsnitt?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det verkar finnas en trend bestående i att det tillkommer linjelika avsnitt som ingår i driftplats. Det mest kända är kanske Hallandsåstunneln. Om jag har förstått rätt är bakgrunden där att det ska vara möjligt att styra det som annars skulle vara mellanblocksignaler.

Omvänt är det så att där man har byggt utbredda 95-ställverk ingår visserligen linjen i ställverket, men man har inte infört någon möjlighet att styra mellanblocksignalerna.

Varför skulle man inte kunna göra tvärtom och utnyttja möjligheten att kunna styra mellanblocksignalerna om detta är tekniskt möjligt?
    För att blocksignaler definitionsmässigt är signaler som inte går att styra, vill man styra dem så gör man mellansignaler av dem som i Hallandsås, som du påpekar är det ingen stor sak om man har ett utbett datorställverk.

Edit: Orsaken till att man bygger utbredda ställverk med linjeblockfunktion i stället för att skapa långa driftplatser är rimligen att man vill att anläggningen ska fungera likartat för tågklareraren oavsett den underliggande tekniken. Anomalier som Hallandsås accepteras när det finns särskilda skäl för det.

Har man någon annan typ av anläggning så tillkommer ju det att mellanblocksignaler är enklare i sin uppbyggnad och att man inte behöver ordna med fjärrstyrnig till alla blockkiosker när man låter signalerna fungera automatiskt. Ute i den stora, vida världen är det ju också vanligt att linjeblocken är enkelriktade på dubbelspår, så egentligen har vi i ju i Sverige ovanligt flexibla blocksignaler.

Senast redigerat av Daniel Engström den 2018-11-28 klockan 22:25:57.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    För att blocksignaler definitionsmässigt är signaler som inte går att styra, vill man styra dem så gör man mellansignaler av dem som i Hallandsås, som du påpekar är det ingen stor sak om man har ett utbett datorställverk.

Edit: Orsaken till att man bygger utbredda ställverk med linjeblockfunktion i stället för att skapa långa driftplatser är rimligen att man vill att anläggningen ska fungera likartat för tågklareraren oavsett den underliggande tekniken. Anomalier som Hallandsås accepteras när det finns särskilda skäl för det.

Har man någon annan typ av anläggning så tillkommer ju det att mellanblocksignaler är enklare i sin uppbyggnad och att man inte behöver ordna med fjärrstyrnig till alla blockkiosker när man låter signalerna fungera automatiskt. Ute i den stora, vida världen är det ju också vanligt att linjeblocken är enkelriktade på dubbelspår, så egentligen har vi i ju i Sverige ovanligt flexibla blocksignaler.
    Men blir det inte lite grann ett svar av typen "det bara är så"? Det du skriver är att mellanblocksignaler inte får fjärrstyras eftersom de definieras att inte kunna fjärrstyras, men låt mig då ställa motfrågan: Vilka problem skulle uppkomma om man ändrade definitionen?

(utfartsblocksignaler är däremot i högsta grad styrbara!)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Om inte något ändrats nyligen gäller nedanstående (hämtat från säkerhetsplanerna för Ökna och Alväng):
    "Driftplatserna Alväng och Ökna kontrolleras av en gemensam signalsäkerhetsanläggning. Bevakninssträckan Alväng - Ökna kontrolleras inte av säkerhetsanläggningen. Där finns konventionell linjeblockering.
    Manöverapparaten för säkerhetsanläggningen finns i Alväng."

Om det är som du säger att mellanblocksignalen kan styras så är följande påstående felaktigt: "Bevakninssträckan Alväng - Ökna kontrolleras inte av säkerhetsanläggningen. Där finns konventionell linjeblockering."

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Men blir det inte lite grann ett svar av typen "det bara är så"? Det du skriver är att mellanblocksignaler inte får fjärrstyras eftersom de definieras att inte kunna fjärrstyras, men låt mig då ställa motfrågan: Vilka problem skulle uppkomma om man ändrade definitionen?

(utfartsblocksignaler är däremot i högsta grad styrbara!)
    Varför ska man dela upp signalerna i blocksignaler och mellansinaler om det inte är någon skillnad på dem?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Varför ska man dela upp signalerna i blocksignaler och mellansinaler om det inte är någon skillnad på dem?
    Därför att mellanblocksignaler står på linjen och mellansignaler på driftplats?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om det är som du säger att mellanblocksignalen kan styras så är följande påstående felaktigt: "Bevakningssträckan Alväng - Ökna kontrolleras inte av säkerhetsanläggningen. Där finns konventionell linjeblockering."
    Det förekommer uppenbarligen olika uppgifter. Säpl borde vara riktig, men vad som är riktigt vet jag inte för stunden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det förekommer uppenbarligen olika uppgifter. Säpl borde vara riktig, men vad som är riktigt vet jag inte för stunden.
    Varifrån har du den motstridiga uppgiften?

Rent tekniskt vore det okomplicerat att styra den aktuella mellanblocksignalen, men ställverket ska helt enkelt vara spärratt så att det inte är möjligt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Varifrån har du den motstridiga uppgiften?
    När det begav sig vill jag minnas att det sades så i någon information från Bombardier. Kanske återfinner jag det i mina "samlingar" (= skräp och makulatur enligt HON).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

När det begav sig vill jag minnas att det sades så i någon information från Bombardier. Kanske återfinner jag det i mina "samlingar" (= skräp och makulatur enligt HON).
    Bombardier kan mycket väl ha angett att det är möjligt att styra mellanblocksignalen, däremot borde de vetat att Banverket spärrade den möjligheten, fast det var de ju inte tvungna att berätta. Så den uppgift du har fått kan mycket väl vara korrekt, men försåtligt lätt att missförstå.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •