Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lokstall eller lokstallarna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lokstall eller lokstallarna?

Ordonanister finns det ju gott om här så jag tänkte se om jag kan få hjälp med vad som är rätt eller eventuell definiering av orden lokstall och lokstallarna.
    I min värld så har Sundsvall ett lokstall och Långsele har ett lokstall. Men ändå finns det dom som uttrycker det som "lokstallarna".
    Något historiskt?
    Berätta! :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokstall eller lokstallarna?

Om det finns flera separat byggnader (lokstall) är benämningen lokstallarna rätt, men är det bara en enskild byggnad, så är nog lokstall rätt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JM Visa inlägg
    Ordonanister finns det ju gott om här så jag tänkte se om jag kan få hjälp med vad som är rätt eller eventuell definiering av orden lokstall och lokstallarna.
    I min värld så har Sundsvall ett lokstall och Långsele har ett lokstall. Men ändå finns det dom som uttrycker det som "lokstallarna".
    Något historiskt?
    För mig är det självklart att ett ensamt ettspårsstall bara kan benämnas lokstallet, i singularis. Lika självklart är att ett flerspårigt stall kan ha båda benämningarna, lokstall emedan det är en enda byggnad, lokstallar eftersom det rymmer flera lok. Förvisso inkonsekvent, men likväl en möjlig tillämpning.

(ett stall för hästar är bevisligen ett enda stall så länge det bara är en byggnad)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    För mig är det självklart att ett ensamt ettspårsstall bara kan benämnas lokstallet, i singularis. Lika självklart är att ett flerspårigt stall kan ha båda benämningarna, lokstall emedan det är en enda byggnad, lokstallar eftersom det rymmer flera lok. Förvisso inkonsekvent, men likväl en möjlig tillämpning.

(ett stall för hästar är bevisligen ett enda stall så länge det bara är en byggnad)
    Tx. I Värnamo är det lokstall, men i Hallsberg lokstallarna

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Något historiskt?
    Citat Ursprungligen postat av Sven A Visa inlägg
    Om det finns flera separat byggnader (lokstall) är benämningen lokstallarna rätt, men är det bara en enskild byggnad, så är nog lokstall rätt.

Rent formellt så är det enligt Svenska Akademiens ordlista, SAOL, så att böjningen är 'ett lokstall' - 'flera lokstall' (eller 'flera lokstallar'). På samma sätt är det förstås också med grundordet 'ett stall' - 'flera stall' (eller 'flera stallar').

Citat från SAOL:
    Singular
    ett lokstall obestämd form
    ett lokstalls obestämd form genitiv
    lokstallet bestämd form
    lokstallets bestämd form genitiv

Plural
    lokstall (lokstallar) obestämd form
    lokstalls (lokstallars) obestämd form genitiv
    lokstallen (lokstallarna) bestämd form
    lokstallens (lokstallarnas) bestämd form genitiv

PS. Ursäkta det här språksvarets för många här i forumet något svaga koppling till Postvagnens huvudspår; alltså järnvägens underbara värld. Men eftersom frågan faktiskt ställdes av TS här i tråden torde ett seriöst svar vara på sin plats! 😎👍

Senast redigerat av Arne den 2018-11-26 klockan 18:59:13. Anledning: korrigerat stavning
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man borde däremot kanske nämna dom olika platserna i lokstallet som boxar? ;)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Stallplatser är nog korrekt terminologi.

För övrigt liknar de spiltor mer än boxar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    PS. Ursäkta det här språksvarets för många här i forumet något svaga koppling till Postvagnens huvudspår; alltså järnvägens underbara värld. Men eftersom frågan faktiskt ställdes av TS här i tråden torde ett seriöst svar vara på sin plats! 😎👍
    Jag tolkar trådstartarens fråga som att den gällde huruvida lokstall nödvändigtvis måste avse hela byggnaden eller om varje stallplats kan kallas lokstall.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Liknelsen från Häst-stall är bra. Det tyckte de på 1800-talet också.

Boxen ger ju hästen mer yta och frihet att röra sej fritt inne i boxen.
    Så jag tycker nog att de gamla trängre spiltorna där hästen står mer
    i rät linje och uppbunden, ofta sida vid sida med flera andra hästar,
    har mer gemensamt med ett klassiskt lokstall.

Häststall - stallplats - spilta.
    Lokstall - stallplats - "spilta"

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tolkar trådstartarens fråga som att den gällde huruvida lokstall nödvändigtvis måste avse hela byggnaden eller om varje stallplats kan kallas lokstall.
    Jag tolkar det som att trådstartaren JM i grunden ville veta vad som är rätt ord när ett lokstall har plats för endast ett lok eller flera sådana. Ett lokstall är emellertid ett generiskt ord för en byggnad där lokomotiv står uppställda oavsett antalet fordon.

Ordet 'stall' kan sedan härledas från det fornsvenska ordet 'stalder' från slutet av 1200-talet; jfr i exempelvis Westgöta-Lagen. Det ordet är i sin tur härlett från ett gemensamt germanskt ord med grundbetydelsen av en ’plats där någon eller något står’. Orden 'stall' och 'ställa upp' har alltså en släktskap.

Men böjningsformen 'stallar' i plural är också möjlig enligt SAOL. Personligen menar jag dock att ordet 'lokstallar' knappast kan betyda de enskilda 'avdelningarna' som finns inne i en större lokstallsbyggnad. Vanligen är väl också dessa individuella spåren i lokstallet inte heller inbyggda separata 'rum' utan har en mer öppen planlösning och därmed inte fysiskt avskilda från de övriga lokomotiven. 😊🚂

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •