Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Insändare från Vi Resenärer i DN

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Insändare från Vi Resenärer i DN

Jag läste i dagens DN en insändare från Idégruppen Vi Resenärer. Jag kan inte avgöra om det är en betalartikel eller inte, så jag försöker referera det jag reagerat på.

Rubriken säger "Är syftet med SJ att tjäna pengar - eller att utveckla tågresandet?"

Sen beskrivs ett antal problem, varav de flesta rör SJ, och så avslutas det med några förslag. I den löpande texten nämns på två ställen MTR (ett är att de tillfört nya platser för att avlasta SJ:s fullbokade tåg och ett är att tidigare VD skrivit en bok om de hinder som finns för nya företag).

En av problemen är att SJ har så korta öppet-tider på sin telefonförsäljning, samt att det ska kosta 100 kr per biljett (jag undrar om priset inte är per resa; men vet inte, jag ringer aldrig dit), och att det inte är bra för äldre.
    Det kan vara svårt att invända mot den kritiken, men jag undrar varför just SJ angrips för detta, det företag MTR som i övrigt nämns i artikeln har ju inget telefonnummer alls utsatt på sin webbsida, utan kontakt med Kundtjänst sker enbart via formulär, och de har också bara öppet kontorstid.

En annat förslag är att "Tågtrafiken behöver ett ledarskap som är närvarande i verksamheten och som har daglig kontakt med pendlare och andra resenärer".
    Det är ganska otydligt vilka ledare för Tågtrafiken som avses och hur många. Varje chef i ett företag är väl en ledare, och jag antar att det finns ett antal chefer på Trv och järnvägsföretagen som själva pendlar eller har någon i familjen som pendlar, så villkoret är kanske redan uppfyllt.

Det nämns att det inte alltid finns plats på tågen för alla som vill, och att det är en daglig upplevelse för de som pendlar mellan Uppsala och Stockholm. Där blir jag nyfiken, det skrivs numera sällan i PV om problem och trängsel på SJ-tågen där. Är det för att folk gett upp, eller har resandet jämnat ut sig (och att Movingo alla sträckor gäller på IC-tåg) och/eller att SJ avsatt vagnar så man i alla fall kommer med?

Sista noteringen: Insändaren är undertecknad av både Jonas Friberg och Jan-Åke Bosell. Jag trodde från tidigare diskussioner om gruppen att det bara var Jan-Åke Bosell som ingick.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Insändare från Vi Resenärer i DN

Tack för sammandraget. Vi Resenärer hänvisar till sin insändare på sin hemsida men länken går bara till den låsta DN-sidan. Vore väl lämpligt att Vi Resenärer lägger ut insändaren i sin helhet på sin hemsida.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Tack för sammandraget. Vi Resenärer hänvisar till sin insändare på sin hemsida men länken går bara till den låsta DN-sidan. Vore väl lämpligt att Vi Resenärer lägger ut insändaren i sin helhet på sin hemsida.
    OK, instämmer i att de borde själva publicera hela texten. Jag tog bara med det som jag reagerade mest på, men jag kan lägga till övriga punkter:

- Det måste finnas samarbete mellan tågbolagen. Alla bolagen måste få tillgång till den biljettsajt som står för järnvägen i Sverige (min kommentar: De menar väl inte Resrobot Köp resa, som ju har allt?)
    - Trv måste se till att det finns marknadsinformation och att deras trafikplaner sträcker sig över flera år. Krävs för tågbolagens investeringskalkyler. (min kommentar: vad säger godsbolagen om det?)
    - Det måste bli inbjudande för nya bolag att komma upp på spåren ...
    - Det behövs mer samordning och en entreprenörsanda (min kommentar: Står dessa två inte ofta i strid mot varandra?). Varför klarar norrmännen att ha en app för alla trafikbolag medan vi i Sverige har minst 20? (min kommentar: Beror inte det sista på entreprenörsanda? Dessutom har väl Norge ännu bara ett företag (plus SJ) som kör tåg, plus att man gjort en statlig reglering att staten (Entur) sköter försäljningen? Eller har Norge fått in all länstrafik i samma?)

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Svårt att ta ställning till en ofullständig text, men det som citeras imponerar inte. Billiga argument. Bara valet av namnet Idégruppen Vi resenärer (ungefär som klassiska insändarsignaturen Observant) gör att det framstår som ganska ointressant. Nog för att järnvägen, Trafikverket och tågoperatörer, har problem som kanske belyses i insändaren men angreppssättet känns tveksamt. Om vd för ett miljardföretag ska stå på plattformarna varje dag och ska hand med resenärerna och önska Trevlig dag!? Tja, det finns olika ledarstilar och framgångsrecept.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för feedbacken. Men "närvarande ledarskap" behöver kanske inte betyda att VD skall stå på plattformen alla dagar. Men framgångsrika värderingstydliga organisationer - dit jag bl a räknar MTRExpress - har en ledning som lever nära sin operativa verksamhet. Kulturellt brukar ett nära ledarskap synas på att verksamheten och människor t ex inte pratar om "ute i verksamheten" eller "ner i verksamheten".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Svårt att ta ställning till en ofullständig text, men det som citeras imponerar inte. Billiga argument. Bara valet av namnet Idégruppen Vi resenärer (ungefär som klassiska insändarsignaturen Observant) gör att det framstår som ganska ointressant. Nog för att järnvägen, Trafikverket och tågoperatörer, har problem som kanske belyses i insändaren men angreppssättet känns tveksamt. Om vd för ett miljardföretag ska stå på plattformarna varje dag och ska hand med resenärerna och önska Trevlig dag!? Tja, det finns olika ledarstilar och framgångsrecept.
    Att stå varje dag på plattformen är inte speciellt meningsfullt. Men nog borde de lära sig lite av Lars-Johan Jarnheimer som införde att alla på Tele2 skulle praktisera på Kundtjänst.

Vill du ha statliga exempel så är Systembolagets ledning ute och jobbar i en butik en dag om året.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-11-28 klockan 21:15:26.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Att stå varje dag på plattformen är inte speciellt meningsfullt. Men nog borde de lära sig lite av Lars-Johan Jarnheimer som införde att alla på Tele2 skulle praktisera på Kundtjänst.

Vill du ha statliga exempel så är Systembolagets ledning ute och jobbar i en butik en dag om året.
    SJ-Nytt har visat bilder på när chefer varit ute i Hagalund har jag sett.
    Och SJ har kört med dialogdagar, där de drar ihop en hanterbar mängd personer (några hundra antar jag) till föredrag och grupparbeten, där man blandar ihop alla olika sorters kategorier av personal i varje grupp, och där högsta cheferna förstås deltar.

Ett tag försökte ju SJ att göra mindre affärer till egna bolag (som Norrlandståg och kanske Götalandståg), men det har man väl gått ifrån, det kanske fungerar bättre att utnyttja de stordriftsfördelar som finns med ett företag, när man hänger ihop så tätt som SJ nog gör.

Och som sagt, jag är osäker på om det är bara SJ man fokuserat på i insändaren, eller om man vänder sig till hela järnvägsbranschen, även till myndigheterna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •