Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Chickenrace i Kattarp

Chickenrace i Kattarp

I morse körde jag 11002 från Helsingborg till Göteborg. Strax innan Ödåkra hade jag "vänta kör" i försignalen, så jag insåg att jag inte (som jag brukar) hade något tågmöte där med Pågatåget norrifrån. Jag drog därför upp farten lite, för att eventuellt underlätta tidsmässigt för oss båda. Samtidigt ringde jag till fjärrtågklareraren i Malmö, som ganska snart bad mig stoppa tåget. När han insåg att jag då redan hade passerat sista växeln österut på linjen mot Kattarp, sade han någonting om att Pågatåget skulle få backa.

Ungefär då såg jag frontljusen längre fram..! På en enkelspårig sträcka.

Fjärren hade alltså lyckats lägga två tågvägar mot varandra på ett enkelspår. Jag trodde inte att det var möjligt rent ställverkstekniskt, åtminstone inte utan att systemet skulle varna på något vis. Inte för att någon kollision var nära förestående, utan för att det är otaktiskt med chickenrace mellan två tåg på samma spår.

Någon med större insikt i hur ställverk fungerar? Ska det vara möjligt att kunna göra så här?

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Chickenrace i Kattarp

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    I morse körde jag 11002 från Helsingborg till Göteborg. Strax innan Ödåkra hade jag "vänta kör" i försignalen, så jag insåg att jag inte (som jag brukar) hade något tågmöte där med Pågatåget norrifrån. Jag drog därför upp farten lite, för att eventuellt underlätta tidsmässigt för oss båda. Samtidigt ringde jag till fjärrtågklareraren i Malmö, som ganska snart bad mig stoppa tåget. När han insåg att jag då redan hade passerat sista växeln österut på linjen mot Kattarp, sade han någonting om att Pågatåget skulle få backa.

Fjärren hade alltså lyckats lägga två tågvägar mot varandra på ett enkelspår. Jag trodde inte att det var möjligt rent ställverkstekniskt, åtminstone inte utan att systemet skulle varna på något vis. Inte för att någon kollision var nära förestående, utan för att det är otaktiskt med chickenrace mellan två tåg på samma spår.

Någon med större insikt i hur ställverk fungerar? Ska det vara möjligt att kunna göra så här?

/ Kiwi
    Det ska inte vara möjligt. Den första frågan blir därför om det faktiskt var ställt två motriktade tågvägar. Eller om händelseförloppet hade en annan orsak.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/ Kiwi
    Hade du grönt i utfarten från Ödåkra?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Pågatåget från Kattarp hade ju inte grönt ut på linjen utan bara från plattformen fram till sista mellansignalen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/ Kiwi
    Nej! Det skall ställverkstekniskt inte vara möjligt att lägga fientliga tågvägar. Någonting är fel i ställverket. Felanmäl, om du inte redan har gjort det.

Re: Sv: Chickenrace i Kattarp

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Pågatåget från Kattarp hade ju inte grönt ut på linjen utan bara från plattformen fram till sista mellansignalen.
    Signal 35? Ja, det låter ju mer rimligt än att det skulle varit vid utfartsblocksignalen.

Även om det finns ett triangelspår där, vilket skulle kunna förklara varför man kan lägga tågväg fram till mellansignalen (som finns före anslutningen till/från Hasslarp), känns det ändå lite märkligt. Jag hade grönt rakt igenom Ödåkra, vilket jag hade ett par minuter innan jag passerade (att döma av försignalens sken) och därmed borde ställverket veta att jag är på väg. Även om min tågväg bara var lagd fram till triangelspårets början, så borde systemet ha en inbyggd funktion som varnar om att en motsatt tågväg är lagd – för ställverket kan ju inte veta om mitt tåg ska vidare till Hasslarp (inga problem) eller Vegeholm (problem).

Det är hur som helst rapporterat till min trafikledning, som ska ta det vidare.

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Re: Sv: Chickenrace i Kattarp

Utan att egentligen ha några fackkunskaper så ska det vara okej att lägga motriktade tågvägar så länge det finns en skyddssträcka emellan, då har ju säkerhetskraven uppfyllts. Att det sedan leder till en olösbar situation kan man inte lasta ställverket för. Det är ju fjtkl som har suttit och sovit på sin post, och då får denne lösa problemet - dvs ett tåg får backa.
    Jag är nästan säker på att vi diskuterade detta i en annan tråd för inte så länge sedan...

Senast redigerat av Yaken den 2018-11-28 klockan 13:53:44.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Utan att egentligen ha några fackkunskaper så ska det vara okej att lägga motriktade tågvägar så länge det finns en skyddssträcka emellan, då har ju säkerhetskraven uppfyllts. Att det sedan leder till en olösbar situation kan man inte lasta ställverket för. Det är ju fjtkl som har suttit och sovit på sin post, och då får denne lösa problemet - dvs ett tåg får backa.
    Jag är nästan säker på att vi diskuterade detta i en annan tråd för inte så länge sedan...
    Så kan det vara. Jag uppfattade det som att det inte fanns någon skyddssträcka emellan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Signal 35? Ja, det låter ju mer rimligt än att det skulle varit vid utfartsblocksignalen.

Även om det finns ett triangelspår där, vilket skulle kunna förklara varför man kan lägga tågväg fram till mellansignalen (som finns före anslutningen till/från Hasslarp), känns det ändå lite märkligt. Jag hade grönt rakt igenom Ödåkra, vilket jag hade ett par minuter innan jag passerade (att döma av försignalens sken) och därmed borde ställverket veta att jag är på väg. Även om min tågväg bara var lagd fram till triangelspårets början, så borde systemet ha en inbyggd funktion som varnar om att en motsatt tågväg är lagd – för ställverket kan ju inte veta om mitt tåg ska vidare till Hasslarp (inga problem) eller Vegeholm (problem).

Ställverket fungerade precis som det ska. Eftersom ställverket inte kan veta att du ska mot Vegeholm ska det vara möjligt att göra på detta sätt. Däremot borde naturligtvis fjtkl haft koll på det. Just i detta fall hade det varit bättre om stationsautomaterna varit inkopplade istället, den hade nämligen inte släppt ut det mötande tåget från mötesspåret eftersom den inte är programmerad att lägga tågväg för dig mot Hasslarp.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

I och för sig kan man ifrågasätta om pågatåget fick backa.
    Med tanke på att de har förarhytt i båda ändar och samma STH åt båda håll.
    Köra lite åt andra hållet fick de tydligen göra.
    Om det varit ett loktåg utan manövervagn, kanske det blivit besvärligare?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Med tanke på att de har förarhytt i båda ändar och samma STH åt båda håll.
    Köra lite åt andra hållet fick de tydligen göra.
    Om det varit ett loktåg utan manövervagn, kanske det blivit besvärligare?
    Beror på situation ! Även om man byter hytt kan rörelseformen formelt vara backning av tåg.

Re: Sv: Chickenrace i Kattarp

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det var vad fjärren sade spontant när han insåg att jag inte kunde stanna i tid. Jag såg senare att föraren bytte hytt och körde åt andra hållet. Eftersom det var ett dubbelkopplat Pågatåg och de inte kan ha genomgång mellan tågsätten (som Öresundståg kan), så fick hen hoppa ut i makadammen.

/ Kiwi

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Beror på situation ! Även om man byter hytt kan rörelseformen formelt vara backning av tåg.
    Fast det förutsätter att man håller sig inom maximalsträckan för backning (fortfarande 200 m?). Å andra sidan, hur komplicerat är det att inom en driftplats backa som växling?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/ Kiwi
    Tågväg från nämnda mellansignal fram till utfartssignalen i stopp torde inte vara möjligt då mellansignalen inte har rätt antal ljusöppningar för att kunna visa relevant signalbild.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast det förutsätter att man håller sig inom maximalsträckan för backning (fortfarande 200 m?). Å andra sidan, hur komplicerat är det att inom en driftplats backa som växling?
    Nej det gör det inte snarare är det ett av kraven om man skall backa längre än 200 meter alternativt tillsätta en signalgivare med uppsikt bakåt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tågväg från nämnda mellansignal fram till utfartssignalen i stopp torde inte vara möjligt då mellansignalen inte har rätt antal ljusöppningar för att kunna visa relevant signalbild.
    Det räcker med två gröna, vet vi att pågatåget gick på normalhuvudspår?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Skulle du (eller någon annan initierad) kunna ange om det var en allvarlig incident pga tekniskt fel, eller om det var ett misstag som inte utgör någon säkerhetsrisk (och att SwedishKiwi såg det mötande tåget har att göra med att man ser väldigt långt där) eller något helt annat?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Skulle du (eller någon annan initierad) kunna ange om det var en allvarlig incident pga tekniskt fel, eller om det var ett misstag som inte utgör någon säkerhetsrisk (och att SwedishKiwi såg det mötande tåget har att göra med att man ser väldigt långt där) eller något helt annat?
    Det saknas en del information för att göra bilden fullständig. Men mycket talar för att det inträffade inte berodde på ett tekniskt fel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Inläggen #4, #6, #7 och #9 ovan är väl tillsammans svaret? Det är ingen säkerhetsrisk, eftersom båda tågen har stoppsignal innan de skulle kolliderat. Men det skapar ett dödläge som ett av tågen måste backa för att komma ur.

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ring!
    Lokföraren tåg 22 11
    Hej lokföraren tåg 22 11 Detta är fjärren Malmö.
    Hej fjärren Malmö.

Körtillstånd återtages muntligt klockan 26:68.
    Körtillstånd återtages muntligt klockan 26:68. Det var uppfattat

Du jag missade en grej... du har startlillstånd för växling i Kattarp. Du kan passera mellansignal xx i stopp. Växlarna ligger rätt. Från nu 26:69 tillsvidare. PN på det. Återkomm när du står helt på plattformen Och avsluta. Öresundaren kommer inte in jag drog dig för långt. Du måste bakåt så han kommer in.

Då har jag startillstånd för växling i kattarp från nu klockan 26:69 tills vidare. Jag har tillstånd att passera mellansignal xx i stopp. Jag återkommer till dig och avslutar när jag är tillbaka vid plattformen. PN på det. TT i denna änden.

Det var rätt. Hör av dig när du står still så jag kan släppa i tåget.
    Visst, hej.
    Klick

22 11 flyttar sig.

Ring!
    Fjärren Malmö!
    Hej fjärren Malmö, detta är TSM TT växling i Kattarp.
    Hej TSM TT Växling i Kattarp
    Du jag dragit tillbaka nu. Står still. Önskar avsluta växlingen.
    Bra växling i Kattarp avslutad nu klocka 26:79. Du har ditt körtillstånd för tåg 22 11 när Kattarp YY står i /KÖR/.
    Ja ok körtillstånd åter för tåg 22 11 när Kattarp /YY/ står i kör.

11 22 drar förbi.

22 11 får kör och åker.

Hur svårt är det?

Men, det är en viss skillnad på lokförare och motorvagnsförare. Klarar man inte av detta som motorvagnsförare , ja du kanske man ska göra något annat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •