Rörosbanan hade (har?) en form av stafettsystem som kallades Halemagnet, (Svansmagnet...)
Har någon ett foto på en dylik mojäng?
Rörosbanan hade (har?) en form av stafettsystem som kallades Halemagnet, (Svansmagnet...)
Har någon ett foto på en dylik mojäng?
Bild på sådan finns t ex här.
Halemagneten (svansmagneten) är inte någon stafett, utan en anordning för att samverka med linjeblockeringen på del av Rørosbanen (Hamar–Røros).
I Norge baseras linjeblockering traditionellt sett (liksom i Sverige) på spårledningar, som ju ständigt kontrollerar att en sträcka (t.ex. mellan stasjonene A och B) är fri från fordon. Under senare år har man Norge börjat att ersätta spårledningar i linjeblockeringen med axelräknaravsnitt. Axelräknarsystem fungerar typiskt så att antalet axlar i tåget räknas vid tågets färd ut på ett axelräknaravsnitt. När nästa axelräknare vid följande gräns för avsnittet passeras, räknas axlarna igen, och om antalet ”inräknade” axlar är lika med antalet ”uträknade”, anses sträckan vara fri efter tåget.
När Rørosbanen på 1990-talet (?) skulle få linjeblockering och fjernstyring, ansågs det bli för dyrt med spårledningar på linjen, och tekniken med linjeblockering med axelräknare var ännu inte införd i Norge. Man beslöt i stället att använda tekniken med ”tågräknarblock”. Det innebär att när signalställverket på stasjon A detekterar (med spårledningar) att ett tåg har gått ut på linjen A–B är linjen ”upptagen” tills signalställverket i B detekterar att ett tåg har kommit in från linjen A–B. Detta ”tåg ut/tåg in-system” kontrollerar ju dock inte tekniskt att tåget inte har lämnat kvar något fordon på linjen, och därför krävs det för ”linjen fri” – utöver tågpassage in i B – också att en halemagnet på tåget påverkar en detektor vid stasjonsgrensen för B. Halemagneten placeras längst bak på tågets sista fordon.
Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2018-11-28 klockan 14:44:00.
Halemagnetens kontakt i spåret sitter inte vid stationsgränsen utan ett stycke in på stationen, dock före första växeln.
Senast redigerat av Peter Flink den 2018-11-28 klockan 17:39:39.
Vet någon om alla sträcker med linjeblockering av halemagnet-typ saknar mellanblocksignaler? Det synes mycket sannolikt med tanke på konstruktionen, men det vore intressant att få ett definitivt svar.
Jo, men det gör man inte alltid.I vilket fall förstår jag nu att med två spårledningar skulle det fungera, och de skulle kunna rymmas mellan isärdragna mellanblocksignaler, men det är som sagt ett högst hypotetiskt resonemang eftersom mellanblocksignaler inte finns i Norge.
Du har skrivit ett tiotal inlägg om halemagnet i Postvagnens förra version, detta och detta tror jag är de mest relevanta. Just ordet "halemagnet" är tacksamt att söka på, det blir bara två sidor med träffar.
Google translate meddelar att "hale" betyder svans, alltså "svansmagnet".