Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Halemagnet, Rörosbanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Halemagnet, Rörosbanan

Rörosbanan hade (har?) en form av stafettsystem som kallades Halemagnet, (Svansmagnet...)
    Har någon ett foto på en dylik mojäng?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Halemagnet, Rörosbanan

Citat Ursprungligen postat av Anders Johansson Visa inlägg
    Rörosbanan hade (har?) en form av stafettsystem som kallades Halemagnet, (Svansmagnet...)
    Har någon ett foto på en dylik mojäng?
    Bild på sådan finns t ex här.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Johansson Visa inlägg
    - - -
    Halemagneten (svansmagneten) är inte någon stafett, utan en anordning för att samverka med linjeblockeringen på del av Rørosbanen (Hamar–Røros).

I Norge baseras linjeblockering traditionellt sett (liksom i Sverige) på spårledningar, som ju ständigt kontrollerar att en sträcka (t.ex. mellan stasjonene A och B) är fri från fordon. Under senare år har man Norge börjat att ersätta spårledningar i linjeblockeringen med axelräknaravsnitt. Axelräknarsystem fungerar typiskt så att antalet axlar i tåget räknas vid tågets färd ut på ett axelräknaravsnitt. När nästa axelräknare vid följande gräns för avsnittet passeras, räknas axlarna igen, och om antalet ”inräknade” axlar är lika med antalet ”uträknade”, anses sträckan vara fri efter tåget.

När Rørosbanen på 1990-talet (?) skulle få linjeblockering och fjernstyring, ansågs det bli för dyrt med spårledningar på linjen, och tekniken med linjeblockering med axelräknare var ännu inte införd i Norge. Man beslöt i stället att använda tekniken med ”tågräknarblock”. Det innebär att när signalställverket på stasjon A detekterar (med spårledningar) att ett tåg har gått ut på linjen A–B är linjen ”upptagen” tills signalställverket i B detekterar att ett tåg har kommit in från linjen A–B. Detta ”tåg ut/tåg in-system” kontrollerar ju dock inte tekniskt att tåget inte har lämnat kvar något fordon på linjen, och därför krävs det för ”linjen fri” – utöver tågpassage in i B – också att en halemagnet på tåget påverkar en detektor vid stasjonsgrensen för B. Halemagneten placeras längst bak på tågets sista fordon.

Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2018-11-28 klockan 14:44:00.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Halemagneten (svansmagneten) är inte någon stafett, utan en anordning för att samverka med linjeblockeringen på del av Rørosbanen (Hamar–Røros).

I Norge baseras linjeblockering traditionellt sett (liksom i Sverige) på spårledningar, som ju ständigt kontrollerar att en sträcka (t.ex. mellan stasjonene A och B) är fri från fordon. Under senare år har man Norge börjat att ersätta spårledningar i linjeblockeringen med axelräknaravsnitt. Axelräknarsystem fungerar typiskt så att antalet axlar i tåget räknas vid tågets färd ut på ett axelräknaravsnitt. När nästa axelräknare vid följande gräns för avsnittet passeras, räknas axlarna igen, och om antalet ”inräknade” axlar är lika med antalet ”uträknade”, anses sträckan vara fri efter tåget.

När Rørosbanen på 1990-talet (?) skulle få linjeblockering och fjernstyring, ansågs det bli för dyrt med spårledningar på linjen, och tekniken med linjeblockering med axelräknare var ännu inte införd i Norge. Man beslöt i stället att använda tekniken med ”tågräknarblock”. Det innebär att när signalställverket på stasjon A detekterar (med spårledningar) att ett tåg har gått ut på linjen A–B är linjen ”upptagen” tills signalställverket i B detekterar att ett tåg har kommit in från linjen A–B. Detta ”tåg ut/tåg in-system” kontrollerar ju dock inte tekniskt att tåget inte har lämnat kvar något fordon på linjen, och därför krävs det för ”linjen fri” – utöver tågpassage in i B – också att en halemagnet på tåget påverkar en detektor vid stasjonsgrensen för B. Halemagneten placeras längst bak på tågets sista fordon.
    Således närmast en digital slutsignal?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Således närmast en digital slutsignal?
    Precis. En kontroll av att hela tåget har lämnat linjen. I Sverige "behövs" inte detta eftersom vi har andra regler.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Precis. En kontroll av att hela tåget har lämnat linjen. I Sverige "behövs" inte detta eftersom vi har andra regler.
    Du menar förarens kontroll av tågintegriteten? Räcker så länge som det inte sker någon vagnavkoppling utan trycksänkning. Sådana har hänt. Så egentligen "behövs" funktionen även här, fast kanske bara en gång vart hundrade år.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Halemagnetens kontakt i spåret sitter inte vid stationsgränsen utan ett stycke in på stationen, dock före första växeln.

Senast redigerat av Peter Flink den 2018-11-28 klockan 17:39:39.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Du menar förarens kontroll av tågintegriteten? Räcker så länge som det inte sker någon vagnavkoppling utan trycksänkning. Sådana har hänt. Så egentligen "behövs" funktionen även här, fast kanske bara en gång vart hundrade år.
    Gissa varför jag skrev "behövs" inte och inte behövs inte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Gissa varför jag skrev "behövs" inte och inte behövs inte.
    Och för att "alla" ska begripa det tyckte jag ett inlägg var motiverat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vet någon om alla sträcker med linjeblockering av halemagnet-typ saknar mellanblocksignaler? Det synes mycket sannolikt med tanke på konstruktionen, men det vore intressant att få ett definitivt svar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Vet någon om alla sträcker med linjeblockering av halemagnet-typ saknar mellanblocksignaler? Det synes mycket sannolikt med tanke på konstruktionen, men det vore intressant att få ett definitivt svar.
    Varför skulle det inte gå att ha mellansignaler med tillhörande "kontakt"?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Inga blocksignaler i Norge.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Varför skulle det inte gå att ha mellansignaler med tillhörande "kontakt"?
    Det räcker inte med Halemagneten för sista vagnskontroll, det behövs en spårledning och vitsen med Halemagnet är just att slippa bygga spårledningar mellan stationerna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Det räcker inte med Halemagneten för sista vagnskontroll, det behövs en spårledning och vitsen med Halemagnet är just att slippa bygga spårledningar mellan stationerna.
    Räcker det med en enda spårledning skulle man ju kunna dra isär blocksignalerna och lägga den mellan dem.

Fast jag inser att det är ett hypotetiskt resonemang.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Räcker det med en enda spårledning skulle man ju kunna dra isär blocksignalerna och lägga den mellan dem.

Det kreves to sporfelt (spårledning), belagt i sekvens og registrert sistevognskontroll (halemagnet) før blokkstrekningen blir fri.
    Blokksignaler er teknisk mulig men det finnes ikke slike på Rørosbanen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Skulle precis svara att det inte räcker med en spårledning, jag svarade mer generellt. Nu ser jag att Snorre precis svarat samma sak. Jag har tidigare förklarat detta i Postvagnen, går det inte att söka i gamla filer?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Skulle precis svara att det inte räcker med en spårledning, jag svarade mer generellt. Nu ser jag att Snorre precis svarat samma sak. Jag har tidigare förklarat detta i Postvagnen, går det inte att söka i gamla filer?
    Jag hoppades att någon skulle ha kunskap från andra liknande system runt om i världen - därav den nya frågan.

Halemagnetsystem verkar finnas eller ha funnits i Schweiz (ursprungsland?), dåvarande Östblocket och Norge. Känner någon till fler?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo, men det gör man inte alltid. I vilket fall förstår jag nu att med två spårledningar skulle det fungera, och de skulle kunna rymmas mellan isärdragna mellanblocksignaler, men det är som sagt ett högst hypotetiskt resonemang eftersom mellanblocksignaler inte finns i Norge.

Du har skrivit ett tiotal inlägg om halemagnet i Postvagnens förra version, detta och detta tror jag är de mest relevanta. Just ordet "halemagnet" är tacksamt att söka på, det blir bara två sidor med träffar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo, men det gör man inte alltid. I vilket fall förstår jag nu att med två spårledningar skulle det fungera, och de skulle kunna rymmas mellan isärdragna mellanblocksignaler, men det är som sagt ett högst hypotetiskt resonemang eftersom mellanblocksignaler inte finns i Norge.

Du har skrivit ett tiotal inlägg om halemagnet i Postvagnens förra version, detta och detta tror jag är de mest relevanta. Just ordet "halemagnet" är tacksamt att söka på, det blir bara två sidor med träffar.
    Hm, inga bilder Undrar om dom låg på servern till OBAS (Ofotbanen AS) !?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Halemagnet, Rörosbanan Svansmagnet

Google translate meddelar att "hale" betyder svans, alltså "svansmagnet".

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •