Var tog jag denna bild från 1990-talet? (Extratåg.)
![]()
Var tog jag denna bild från 1990-talet? (Extratåg.)
![]()
Inlandsbanan?
Älvho?
Inlandsbanan
Inlandsbanan
Göringen
Tandsjöborg
Bra gissning som träffade rätt. Bilden är tagen den 10 augusti 1997 på banan Orsa - Bollnäs, och motorvagnarna tillhör Svenska Motorvagnsklubben. Göringen var en station med huvudsakligt syfte att vara utgångspunkt för en kort (3 km) sidobana till Dalfors. 1960 upphörde all trafik på sidobanan, men Göringen förblev station till 1971, då persontrafiken drogs in. Göringen fortsatte en tid som lastplats.
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-27 klockan 20:08:13. Anledning: Kompletterat rubriken
Vad var sidobanan avsedd för ?
Egentligen skulle järnvägen passerat Dalfors, men det var för besvärligt att bygga så. DHdJ hemsida
karta
Senast redigerat av Ville den 2018-11-27 klockan 20:33:50.
Jag citerar ur reklamtexten till boken "Göringen-Dalfors : tretusen tvåhundra meter järnvägshistoria" av Christer Hammare och Bengt Sandhammar:
"Den var vägen ut i stora världen för Dalforsborna och för dem som kom med båt från byarna runt sjön Amungen. Med tåget fraktades traktens produkter som malm, träkol, ved och sågade trävaror. Med tåget kom också alla de förnödenheter som behövdes i de isolerade skogsbyarna rum Amungen."