Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Platser med mer än ett lokstall?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Platser med mer än ett lokstall?

    Inspirerad om tråden om lokstallars benämning kom jag till att fundera över ett annat ämne:
    Vilka platser har (haft) mer än ett lokstall (separat byggnad) och varför?

    Som exempel och första kandidater kan vi ta de småländska:
    Alvesta - olika förvaltningar, ett för statsbanan och ett för BAJ
    Växjö - olika spårvidder
    Nässjö - olika förvaltningar, statsbanan + åtminstone HNJ (fler?)
    Kalmar (haft) - olika spårvidder

    En tredje orsak kan naturligtvis vara rent utrymmesbehov.


  2. #2
    Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    78

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Gävle har väl 2 stycken på samma plats, Järnvägsmuseet är i båda idag.

    Filosofen Jona i Söv

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 738

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Sundsvall. Det nuvarande och det gamla som sedan länge inte har spåranslutning. Det nuvarande byggdes antagligen i samband med OKB anläggning.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    95

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Falun har två lokstallsbyggnader som disponeras av GDJmf.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    95

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    I Gävle finns ett tredje f d lokstall i Marielund vid utfarten mot Storvik, vilket disponeras av Infranord.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Inspirerad om tråden om lokstallars benämning kom jag till att fundera över ett annat ämne:
    Vilka platser har (haft) mer än ett lokstall (separat byggnad) och varför?

    Som exempel och första kandidater kan vi ta de småländska:
    Alvesta - olika förvaltningar, ett för statsbanan och ett för BAJ
    Växjö - olika spårvidder
    Nässjö - olika förvaltningar, statsbanan + åtminstone HNJ (fler?)
    Kalmar (haft) - olika spårvidder
    En tredje orsak kan naturligtvis vara rent utrymmesbehov.
    Oj , här kan du nog få en hel katalog med svar. Det finns massor med sådana exempel men det vanligaste var väl att två eller fler förvaltningar hade varsitt. Stationshuset förmådde man sig till att samsas om (inte alltid dock) men ofta nog blev det separata stallar. Lilla Bolmen hade två, ett för vardera KVBJ och HBJ varav ett är finns kvar nu i den lokala fritidsföreningens regi.
    För lokstallar rekommenderas annars SJK60 : Malte Ljunggren. Sveriges lokstationer.


  7. #7
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Linköping - Har fortfarande kvar 2 rundstall. SJ och Östra Centralbanan.
    Det fanns väl även ett tredje för Östgöta smalspår, där Posten nu finns.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Stationshuset förmådde man sig till att samsas om (inte alltid dock) men ofta nog blev det separata stallar.
    Dubbla stationshus är naturligtvis en annan gren. Där kan jag bidra med att Värnamo har två, det nuvarande uppfördes av HNJ och har även huserat BAJ, men SSJ hade ursprungligen eget stationshus omedelbart norr om det andra, såldes till Postverket och var postkontor under några decennier.

    Inte heller HNJ-stationshuset är ursprungligt, dess föregångare flyttades norrut, nästan ända till lokstallet på västra sidan, och stod kvar ända tills planskildheten byggdes där i slutet av 1990-talet.


  9. #9
    Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    138

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Nynäshamn har två, Nicksta är museum och Lövlund saknar spåranslutning sedan mitten av 90-talet(?).


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Dubbla stationshus är naturligtvis en annan gren. Där kan jag bidra med att Värnamo har två, det nuvarande uppfördes av HNJ och har även huserat BAJ, men SSJ hade ursprungligen eget stationshus omedelbart norr om det andra, såldes till Postverket och var postkontor under några decennier.
    Inte heller HNJ-stationshuset är ursprungligt, dess föregångare flyttades norrut, nästan ända till lokstallet på västra sidan, och stod kvar ända tills planskildheten byggdes där i slutet av 1990-talet.
    Ja men separata stationshus är dock mer sällsynt, oftast kom man överens så att anslutande bolag köpte eller hyrde in sig i befintligt stationshus. Men Halmstad är ju ännu ett exempel. HNJ var ju först på plats och när HBJ kom ville man gärna komma in på Halmstad C med åtminstone något spår. Men HNJ var mycket fientliga när man trodde att det skulle bli en oönskad konkurrent så HBJ fick bygga eget , dock på nära avstånd. Lite ironiskt var att HBJ och HBJ senare kom att samverka mycket nära med t.ex gemensam trafikchef.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    116

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Nässjö har haft 3st stall. 2st rundstall i NV Nässjö där det ena idag finns kvar, sedan fanns det ett stall för SäNJ i södra Nässjö på linjen mot Vaggeryd, detta revs så sent som 2013

    Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    17

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Göteborg är väl ett exempel på ort med flera lokstall. Nuvarande stall i Sävenäs, var 2 st, men det ena är numera konorsfastighet.
    Sedan har det väl funnits en bunt längre in...


  13. #13
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja men separata stationshus är dock mer sällsynt, oftast kom man överens så att anslutande bolag köpte eller hyrde in sig i befintligt stationshus.
    Markaryd: SSJ och HMJ hade var sitt stationshus. Även i Åhus och Karlskrona fanns två hus.

    Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-11-26 klockan 22:57:57.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Deje. Separata lokstall och stationshus.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Nässjö har haft 3st stall. 2st rundstall i NV Nässjö där det ena idag finns kvar, sedan fanns det ett stall för SäNJ i södra Nässjö på linjen mot Vaggeryd, detta revs så sent som 2013
    Jag får inte ihop detta riktigt. 2 rundstall i NV är okomplicerat, men hade verkligen SäNJ (banan mot Vetlanda-Nybro) ett stall "på linjen mot Vaggeryd"? Däremot vet jag att HNJ hade ett stall mellan stambanan och HNJ-utfarten. Skulle i så fall bli fyra totalt.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Ligger Hagalund i Stockholm eller Solna? I Stockholm ligger också Älvsjö (motorvagnsstall?)


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Kil, KFJ och SJ runt samma skiva.

    Dan.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Ligger Hagalund i Stockholm eller Solna? I Stockholm ligger också Älvsjö (motorvagnsstall?)
    I driftplats Stockholm ingår följande driftplatsdelar:
    Sundbyberg (Sub)
    Huvudsta (Huv)
    Ulriksdal (Udl)
    Solna (So)
    Hagalund (Hgl)
    Tomteboda (Tm)
    Värtan (Vn)
    Stockholm norra (Nst)
    Karlberg (Ke)
    Stockholms central (Cst)
    Stockholm södra (Sst)
    Årstaberg (Åbe)
    Älvsjö (Äs)
    Älvsjö godsbangård (Äsg)

    (källa: Säkerhetsplan utgiven 2013)

    Avser man däremot exempelvis Stockholms Stads kommun eller Stockholms län är det en annan omfattning.


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    352

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    På ritningen från 1880 och några steg framåt finns två stallar (SJ:s och SWB:s) på Stockholm C (eller egentligen kanske Norra station). https://ekeving.se/p/sth/cst/1927/index.html


  20. #20
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 277

    Sv: Platser med mer än ett lokstall?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Inspirerad om tråden om lokstallars benämning kom jag till att fundera över ett annat ämne:
    Vilka platser har (haft) mer än ett lokstall (separat byggnad) och varför?

    Som exempel och första kandidater kan vi ta de småländska:
    Alvesta - olika förvaltningar, ett för statsbanan och ett för BAJ
    Växjö - olika spårvidder
    Nässjö - olika förvaltningar, statsbanan + åtminstone HNJ (fler?)
    Kalmar (haft) - olika spårvidder

    En tredje orsak kan naturligtvis vara rent utrymmesbehov.
    Åseda hade två stall, ett för vardera spårvidden.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •