Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    400

    Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Det här inlägget är som att svära i kyrkan. Det handlar nämligen om en bil, en framtida bil. Lyssnade på radion och hörde om en nyöppnad bilutställning i Kalifornien, där Volvo inte ställde ut någon bil, utan presenterade sitt framtidskoncept, som ligger 10 - 15 år fram i tiden. Därför om den här tråden skall vara intressant för dig, måste du inte bara flytta dig högt upp, som i en drönare och se saker och ting i stort. Är du endast intresserad av tekniska detaljer i järnvägsnätet, typ växlar, signaler, tidtabeller och var tågen stannar, så skall du inte fortsätta. Välj en annan tråd.

    För dig som är kvar; I nedanstående länk presenteras Volvos konceptbil, offentliggjord i början på september i år. Den skall också gå in på inrikesflyg och tågresandet genom att man bl a skall kunna både sova, arbeta och koppla av i bilen. Min fråga är; Hur ser motsvarande sovvagnskoncept ut för motsvarande tidsperiod? För de som anser, att man skall ha en definitiv mening, som skall presenteras i inlägget, kan jag meddela, att jag har ingen sådan. Ni kan alltså sluta här i tråden.

    För er som är kvar; Går det att utveckla sovvagnskonceptet, eller blir det kvar, där det presenterades i förra århundradet. Obs! Jag provocerar inte, utan vill bara presentera en, som jag tycker, intressant frågeställning.

    https://teknikensvarld.se/volvo-360c...-vart-du-vill/


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    10

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Inte en chans att självkörande bilar kommer att bli så kompetenta som skulle krävas. Detta är marknadsföring från Volvos sida.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 667

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Jag gillar inte att sova i bilar som står stilla eller som framförs av någon annan. Jag betvivlar starkt att jag kommer vilja sova i en bil som kör själv.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    199

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Det beror väl på restiden och reslängden. Ett tåg går snabbare och är mer energisnålt per passagerare. En bil med ståhöjd och gott om plats för bekväma resor Stockholm - Abisko är väl tveksamt? På kortare resor kan bilen nog bli intressant flr att den är flexibel.

    Driftskostnaderna för sovtåget kanske kan bli annorlunda om vård- omsorgsrobotar kan assistera med delar av städning och bäddning?

    Sen kan man spåna om förarlösa matartåg som kan koppla ihop med stora sovtåget under färd mm..


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 857

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av BosseD Visa inlägg
    Inte en chans att självkörande bilar kommer att bli så kompetenta som skulle krävas. Detta är marknadsföring från Volvos sida.
    Jodå, det är fullt möjligt, även med gamla bilar, lösningen stavas biltåg.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 818

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Det här inlägget är som att svära i kyrkan. Det handlar nämligen om en bil, en framtida bil. Lyssnade på radion och hörde om en nyöppnad bilutställning i Kalifornien, där Volvo inte ställde ut någon bil, utan presenterade sitt framtidskoncept, som ligger 10 - 15 år fram i tiden. Därför om den här tråden skall vara intressant för dig, måste du inte bara flytta dig högt upp, som i en drönare och se saker och ting i stort. Är du endast intresserad av tekniska detaljer i järnvägsnätet, typ växlar, signaler, tidtabeller och var tågen stannar, så skall du inte fortsätta. Välj en annan tråd.
    För dig som är kvar; I nedanstående länk presenteras Volvos konceptbil, offentliggjord i början på september i år. Den skall också gå in på inrikesflyg och tågresandet genom att man bl a skall kunna både sova, arbeta och koppla av i bilen. Min
    fråga är; Hur ser motsvarande sovvagnskoncept ut för motsvarande tidsperiod? För de som anser, att man skall ha en
    definitiv mening, som skall presenteras i inlägget, kan jag meddela, att jag har ingen sådan. Ni kan alltså sluta här i tråden.
    För er som är kvar; Går det att utveckla sovvagnskonceptet, eller blir det kvar, där det presenterades i förra århundradet. Obs! Jag provocerar inte, utan vill bara presentera en, som jag tycker, intressant frågeställning.
    https://teknikensvarld.se/volvo-360c...-vart-du-vill/
    Jag har väl varit inne på det förut men min idé när det gäller sovvagnskonceptet är att komplettera med vagnar med lite enklare kupéer men ändå med askiljdhet och bättre än liggvagn. Nämligen kupéer på längs på vardera sidan om en mittgång. I en 26m vagn bör man kunna få plats med 20 sådana kupéer för en eller två personer (med en övre fällbar brits) Vestibul i ena änden och toaletter i den andra. Dessa skulle alltså kunna bli väsentligt billigare för privatresande som ändå vill ha en egen kupé . Samtidigt behåller man förstås för affärsresenärer de mer exklusiva vagnarna med egen toa-dusch och efterfrågan på dessa verkar vara stor och med ökning så en del talar väl för att man bör beställa fler, kanske med profil och utrustning så de kan gå i nya nattåg ner mot Tyskland. Mycket talar för att vi måste ersätta flyget med annat resande där det är möjligt och då är nattåg utmärkt på lite längre distanser.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    738

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag gillar inte att sova i bilar som står stilla eller som framförs av någon annan. Jag betvivlar starkt att jag kommer vilja sova i en bil som kör själv.
    Sämst är dock att sova i en bil samtidigt som man kör den.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jag har väl varit inne på det förut men min idé när det gäller sovvagnskonceptet är att komplettera med vagnar med lite enklare kupéer men ändå med askiljdhet och bättre än liggvagn. Nämligen kupéer på längs på vardera sidan om en mittgång. I en 26m vagn bör man kunna få plats med 20 sådana kupéer för en eller två personer (med en övre fällbar brits) Vestibul i ena änden och toaletter i den andra. Dessa skulle alltså kunna bli väsentligt billigare för privatresande som ändå vill ha en egen kupé . Samtidigt behåller man förstås för affärsresenärer de mer exklusiva vagnarna med egen toa-dusch och efterfrågan på dessa verkar vara stor och med ökning så en del talar väl för att man bör beställa fler, kanske med profil och utrustning så de kan gå i nya nattåg ner mot Tyskland. Mycket talar för att vi måste ersätta flyget med annat resande där det är möjligt och då är nattåg utmärkt på lite längre distanser.
    Kanske lite optimistiskt med platsen. Säng 2 m. Sen måste det finnas plats vid fotänden för att kunna vända sig, ett handfat är nog bra också. Säg en meter till. Då blir det bara 7 kupéer på vardera sidan. Eller hade du tänkt att kupéerna bara skulle bestå av en säng på hela längden? Som är placerad på fönsterväggen?


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 818

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Kanske lite optimistiskt med platsen. Säng 2 m. Sen måste det finnas plats vid fotänden för att kunna vända sig, ett handfat är nog bra också. Säg en meter till. Då blir det bara 7 kupéer på vardera sidan. Eller hade du tänkt att kupéerna bara skulle bestå av en säng på hela längden? Som är placerad på fönsterväggen?
    Kupén ska vara två meter lång lika med kupéns längd och längs fönsterväggen.
    Man kan få ett litet handfat kanske vid fotänden som delar stam med grannkupén . Litet , trångt men funktionsdugligt och jag skulle nog föredra en sådan liten holk i stället för liggvagnskupé. SJ var f.ö inne på något sådant när man nu för ett antal år sedan skissade på en tvåvånings sovvagn med små trånga holkar på övervåningen och mer ordinära kupéer på undervåningen.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kupén ska vara två meter lång lika med kupéns längd och längs fönsterväggen.
    Man kan få ett litet handfat kanske vid fotänden som delar stam med grannkupén . Litet , trångt men funktionsdugligt och jag skulle nog föredra en sådan liten holk i stället för liggvagnskupé. SJ var f.ö inne på något sådant när man nu för ett antal år sedan skissade på en tvåvånings sovvagn med små trånga holkar på övervåningen och mer ordinära kupéer på undervåningen.
    Känns nog lite klaustrofobiskt. Svårt för personalen att jobba vid bäddningen. Kommer att tänka på de japanska bikupehotellen: Ett hål i väggen.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kupén ska vara två meter lång lika med kupéns längd och längs fönsterväggen.
    Man kan få ett litet handfat kanske vid fotänden som delar stam med grannkupén . Litet , trångt men funktionsdugligt och jag skulle nog föredra en sådan liten holk i stället för liggvagnskupé. SJ var f.ö inne på något sådant när man nu för ett antal år sedan skissade på en tvåvånings sovvagn med små trånga holkar på övervåningen och mer ordinära kupéer på undervåningen.
    Låter väldigt mycket som en nordamerikansk "roomette"...

    /TKO


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av BosseD Visa inlägg
    Inte en chans att självkörande bilar kommer att bli så kompetenta som skulle krävas. Detta är marknadsföring från Volvos sida.
    Varför inte då? Redan idag har utvecklingen av självkörande bilar kommit långt, sedan går det säkert alltid att hitta något senario där självkörande bilar inte kommer fungera men det betyder inte att hela konceptet ska totalsågas.


  13. #13
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 119

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Varför inte då? Redan idag har utvecklingen av självkörande bilar kommit långt, sedan går det säkert alltid att hitta något senario där självkörande bilar inte kommer fungera men det betyder inte att hela konceptet ska totalsågas.
    Skulle mer säga att om 20-30 år finns det inte en chans att vi vanliga människor kommer att tillåtas att köra bil själva.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    10

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Jag totalsågar inte. Långt mer än hälften av bilförarna håller idag för kort avstånd till framförvarande. Det är ett av flera exempel på att arbetet med att få fram självkörande bilar kan få mycket goda effekter.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 857

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Skulle mer säga att om 20-30 år finns det inte en chans att vi vanliga människor kommer att tillåtas att köra bil själva.
    I låg hastighet (30 km/h) kan jag nog ändå tänka mig att vi kommer att tillåtas köra dem, eller så måste de ha en driftsäkerhetsmässigt extremt hög tillförlitlighet.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Ett tunt lager nysnö på vägen räcker för att datorn skall flippa ut. Eller yrsnö. Ser den inte kantlinjerna blir det problem. Likaså ställer kantstenar till med svårigheter men det kanske går att lösa. Men hur skall det gå när jag är ute och letar efter intressanta lokaler för insektsfångst? Kan bilen leta efter sandtag? Eller stanna när det går några älgar i skogskanten 100 meter bort så att jag kan ta fram kameran? Eller när jag kommer körande på en gata i stan och ser en intressant affär jag vill gå in i? Alla resor är inte ändpunktsresor. Det kanske är inte så vanligt men det måste finnas manuella kontroller och föraren måste ha vana att använda dem.

    Senast redigerat av Åke K den 2018-11-28 klockan 10:35:15.

  17. #17
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 119

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Ett tunt lager nysnö på vägen räcker för att datorn skall flippa ut. Eller yrsnö. Ser den inte kantlinjerna blir det problem. Likaså ställer kantstenar till med svårigheter men det kanske går att lösa. Men hur skall det gå när jag är ute och letar efter intressanta lokaler för insektsfångst? Kan bilen leta efter sandtag? Eller stanna när det går några älgar i skogskanten 100 meter bort så att jag kan ta fram kameran? Eller när jag kommer körande på en gata i stan och ser en intressant affär jag vill gå in i? Alla resor är inte ändpunktsresor. Det kanske är inte så vanligt men det måste finnas manuella kontroller och föraren måste ha vana att använda dem.
    Ett tunt snölager kan ju redan idag slå ut hela vår kungliga huvudstads trafik så där ser jag ingen skillnad i problem! Men absolut finns det utmaningar!

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 575

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Det här inlägget är som att svära i kyrkan. Det handlar nämligen om en bil, en framtida bil. Lyssnade på radion och hörde om en nyöppnad bilutställning i Kalifornien, där Volvo inte ställde ut någon bil, utan presenterade sitt framtidskoncept, som ligger 10 - 15 år fram i tiden. Därför om den här tråden skall vara intressant för dig, måste du inte bara flytta dig högt upp, som i en drönare och se saker och ting i stort. Är du endast intresserad av tekniska detaljer i järnvägsnätet, typ växlar, signaler, tidtabeller och var tågen stannar, så skall du inte fortsätta. Välj en annan tråd.

    För dig som är kvar; I nedanstående länk presenteras Volvos konceptbil, offentliggjord i början på september i år. Den skall också gå in på inrikesflyg och tågresandet genom att man bl a skall kunna både sova, arbeta och koppla av i bilen. Min fråga är; Hur ser motsvarande sovvagnskoncept ut för motsvarande tidsperiod? För de som anser, att man skall ha en definitiv mening, som skall presenteras i inlägget, kan jag meddela, att jag har ingen sådan. Ni kan alltså sluta här i tråden.

    För er som är kvar; Går det att utveckla sovvagnskonceptet, eller blir det kvar, där det presenterades i förra århundradet. Obs! Jag provocerar inte, utan vill bara presentera en, som jag tycker, intressant frågeställning.

    https://teknikensvarld.se/volvo-360c...-vart-du-vill/
    Låt oss titta på bilen år 2000..
    - "man trycker alltså in den hastighet man ska ha och dit man ska, då är föraren ledig och kan koppla av"
    Ganska lik.

    https://youtu.be/ZerLUl518U0?t=39

    Senast redigerat av Ville den 2018-11-28 klockan 12:19:47.

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    400

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Låt oss titta på bilen år 2000..
    - "man trycker alltså in den hastighet man ska ha och dit man ska, då är föraren ledig och kan koppla av"
    Ganska lik.

    https://youtu.be/ZerLUl518U0?t=39
    Det här inlägget gör mig nostalgisk. Av YouTube länken att döma verkar reportaget inspelat 1967. Det året tog jag min pol mag examen i Lund med specialisering på företagsekonomi. Året därpå höjde jag betyget i företagsekonomi med specialiseringen administrativ databehandlingen till Särskilt utmärkt (Skryt!). Jag hade nöjet att tentera för en professor från KTH Börje Langefors, som är den som introducerat ordet dator i svenskan. Han kom ner till Lund undervisade och tenterade datorspecifika delar av ämnet.

    Jag skulle alltså kunnat sett detta reportage. Har dock inte minne av det. Har ju sett en del andra reportage sedan dess. Nu omfattar inslaget drygt trettio år mot ca hälften för Volvos konceptbil. Då var det IBM:s stordatorer som gällde. Som kuriosa kan nämnas att en del av datorövningarna skedde på SMIL (Statens Matematikmaskinsnämnd I Lund), en rörbaserad dator, där tekniker i vita rockar gick inne i maskinen och knackade på rör med dålig kontakt. Vi hade också en lina till Uppsala till en transistoriserad maskin. Steget var alltså långt till att få in all nödvändig teknik i en självkörande bil. Den tankegången var alltså oerhört avancerad. Vem vet kanske hade man aningen om att en miniatyrisering skulle kunna göras. Det är det som skiljer nutid från dåtid, att allting har kunnat placeras in på så litet utrymme. Själva principen för en dator har inte ändrats. I vissa avseende var man långt framme redan då. AI (artificiell intelligens) behandlade man t ex.

    Det jag reagerade mot Volvos konceptbil var, att man gick in på en mer långdistansmarknad, som inrikes flyg, buss och tåg. Volvo är ett vinstdrivande företag, så man få ju förutsätta, att det inte är några tokdårar som håller på med det här. Om man nu skall hitta ett motsvarande sovvagnskoncept, så vore det kanske intressant att titta på deras tankegångar och hitta ett mera rälsbaserat alternativ, förhoppningsvis bättre för miljön.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 818

    Sv: Sova i sovvagn eller förarlös bil?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Känns nog lite klaustrofobiskt. Svårt för personalen att jobba vid bäddningen. Kommer att tänka på de japanska bikupehotellen: Ett hål i väggen.
    Ja det klart det blir litet, men tanken är ju att det ska ge ett billigt men ändå en avskiljt egen kupé. Jag skulle definitivt föredra detta framför att dela liggvagn med 6 platser.
    Man kan också bygga som de norska sovvagnarna, alltså med utbuktning en bit ovanför plattformskanten så får man extra utrymme , nackdel då att denna vagn bara kan gå inrikes och till Norge.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •